Det går också bra att köpa filter på nätet (t ex från tyska eller engelska handlare på eBay). Oavsett var du köper filtren, så försök om möjligt få tag i filter från någotsånär välkända tillverkare (Fram, Mann, Knecht, Bosch, Baldwin m fl). I synnerhet bör man passa sig för alltför skumma piratdelar när det gäller bränslefilter till dieslar, oljefiltret är det väl mindre kritiskt med.
Se upp med att det tycks förekomma flera olika varianter på oljefilter till Ford 3000. Det verkar som om äldre exemplar har ett insatsfilter som din traktor, medan nyare har ett plåtburksfilter. Ev kan det också skilja beroende på var den är tillverkad (Belgien, USA eller England). Utomlands har de också förekommit med bensinmotor, och den har säkerligen ett annorlunda oljefilter än dieseln som är den vanliga i Sverige.
Om motorn har gått mycket länge utan olje- och filterbyte så är det en god idé att köpa två filter på en gång och göra ett till olje- och filterbyte ganska snart om den nya oljan blir svart redan efter några enstaka timmars körning. Men kör åtminstone 10-20 timmar, gärna vid något tillfälle ett par timmar i sträck med tung belastning på motorn innan nästa byte, så att oljan får göra rätt för sig när det gäller att lösa upp gammalt slam och avlagringar i motorn.