Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En eller två katter?  (läst 3093 gånger)

AnnaPanna

• Gäst
En eller två katter?
« skrivet: 24 apr-07 kl 19:33 »
Jag vill ha en katt eller två!

Vi har länge pratat om en Main Cone, men eftersom det är en raskatt så känns det fel. Men vi lockas verkligen av dess utseende och att den dessutom är "gjord" för att klara kyla bra, så föll vi för denna rasen.

Men.. vi tänker inte lägga några 5000.-/katt!

Därför har jag istället börjat fundera på omplaceringskatt.

Frågan är om man ska ha en eller två. Vad mår de bäst av, om man beaktar nedan?!

Hos oss gäller:
- de måste vara kastrerade
- de får ALDRIG komma in i huset (allergi..:)
- de får bo var de vill på gården, men gissar att de kommer att försöka bli vän med grisarna så de får dela deras värmelampor på vintern
- deras huvudsakliga syssla = jaga möss
- deras sekundära syssla = kela med oss

/A

Lena A

Re:En eller två katter?
« Svar #1 skrivet: 24 apr-07 kl 19:46 »
Jag skulle ta två katter samtidigt. Min erfarenhet är att det är lättare än att vid senare tillfälle skaffa en till som sällskap åt den gamla.

Har du pratat med www.kks.nu eller andra katthem? Där kan du säkert få katter som passar de "krav" du har.

Lycka till och berätta hur det går.

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 apr-07 kl 19:56 »
Jo, jag har anmält mig på ett katthem i närheten. Men det var inte så lälnge sedan. De har inte hört av sig ännu.
Jag ska kolla kks.nu med.
Tack för tipset!

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 24 apr-07 kl 20:06 »
Två katter helt klart, eller varför inte ännu flera ;) ?
Katter är flockdjur, och har stor glädje av varandras sällskap, när dom väl blivit vänner (om dom inte redan är det när dom kommer till er). Skulle tro att dom bästa kombinationerna är vuxen-unge eller unge-unge om det är två missar som inte känner varandra sen tidigare. Vuxen-vuxen kan säkert gå bra det med, men det beror lite på dom olika pälsmonstrens personligheter.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

aino

« Svar #4 skrivet: 24 apr-07 kl 22:41 »
Om du fortfarande är lite inne på maine coon...

Jag vet en person som har kattungar som kommer från en mamma som är maine coon/norsk skogskatt/"vanlig" hus katt´, pappa okänd. Ungarna är nog runt 3-4 veckor. De är totalt 4 st... katterna bor dock i göteborg så det är en bit från dig..
finns att skåda på youtube.com (=farligt!  ;) ). kan kolla upp adressen åt dig om det är av intresse.. ska själv gå å kika på katterna "live".
Ibland kan man ju ha tur om nån maine coon-katta är ute å ränner och träffar nån annan katt - då kan det bli mycket billigare med blandras-ungar. Men då får du nog hålla ett öga på blocket och allt vad det heter.
Här finns en del: http://www.allaannonser.se/saeljes/djur/kattungar.html tex..

/aino

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 apr-07 kl 06:37 »
Hej!
Fick en del respons igår kväll på mailen, tack!
Däremot så har jag fått veta att en maine coon kräver sin pälsvård för att må bra. Det är något som ju blir extra mycket hos oss eftersom den/de ska leva utomhus och därmed få halm, sågspån etc i pälsen.
Det blir korthårigt!
/A

Norrsken

• -
« Svar #6 skrivet: 25 apr-07 kl 14:48 »
Katter är flockdjur

Då måste jag vara nåt aldeles förfärligt felinformerad :o. Mig veterligt är det endast lejonen av alla kattdjur som naturligt lever i flock. Resten är ensamdjur. De söker upp varandra i parningstider, ungarna lever med mamman tills de är stora nog att klara sig själva, men i övrigt undviker de varandra. Det är ju därför som det är svårare att lära katten konster. Den är inte beroende av någon flock utan gör precis som den vill! Så jag tänkte säga att hur många katter du bör skaffa beror på hur många du vill ha! Dock är det nog att föredra att de är ungar, eller åtminstone den ena är unge för att de ska funka ihop. Lycka till!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 25 apr-07 kl 15:13 »
Jag har för tillfället 5 st egna katter som bor i och under ladan och hönshuset. Vintertid ibland fler som inte är mina men som söker skydd och föda hos mig ett tag.
På grund av rovdjurstryck försvinner det några katter varje år men det föds nya som ersätter.
I början var jag lite orolig för inavel när katterna får leva sina egna liv men jag tror inte att det är något större problem då det finns så många andra gårdskatter som vandrar förbi och tillför nya gener.

Ibland blir man nästan osäker på vilken katt som är ens egen  :P.

Men jag är glad att dom tycker om att vandra runt, dom gör ett jättejobb med att ta sork, jordekorre, råtta och mus.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

drömmer

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 25 apr-07 kl 17:11 »
men hur ska man bära sig åt när man tar hem den första (eller de två första katterna) ? Är det bara stänga in dem i ladan ett tag så att de vänjer sig och sedan succesivt släppa ut dem mer och mer?

Jag kan inte se att jag lyckas lämna en liten misse helt ensam i ladan hela långa natten även fast det är bättre att de bor därute.

Om man inte kastrerar katterna får de då inte alldeles för många ungar så att det slutar med att man har 20 lagårdskatter istället för två?

Norrsken

• -
« Svar #9 skrivet: 25 apr-07 kl 19:40 »
men hur ska man bära sig åt när man tar hem den första (eller de två första katterna) ? Är det bara stänga in dem i ladan ett tag så att de vänjer sig och sedan succesivt släppa ut dem mer och mer?

Jag kan inte se att jag lyckas lämna en liten misse helt ensam i ladan hela långa natten även fast det är bättre att de bor därute.

Vår stallkisse fick pendla i början. Mor och far byggde nämligen stallet först, garaget året efter, och huset tredje året. Så att lämna liten kisse ensam i stallet kändes inte riktigt bra. Från början fick han följa varje gång (morgon och kväll). Efter ett tag lämnade vi honom där över dagen, och tillsist fick han flytta in. Har inte haft nån annan kisse, men det gick aldeles utmärkt för honom i alla fall. Man får nog gå lite på magkänsla, och försöka se objektivt på katten. De är ju individer de med. Det som passar en behöver ju inte passa en annan..

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 25 apr-07 kl 19:48 »
Ja, det där med att lämna dem ensamma är ju svårt. Men vi har inget alternativ...
Jag har ju samma problem med min gris som nu måste flytta ut i ladan efter att ha haft eget duntäcke! Det känns hemskt!
Men jag tror djuren har lättare att anpassa sig än vad man tror (ta nu inte den tron ifrån mig!). Jag däremot kommer nog att gråta de första nätterna som han ska vara där ute själv.
Katterna som jag ska ta hand om kommer ju från ett katthem av något slag, så de är ju vana vid att vara "instängda". Det kommer nog att gå jättebra.
Jag resonerar så här: det är bättre att ta hand om ett par katter som behöver ett nytt hem och låta dem bo ensamma (med grisarna) i ladan än att inte vara önskvärda där de idag befinner sig. Hos oss får de allt de behöver, tak över huvudet, mat, möss, medicin och mycket kärlek och kel.

PS. Jag ska självklart ha kastrerade katter! Det finns alldeles för många okastrerade som genererar ungar som ingen vill ha.

/A
« Senast ändrad: 25 apr-07 kl 19:49 av AnnaPanna »

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #11 skrivet: 25 apr-07 kl 19:50 »

Om man inte kastrerar katterna får de då inte alldeles för många ungar så att det slutar med att man har 20 lagårdskatter istället för två?
Om du tar hem en ny katt så låt den bo inne hos dig några veckor så den lär sig vem du är och vart den bor.
Börja sedan låta den komma ut med dig.
Den kommer börja utforska omgivningen och oftast väljer de själva att stanna i ladan om den får vatten och mat där. Jag lovar at katter inte har tråkigt i en lada nattetid, det är då dom har fullt upp och "Jobbar".......en katt som sitter instängd i en människoboning hela dygnet har betydligt tråkigare.
Katter är inte människor.
Some give it all."

Lena A

« Svar #12 skrivet: 25 apr-07 kl 20:21 »
AnnaPanna, berätta hur det går med katterna du får.  Du gör alldeles rätt i att ge ett gott hem till oönskade katter!  :D  En annan fördel att ta katter från katthem är att man för det mesta kan bestämma just vilken katt man vill ha och vilka krav man ställer. Det finns massor av katter som aldrig bott inomhus och som bara kan bo i ett stall eller liknande, samtidigt som det finns katter som aldrig varit ute utan bara bott inomhus och blivit ompysslade som innekatter.

Jättebra tänkt!   :D
« Senast ändrad: 25 apr-07 kl 20:22 av Lena A »

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 26 apr-07 kl 12:58 »
Mig veterligt är det endast lejonen av alla kattdjur som naturligt lever i flock. Resten är ensamdjur.
Jag tror att det här snacket om att våra domesticerade katter skulle vara ensamdjur kommer från någon zoolog som funnit att hundar är flockdjur, att hundar och katter är ganska olika, och därmed kan inte katterna vara flockdjur.
Men det stämmer inte. Kolla ett gäng lagårdskatter får du se på flock! Det ligger ofta ett gäng missar i en ströhög och sover ihop, en enda salig röra av svansar, öron och tassar :D . Kattor hjälper emellanåt varann att ta hand om ungarna, 2-3 kattor delar på ett bo och turas om att vara hos dom små. Både små och stora pälsmonster leker ihop, och även om dom inte jagar gemensamt (som andra flockdjur) kan ofta en misse som fångat ett byte ha en mycket intresserad publik av flockkompisar. Stundom kan även någon katt bli bortstött ur gänget, om man blir för många.
Allt detta har jag sett med egna ögon, både hos mina egna hemmakatter och i diverse lagårdskattflockar. Lejon har jag dock bara sett på TV och nån djurpark ;) ...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Norrsken

• -
« Svar #14 skrivet: 26 apr-07 kl 13:21 »
Jag tror att det här snacket om att våra domesticerade katter skulle vara ensamdjur kommer från någon zoolog som funnit att hundar är flockdjur, att hundar och katter är ganska olika, och därmed kan inte katterna vara flockdjur.
Men det stämmer inte. Kolla ett gäng lagårdskatter får du se på flock! Det ligger ofta ett gäng missar i en ströhög och sover ihop, en enda salig röra av svansar, öron och tassar :D . Kattor hjälper emellanåt varann att ta hand om ungarna, 2-3 kattor delar på ett bo och turas om att vara hos dom små. Både små och stora pälsmonster leker ihop, och även om dom inte jagar gemensamt (som andra flockdjur) kan ofta en misse som fångat ett byte ha en mycket intresserad publik av flockkompisar. Stundom kan även någon katt bli bortstött ur gänget, om man blir för många.
Allt detta har jag sett med egna ögon, både hos mina egna hemmakatter och i diverse lagårdskattflockar. Lejon har jag dock bara sett på TV och nån djurpark ;) ...

Jag tänkte mer på katter i vilt tillstånd. Bevisligen kan ju katter samsas också! Jag tvivlar inte på dina erfarenheter och ser heller liksom inget fel i att ha flera. Men om de oftast lever ensamma i det fria så far de nog inte heller illa av att bo ensamma i ett stall. En annan sak i en lägenhet. Där behöver de nog den stimulans en kompis kan ge. Speciellt om människan inte är så mycket hemma (jo, de flesta jobbar ju..). Men där har jag också lite tveksamhet.. Jag skulle personligen inte skaffa katt om jag bodde i lägenhet. Åtminstone om det inte fanns möjlighet att ha katten ute. Men det är ju riktigt ot ;)!

Jämför man tex med hästar, och deras beteende i frihet så är ju den häst som stöts bort ur flocken så gott som dödsdömd.
« Senast ändrad: 26 apr-07 kl 13:28 av drömmare »

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #15 skrivet: 26 apr-07 kl 16:21 »
Av det jag har sett tycker jag att det verkar som om honorna och ungarna samsas bra i flock medans hanarna sticker iväg.
Ibland för gott men oftast kommer dom tillbaka.
De katter som kommer hitvandrande är nästan uteslutande hankatter.

Antar att naturen fixat det så för att skydda honorna, säkra fortbeståndet och förhindra inavel.
Some give it all."

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 28 apr-07 kl 10:50 »
Jag tror att katter fungerar lite vilket som, både ensamma och i flock. Min mest älskade katt har till exempel aldrig gillat sällskap särskilt mycket. Ett par gånger har han accepterat andra katter, men han har alltid hållit lite distans.

Den nuvarande andra katten ignorerar han tvärt.

Lena A

« Svar #17 skrivet: 29 apr-07 kl 12:11 »
AnnaPanna, hur har det gått?

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 01 maj-07 kl 16:55 »
Jag har fått massor av svar.. precis som du trodde, Lena.
Men jag har inte bestämt mig för vilka vi ska ta än.
Jag har ju en månad på mig.. minst, innan det blir aktuellt.
Men nu är kontakter i alla fall etablerade. Tack alla för hjälpen!
/ A

Dela detta:

* Inloggade just nu

1603 gäster, 2 användare
Nataks, emilar03

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser