Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Framljusproblem Opel Astra  (läst 1594 gånger)

Tuppen-Sven

• Västergötland
Framljusproblem Opel Astra
« skrivet: 07 aug-16 kl 20:14 »
Har en Opel Astra -99
Igår installerade jag nytt ljud (bas och stereo)
Ljudet fungerar bra, dock så verkar något ha hänt med ljuset. Man måste vrida igång ljuset manuellt varje gång man startar bilen, men när jag gör detta, slocknar de två displayer som finns. Den som visa hur långt jag hört, och den som visar datum/tid/utetemperatur.
Bilen fungerar annars felfritt och alla andra lampor fungerar som de ska.

Vad är felet? Felkopplat? Överbelastning?
Hur löser jag det?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Framljusproblem Opel Astra
« Svar #1 skrivet: 07 aug-16 kl 22:57 »
Det låter som om något har hänt med halvljusautomatiken.

Nu har jag aldrig hållit på med någon så modern Opel, men på 80-talsmodellerna var halvljusautomatiken ett ständigt bekymmer. Den brann obönhörligen upp om man monterade dragkrok på bilen och tog matning till släpvagnens bakljus från en av bilens baklyktor utan att sätta ett relä emellan (det fanns ett servicemeddelande om saken, Opelverkstäderna visste om det men det följde inte med någon information om saken när man köpte en dragkrok eller kabelsats på en biltillbehörsfirma). Även om bilen inte hade dragkrok så led vissa halvljusautomatiker av överhettningsproblem, en kollega hade en gång i tiden en Kadett '88 där kretskortet med åren blev mer och mer sönderbränt och hoplappat, till slut satte han aldrig in det i kåpan utan lät det hänga löst för att det skulle få bättre kylning.

Jag skulle tro att displayerna inte slocknar helt när du slår på lyset för hand, utan att de går över till svag "nattbelysning".

En tänkbar orsak till problemet skulle kunna vara om du har tagit någon matning till stereon - antingen ständig backupmatning eller matning via tändningslåset - från något olämpligt ställe. Jag föreslår att du ENDAST kopplar in dig på originalkontakterna (bilen borde ha standardiserade ISO-kontakter för bilstereon) och ingen annanstans. Samma sak gäller också för eventuell ledning från instrumentbelysningen till stereons backlight.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Framljusproblem Opel Astra
« Svar #2 skrivet: 08 aug-16 kl 00:16 »
Det låter som om något har hänt med halvljusautomatiken.

Nu har jag aldrig hållit på med någon så modern Opel, men på 80-talsmodellerna var halvljusautomatiken ett ständigt bekymmer. Den brann obönhörligen upp om man monterade dragkrok på bilen och tog matning till släpvagnens bakljus från en av bilens baklyktor utan att sätta ett relä emellan (det fanns ett servicemeddelande om saken, Opelverkstäderna visste om det men det följde inte med någon information om saken när man köpte en dragkrok eller kabelsats på en biltillbehörsfirma). Även om bilen inte hade dragkrok så led vissa halvljusautomatiker av överhettningsproblem, en kollega hade en gång i tiden en Kadett '88 där kretskortet med åren blev mer och mer sönderbränt och hoplappat, till slut satte han aldrig in det i kåpan utan lät det hänga löst för att det skulle få bättre kylning.

Jag skulle tro att displayerna inte slocknar helt när du slår på lyset för hand, utan att de går över till svag "nattbelysning".

En tänkbar orsak till problemet skulle kunna vara om du har tagit någon matning till stereon - antingen ständig backupmatning eller matning via tändningslåset - från något olämpligt ställe. Jag föreslår att du ENDAST kopplar in dig på originalkontakterna (bilen borde ha standardiserade ISO-kontakter för bilstereon) och ingen annanstans. Samma sak gäller också för eventuell ledning från instrumentbelysningen till stereons backlight.

Jag är mer än böjd att hålla led Torbjörn att du antagligen knyckt ström ur "fel" kabel.
Och systemet får fel signaler.

Testa med att koppla bort kablarna till stereon och se om det beror på det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

845 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser