Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klimatsmarta  (läst 5886 gånger)

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
Klimatsmarta
« skrivet: 23 apr-07 kl 22:59 »
Hur klimatsmarta är vi här på alternativ.nu??

Jag skäms för att jag lever som om det fanns 2,11 jordklot, måste bli bättring här!  :-[

Gå in på TV4.se och kolla!

Mvh K.A.J
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Brutalblå

• Bohuslän
Re:Klimatsmarta
« Svar #1 skrivet: 25 apr-07 kl 06:59 »
Lite bättre - 1,88 planeter.
Och hade man kunnat fylla i abolut inga utgifter för, vad var det? kosmetika, smycken, husdjur? Istället för 0 till rätt så mycket pengar ... Och hade jag inte börjat äta lamm för att hålla landskapet öppet ... Och hade vi inte bott i lägenhet ännu och haft möjlighet att isolera samt byta till treglasfönster ... (Sen är det iofs sant att vi kommer att isolera, men några treglasfönster blir det _inte_, men tjocka vintergardiner i ett strängt taget för stort hus.)  :)
"Varför köper du ekologiskt kaffe när det är dyrare?"
"Det drabbar ingen fattig."

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 27 apr-07 kl 11:19 »
Fick 2,19 och det är ju inget vidare. Rekommendation att bl a flytta till mindre hus och installera 3-glas fönster. Ingetdera är aktuellt men, eftersom vi har enkelglas med innanfönster som ju enligt något test är väl så bra som treglas så finns det ingen anledning att byta. Det skulle ju snarare vara en miljöbelastning att göra det?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

482

« Svar #3 skrivet: 27 apr-07 kl 15:10 »
Fick 2.05 och rekommendationen att äta mindre kött. Inte så helt lätt när dietisten tyckte jag skulle äta 150g kött per dag :-\
Och så skulle jag köpa mera närodlat och Krav-märkt så då får jag väl göra det (men jag trodde faktiskt bilen skulle ge större utslag??)

Norrsken

• -
« Svar #4 skrivet: 27 apr-07 kl 15:25 »
Nu har jag suttit och lekt lite meddet där testet. Och det verkar vara näst intill omöjligt att komma under 1,5 jordklot. Då klickar jat på vegan, ingen bil, inga transporter och inga prylar. Men det är ändå prylarna som är den största posten. När de frågar hur mycket man spenderar på olika saker och sedan har alternativet 0-1500 så blir det ju missvisande. Hur kan man jämföra en som lägger 0 kr på skönhetsprodukter med en som lägger 1500? Så det där testet får man nog ta med en liten nypa salt. Jag tryckte minsta möjliga av allt så går det ändå1,53 jordklot.. Men jag tycker ändå att det är bra att tv4 lägger ut ett sådant test. Det kan ju få en och annan att tänka till lite..
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Gengaskokaren

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 10 maj-07 kl 19:33 »
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell.

Sia

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 12 maj-07 kl 22:49 »
Jag förbrukar 2,26 klot...
Men jag tyckte testet var luddigt, om jag äter mycket kött men mest vilt och lokalproducerat då? då måste väl det vara bättre än att leva på sojabönor och qourn-filé ???
och som sagt, liiite skillnad på smink för 300/år och 1500/år....
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Lotus

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 10 jun-07 kl 23:08 »
2, 35 klot

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #8 skrivet: 11 jun-07 kl 13:00 »
Hej
Summa sumarum av det hela, vi är cirka 2 - 3 gånger för många på klotet med våran livsstil, som alla vill ha!
En reducering av beståndet är det enda möjliga!

Kap Horn

som även han bidrar med 1,5 klot för mycket eller för litet (vilket är jo en orimlighet)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #9 skrivet: 13 jun-07 kl 09:19 »
2,79 klot.

Fast frågan är ju: prylar till husdjuret..?? Jag tänkte mig ju selar, sadlar och sådant. Då blir det dyrt. Och maskinverktyg? hövändare, press etc?? Och så pendlar jag 7 mil enkel väg till jobbet men jag fick väl lite avdrag för att jag kör gasbil.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

OliK

• Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
« Svar #10 skrivet: 24 jun-07 kl 10:12 »
Hej
Summa sumarum av det hela, vi är cirka 2 - 3 gånger för många på klotet med våran livsstil, som alla vill ha!
En reducering av beståndet är det enda möjliga!

Kap Horn

som även han bidrar med 1,5 klot för mycket eller för litet (vilket är jo en orimlighet)

Tycker faktisk att reducering av livsstilnivån känns mera sympatisk än reducering av beståndet :)

ianitor

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 24 jun-07 kl 20:12 »
Hur i hela friden får jag igång testet?! Den vill ha emailadress och lösenord och grejer, men det finns ingen länk, knapp...
Känner mig riktigt korkad här.  :-\

--
Jag löste det!  ;D Det var min överaktiva annonsblockare som fått för sig att alla länkar var reklam...
2,26 planeter fick jag. Inte riktigt bra.
« Senast ändrad: 24 jun-07 kl 20:23 av ianitor »
Vild stiltje och lugn panik, allt på en gång.

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #12 skrivet: 24 jun-07 kl 22:40 »
2.28 planeter....  fattade inte riktgt frågan om grejer till husdjuren.... menar de foder, grisöron till hunden, stolpar, stängsel, havre, halm eller vad...  
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

Caroline

• Närke
« Svar #13 skrivet: 25 jun-07 kl 21:56 »
2.19. Men jag tyckte inte att testet var tillräckligt övergripande.

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #14 skrivet: 02 jul-07 kl 00:44 »
2.19. Men jag tyckte inte att testet var tillräckligt övergripande.

Samma här, men jag bor i lägenhet numera, och fick 2,18.
Hade jag fortfarande bott kvar på landet, i eget hus, hade jag kommit under 1,8, vilket ändå är på tok för mycket, egentligen.

Leif

Mysla

• Norrbotten
« Svar #15 skrivet: 02 jul-07 kl 01:48 »
Du lever som om vi hade tillgång till 2,47 planeter, vilket är mindre än det svenska genomsnittet på 3,4. Bravo! Men vi har ju bara en planet. Bli klimatsmart nu.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 02 jul-07 kl 08:34 »
Om du:

- Är en vegan som alltid köper miljömärkt, lokalproducerad mat.
 - Aldrig åker bil, motorcykel, buss, tåg eller flyg.
 - Bor 5 personer i en bostad som är mindre än 40 kvm.
 - Värmer bostaden med ved.
 - Köper miljömärkt el.
 - Släcker lampor och stänger av TV:n.
 - Har 15 grader varmt hemma.
 - Använder lågenergilampor, takisolering, extra väggisolering och värmeväxlare samt treglasfönster.
 - Inte köpt TV, musikanläggning, möbler, vitvaror, MP3-spelare, telefon eller kamera.
 - Inte spenderat en krona på husdjur.
 - Inte köpt några smycken, maskinverktyg eller skönhetsprodukter.
 - Återvinner/komposterar mat, papper, metall, plast, glas.

Då säger testet att du förbrukar 1,49 jordklot. Jag påstår att testet är trasigt.

anette i bugared

• -
« Svar #17 skrivet: 02 jul-07 kl 08:50 »
Hur klimatsmart man än är, enligt det testet, så är man inte klimatsmart ???. Var finns verklighetsförankringen?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #18 skrivet: 02 jul-07 kl 11:04 »
Jag är besviken på testet. Hur jag än svarar går det inte att komma ner till 1 planet.

Det finns ju inga 0 svar! Ex
"Hur många timmar i veckan åker du tåg?"
Lägsta alternativet är "Mindre än 2 timmar". Jag åker O tim i veckan.

Hur många timmar i veckan åker du buss?
Lägsta alternativet mindre än 1 timme. Jag åker O tim i veckan

Frågan "Vilka av följande saker har du köpt under det senaste året?"
Jag har inte köpt något - men det går inte att hoppa över frågan utan att svara.

Frågorna om Husdjur, Smycken, Maskinverktyg, Skönhetsprodukter lägger jag O kr på men tvingas in i kategorin som motsvarar en summa upp till totalt 4250 kr.

>:(

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

turbofish

• Dadaistisk Drömutforskare
« Svar #19 skrivet: 02 jul-07 kl 11:31 »
Tycker faktisk att reducering av livsstilnivån känns mera sympatisk än reducering av beståndet :)

Kan vi inte ha båda? Vi ÄR för många på planeten. Reducering av beståndet behöver inte innebära gaskammare och ugnar, utan ha en vänligare enbarns-policy och stärka kvinnors rättigheter i länder där dom inte respekteras. Det har väl bevisats rätt många gånger att i länder med relativt välstånd och välutbildad population så skaffar kvinnor barn senare och kan dom dessutom bestämma över sin egna sexualitet vilket minskar antalet barn ännu mer.
For somewhere in my mind there is a painting box,
I have every color there it's true.
Just lately when I look inside my painting box, I seem to pick the colors of you.  Vår fotodagbok: http://www.flickr.com/photos/23597963@N07/

Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 3 användare
Berberis, Robertshept, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser