Det låter som om något har hänt med halvljusautomatiken.
Nu har jag aldrig hållit på med någon så modern Opel, men på 80-talsmodellerna var halvljusautomatiken ett ständigt bekymmer. Den brann obönhörligen upp om man monterade dragkrok på bilen och tog matning till släpvagnens bakljus från en av bilens baklyktor utan att sätta ett relä emellan (det fanns ett servicemeddelande om saken, Opelverkstäderna visste om det men det följde inte med någon information om saken när man köpte en dragkrok eller kabelsats på en biltillbehörsfirma). Även om bilen inte hade dragkrok så led vissa halvljusautomatiker av överhettningsproblem, en kollega hade en gång i tiden en Kadett '88 där kretskortet med åren blev mer och mer sönderbränt och hoplappat, till slut satte han aldrig in det i kåpan utan lät det hänga löst för att det skulle få bättre kylning.
Jag skulle tro att displayerna inte slocknar helt när du slår på lyset för hand, utan att de går över till svag "nattbelysning".
En tänkbar orsak till problemet skulle kunna vara om du har tagit någon matning till stereon - antingen ständig backupmatning eller matning via tändningslåset - från något olämpligt ställe. Jag föreslår att du ENDAST kopplar in dig på originalkontakterna (bilen borde ha standardiserade ISO-kontakter för bilstereon) och ingen annanstans. Samma sak gäller också för eventuell ledning från instrumentbelysningen till stereons backlight.