Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mina höns vill rymma.  (läst 1876 gånger)

Pirnilla

• Västergötland
Mina höns vill rymma.
« skrivet: 25 aug-16 kl 11:55 »
Lite roligt är det, men också oroligt.
Så fort jag ska gå ut från hönshuset eller hönsgården vill står hönorna redo att springa med mig ut och de är ju så snabba!

Jag har vid två tillfällen varit nära att klämma en höna. Jag vill inte dra mig för att gå diton för att jag är rädd att göra dom illa eller att nån av dom ska rymma när jag går ut.

En träningssak gissar jag, eller så fattar dom med tiden att det inte lönar sig.

Hoppas att de lugnar sig istället för att de blir klurigare och klurigare i detta.
Ni kanske har några smarta knep? ::)
Höns i avlagd lekstuga.

Görangranholm

• Skåne
SV: Mina höns vill rymma.
« Svar #1 skrivet: 25 aug-16 kl 12:52 »
Ge något gott innan du går ut...t.ex lite makaroner , kokt potatisskal , kall havregrynsgröt...så sysslar dom med det.
Kanske längtar hönorna att få springa fritt ?
Det beror ju på var/hur du bor.....

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 25 aug-16 kl 13:09 »
Det viktiga  är att de aldrig blir utsläppta genom samma dörr som du själv går i. Ge dem en egen utgång. Tills de har lärt sig är ett lågt nät som du kliver över en hjälp.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Pirnilla

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 25 aug-16 kl 13:22 »
Mina grannar är bestämda på att dom inte vill ha höns i sin trädgård och det vore ett väldigt stort jobb att hägna in hela vår tomt.

Hur långt från hönshuset brukar dom våga gå när de blivit varma i kläderna som frigående förresten?
Höns i avlagd lekstuga.

andtol

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 aug-16 kl 13:43 »
Mina går minst 100 m om det finns något spännande att äta. Och det brukar det finnas borta vid grannens fårhus. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

288 gäster, 2 användare
Berberis, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser