Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Halt lamm  (läst 3685 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Halt lamm
« skrivet: 24 apr-07 kl 17:19 »
I morse när jag kom ut hade en ungtacka fått ett fint litet bagglamm men, i rumpan hänger det ett litet smutsigt lammhuvud och ett ben, helt livlöst. Givetvis är det en av de skyggaste tackorna så hon vill inte ha någon hjälp. Så jag in efter maken som kommer och hjälper mig att fånga henne  och vi tar in henne i fårhuset. Efter lite kännande så hittar jag det andra frambenet rejält ihopklämt men, jag lyckas få det rätt och då kommer lammet ut och det lever! Hjälper tackan som är trött, att torka det så det inte ska frysa. Efter ett tag försöker det resa sig men, det går så där. Till slut kommer det upp men, bara på tre ben. Benet som legat i kläm bär inte så lammet stödjer på knäet. Hon har ätit flera gånger. I början med lite hjälp och nu har jag sett henne ta sig dit själv också.

Nu till benet. Det är inte av någonstans som jag kan känna. Senor och liknande känns som på det andra frambenet. Om jag hjälper henne upp (tacklamm) så kan hon stödja sig på det men, om hon försöker gå så viker det sig vid knäet igen. Både knäleden och fotleden (heter det så?!) är veka.

Någon som varit med om något liknande? Kan benet bli bra igen? Jag tänker att benet kanske blivit rejält klämt men, att det kommer att stärkas allt eftersom och att det kommer att vara som vanligt om några dagar. Är jag för optimistisk? Maken tycker jag är en djurplågare och att hon ska tas bort.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Halt lamm
« Svar #1 skrivet: 24 apr-07 kl 17:43 »
Jag skulle chansa hejvilt på att benet blir bra eller iallafll bättre. Ge henne nån dag iallafall innan ni bestämmer!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 24 apr-07 kl 18:51 »
Här får Du en killing att trösta maken med:

http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=21;action=display;threadid=17609

Som Du kan läsa i tråden, är problemet inte unikt.  Om lammet verkar ha ont är det en annan sak.  Du kan ju fråga Balbina hur killingen mår nu.

Redigering:  Bilden i svar nummer 5.
« Senast ändrad: 24 apr-07 kl 19:02 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #3 skrivet: 24 apr-07 kl 18:55 »
är det så piggt att det dricker själv  ,skulle jag vänta nån dag .
förmodligen så blir det bra...
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

elf

• Drefseryd Gård
    • Småland
    • Drefseryd Gård
« Svar #4 skrivet: 24 apr-07 kl 19:20 »
Håller med övriga - verkar lammet piggt, äter och inte har ont så hade jag avvaktat en dag eller två.
Om livet på landet i biosfärområde Östra Vätterbranterna & i vacker småländsk kulturbygd: http://drefseryd.wordpress.com Här finns förutom får, nötdjur och biodling även hund, katt, höns, vaktlar och hästar.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 24 apr-07 kl 20:42 »
Ja, då låter jag henne vara kvar ett tag till och ser hur det går med benet. Hon är pigg och verkar inte ha ont. Hon äter själv men, jag har varit inne och hjälpt till lite ett par gånger (hönsmamma) vill ju vara säker på att hon får i sig ordentligt. Hennes bror var nu ikväll rejält mycket piggare så jag är rädd att han puttar henne så hon trillar eftersom hon är vinglig på tre och ett halvt ben. Funderar på om jag ska linda benet, vad tror ni om det? Jag har såndär självhäftade elastisk linda till hästarna. I så fall kan jag ju vänta tills imorgon och se om hon blivit bättre och sedan kanske bara ha det lindat några timmar för att se hur det blir.

goldqueen

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 24 apr-07 kl 21:32 »
Jag tycker man ska slakta när djuret lider eller ngt är oåterkalligt som kommer ge besvär i framtiden. MEN MEN ibland måste man ändra på sig.

Vill bara ni ska förstå min ståndpunkt. Djur som blivit aggressiva (en gammal ko tex), tuppar som anfaller de, baggar som blir hotfulla, de gör jag över med fortare än kvick.

Och så kom smulan. TJOHOO där rök mina ståndpunkter tjofadderittan.

Smulan var ett lamm; kolsvart med vit svans. Och jättesöt.

Så råkade jag låta kossan (som snart efter detta blev avlivad för hon visade sig blivit "tjurko") gå med fåren och getterna.
Vid ett tillfället slogs kossan om mat med fåren (misstag misstag, aj aj) och buffade bort den lilla lammungen som var drygt 1 månad gammal.

Påföljden blev att smulan bröt höger framben strax under knäleden. Det stack inte ut genom skinnet utan skinnet var helt intakt. Men det var tydligt att det var av.

Så tänkte jag; fasen nu måste jag slakta ner henne.
Men jag tänkte att jag ger henne 2 dagar OM jag nu skulle ha fel och benet inte är brutet. (här var jag inte rationell, klart att benet var brutet). Men efter dessa 2 dagar så tänkte jag knäppa henne alltså. Men gissa vad? Hon hade lärt sig springa på 3 ben och lekte med sina brorsor som liksom pushade henne att orka och vilja. Så tänkte jag på det där man säger att småttingar har bra läk-kött. Och det läkte rekordsnabbt, utan att jag spjälkade eller lade mig i. Det blev jättefint och som vuxen syntes inget.

Man ska inte förlora tron om djuret inte själv förlorat tron. Har det levnadslust så kommer det att överleva och lära sig gå på 3 ben om det nu inte fixar sig.
Gå på din intuition när du är med djuret. Vilka signaler det skickar.
Jag tror inte det lider.
Frågan är väl är det ett tacklamm så blir framtiden kanske besvärligt tex att inte betäcka henne för det kanske blir för tungt och är det bagglamm så blir det jobbigt att betäcka. Men som gräsklippare och sällskap hos någon pensionär görs ju jobbet i alla fall.

Tja nu snicksnackar jag. Men vänta lite tycker jag och se vad som händer.

A.Viking

« Svar #7 skrivet: 24 apr-07 kl 21:35 »
Hej, javill!
Förra veckan blev mitt tvåveckors lamm omkullsprungen och trampad på av en tacka vid utfodringen. Hon var rejält halt, kunde inte stödja på benet alls, så jag konsulterade min veterinär som själv haft får ,och han rådde mig att göra ett stödbandage med vadd underst och vanlig gasbinda över.Elastiska bandage är lätt att linda för hårt  så det avråder jag från. sätt bara ett varv kirurgtape runt så sitter det. Jag lindade från klöven och  en liten bit över hasen, och satte lite vadd mellan klöven så det inte blev för tätt. Jag lät bandaget sitta i två dar och det blev klart bättre! Nu skuttar hon o busar som vanligt. Jag "stretchade " också försigtigt d.v.s jag höll med ena handen över hennes höftkammar och sträckte jätteförsigtigt benet framåt ifall det skulle ha hoppat lite ur led, och det var nog en bra sak att göra i hennes fall -självklart hade jag konstaterat att inga ben var brutna och inga senor skadade först!
Stödet  avlastar det onda benet litegrann iallafall! Hoppas det ordnar sig för ditt lilla lamm
m.v.h- A Viking

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 24 apr-07 kl 22:08 »
Det är ingen fara med s.k. vet.flex. Den drar inte ihop sig efterhand i och med att den klistar fast i sig själv. Lägg ett lager bomull emellan.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 28 apr-07 kl 13:24 »
Ja, nu har det gått några dagar och tacklammet är fortfarande kvar.  ::) Hon är pigg, äter bra, verkar inte ha ont och skuttar fram på tre ben. Om hon klarar sig bra även när jag släpper ut henne med sin bror och mor så får hon vara kvar tills i höst i alla fall. Jag provade med att linda hennes ben men, det fungerade inte utan hindrade mer än hjälpte. Gissar att benet varit lamt (från knät och ner) redan i magen och det var därför som benet inte följde med när hon skulle ut och hon fastnade istället.
« Senast ändrad: 28 apr-07 kl 13:25 av javill »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #10 skrivet: 28 apr-07 kl 15:49 »
Lycka till i livet nu då, Gryta!  (Dom brukar ju ha tre ben...)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #11 skrivet: 12 jun-07 kl 23:45 »
Uppdatering
Ville bara berätta vad som hände med det lilla halta tacklammet.
Hon fick vara inne med sin mamma och bror i två veckor innan jag släppte ut dem. Då var hon stadig på tre ben och stödde på det halta benet men, med fotleden vikt bakåt. Så hoppade hon ute de första dagarna men, allt eftersom började hon stödja på klöven. Nu kan man inte längre se att hon är/varit halt. Hon hoppar och springer som de andra lammen. Hon har dessutom blivit en riktig liten kelgris. Så jag är glad att jag avvaktade för att se hur hon klarade sig.  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 2 användare (1 dolda)
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser