Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pollinering av chili  (läst 4749 gånger)

Fridsam

• Uppland
Pollinering av chili
« skrivet: 28 jul-16 kl 14:05 »
Jag har en planta Habanero Dulche (C.chinense) som står i mitt fönster och har börjat blomma. Dock faller hela blomman av efter ett par dar (inkl. fruktämnet). Jag har också två andra chili, en Bulgarian Carrot (C.annuum) och en okänd (är nog annuum, den är lik Carrotten till växtsättet) som blommar fint och den okända har börjat sätta frukt.

Jag pollinerar dem med samma pensel och de står i ett fönster på andra våningen som är öppet dagtid. Kanske inte Habaneron "tål" frömjölet från de andra blommorna? Eller är blommorna omogna på nåt sätt, de verkar inte "damma" som de andra blommorna när jag rör vid dem? Den är ganska liten och frodig, får näring ung. en gång i veckan, och jag har just planterat om den.

Tacksam för alla svar, teorier och allmänna funderingar  :)

christelle

• Blekinge
SV: Pollinering av chili
« Svar #1 skrivet: 28 jul-16 kl 14:18 »
Prova att pollinera den med bara samma pensel alltså olika penslar till olika sorter. Jag har bara en sort (sötchili) och den blommar och sätter frukt så fint men det händer ändå att en och annan blomma faller av.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gilbert

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 jul-16 kl 14:18 »
Jag får chili på nästan alla blommor, även tomater på nästan allt som blommat utan att använda någonting. Så varför pensla om det går så som du beskriver? Kan det vara anledningen?

christelle

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 28 jul-16 kl 14:24 »
Jag får chili på nästan alla blommor, även tomater på nästan allt som blommat utan att använda någonting. Så varför pensla om det går så som du beskriver? Kan det vara anledningen?
Nu handlade det om chili - inte om tomater, dom klarar sig oftast bra själva. Dessutom handlade det inte om blommor utan om deras pollinering.

Gilbert

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 jul-16 kl 14:45 »
Om du besvärar dig att läsa och förstå text så finns pollineringen med. Ingen jag känner penslar någonting, det behövs inte, inte ens i växthus.

christelle

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 28 jul-16 kl 14:49 »
Om du besvärar dig att läsa och förstå text så finns pollineringen med. Ingen jag känner penslar någonting, det behövs inte, inte ens i växthus.
Jo, chili kan vara svårare att få pollinerad speciellt i ett fönster.

Fridsam

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 28 jul-16 kl 18:31 »
Tack för svaren christelle och Gilbert! :)

Jo, jag har också läst om folk som inte penslar och ändå får frukt, men då jag har bara några plantor och dessutom små, så tänkte jag att jag skulle ha större chanser att få skörda om jag hjälpte till. Tomater har jag också odlat tidigare och det har gått bra utan extra hjälp.

Jag kanske måste leta reda på en pensel till. Det var bara så smidigt, speciellt när man är två, att inte behöva hålla reda på olika penslar.

Är det någon som har haft eller hört om liknande problem med olika sorters chili som jag har?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #7 skrivet: 28 jul-16 kl 23:24 »
Tack för svaren christelle och Gilbert! :)

Jo, jag har också läst om folk som inte penslar och ändå får frukt, men då jag har bara några plantor och dessutom små, så tänkte jag att jag skulle ha större chanser att få skörda om jag hjälpte till. Tomater har jag också odlat tidigare och det har gått bra utan extra hjälp.

Jag kanske måste leta reda på en pensel till. Det var bara så smidigt, speciellt när man är två, att inte behöva hålla reda på olika penslar.

Är det någon som har haft eller hört om liknande problem med olika sorters chili som jag har?

Ibland blir det tokigt när man blandar olika sorter.
Tricket med penseln är att sätta den med skaftet i krukan den tillhör så blir det bra.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Idd

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 26 sep-16 kl 14:57 »
Jag brukar plocka av en blomma och dutta med den på dom andra. Rätt eller fel, ingen aning, men det funkar för mig :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser