Vad är det för typ av förgasare? Flottörförgasare som får bränsle via självtryck från tanken, eller en membranförgasare som sitter ovanpå tanken?
När är motorn tillverkad?
Om luftfiltret är ett skumplastfilter, så nöj dig inte med att blåsa ren det utan rengör det enligt instruktionsboken istället.
I princip går det till på följande sätt: Tvätta ur filtret grundligt i antingen hetvatten + diskmedel eller t ex lacknafta eller dieselolja, beroende på vilken slags smuts det är igengrott med. Om du tvättar med diskmedel så skölj och krama ur det i rent vatten efteråt. Låt det torka fullständigt. Häll på ca en matsked motorolja och krama in den så den är jämnt fördelad i skumplasten innan filtret monteras.
I övrigt så kan troliga fel vara t ex kärvande eller slitna länkar som har med varvtalsregulatorn att göra, smuts i länkaget runt förgasaren, motorn överhettad pga fullt med skräp innanför kylluftkåporna (man bör ta loss dem och göra rent, blåsa med tryckluft i kylflänsarna osv regelbundet).
Tänkbara förgasarproblem kan vara, oberoende av förgasartyp, skräp i något munstycke eller feljusterad blandningsskruv.
På membranförgasare kan det förekomma tjuvluft om flänsarna på förgasare och tank inte är perfekt plana eller om membranet är skadat. Man kan sätta ihop förgasaren tillfälligt utan membran och kolla att det inte går att få in ett 0,1 mm bladmått någonstans mellan flänsarna.
Flottörförgasare kan bli konstiga om gummipackningen runt flottörhuset är otät.
Den där typen av problem kan också bero på dålig kompression som blir ännu sämre när motorn blir varm. Om du misstänker detta, prova att dels efterdra topplocksskruvarna (i synnerhet brukar skruvarna i den nedersta raden kunna lossna av sig själva) och dels att byta olja, om det är länge sedan sist och oljan är mycket svart.
Vid oljebyte i en motor som har blivit så igengrodd att kolvringarna har beckat fast, så bör man hälla i en modern bilmotorolja (syntetolja) med bra sotlösande egenskaper. Förmodligen kommer motorn att börja gå betydligt bättre när den har fått vara igång några timmar i sträck efter oljebytet, och då är nog den nya oljan svart igen av allt sot och beck den har löst upp, och ännu ett oljebyte kan vara på sin plats. Tänk på att en del motorer kan få kopiöst hög oljeförbrukning tillfälligt medan de fastbeckade kolvringarna håller på att lossna, det är lämpligt att kolla oljenivån ofta under "renkörningen", speciellt om man märker kraftig oljerök i avgaserna.