Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Invertersvets  (läst 19034 gånger)

TW

• Finland
SV: Invertersvets
« Svar #20 skrivet: 30 jul-16 kl 18:57 »
Då tror jag en svets som ger 145 ampere och inte kräver två man för att flytta på är mer användbar för en vanlig hemanvändare.

Det kan hända att jag är mindre vanlig än jag känner mig......... men jag svetsar en hel del 3,2 mm stickor och de kräver 150 ampere. Skall man få ut 150 ampere med hygglig intermittens krävs en svets med litet större kapacitet.
Om man å andra sidan bara svetsar någon enstaka 3,2 mm sticka räcker 150 ampere till. Då har man en hygglig intermittens för 2,5 mm stickor.

Unitorn väger ungefär 150 kilo och går enkelt att lyfta med frontlastare eller att köra iväg med som en dragkärra.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

eriks

• -
    • www.sundmansmide.se
« Svar #21 skrivet: 30 jul-16 kl 20:56 »
ok 48.00 3,2 ska ha 90-140A.

en vettig 150 ampere svets typ kemppi klarar 3.2 or väldigt bra.
men som sagt, alla borde ha en.

DennisCA

• Finland
« Svar #22 skrivet: 10 aug-16 kl 09:12 »
Jag går och funderar på svets trots jag har en. Jag vill verkligen kunna tigga, speciellt TIG brazing med kiselbrons vore nyttigt! Vet inte om jag klarar mig med skrapstart och tillsatspaket till min nuvarande kemppi likriktare. Eller om jag borde fundera på att uppgradera till en Minarc 150/180. Jag skulle då förmodligen göra mig av med den gamla likriktaren då jag bara vill ha en svets och jag behöver återfå lite pengar efter en sådan utgift...

Å andra sidan känns den gamla likriktaren som en mera gedigen svets än en modern grej med sina digitala krimskrams. Känns bra med rejäla grejer! Den är ju också tvåfas så den är snällare på säkringarna.

Själv tänker jag inte på annat än Kemppi, kanske ESAB också men dom har ju sina kina-tillverkade varianter så jag värjer mig för deras billigaste segment. Kemppis är väl praktiskt taget allt finsk tillverkat å andra sidan såvitt jag vet.

Avskyr då man velar fram och tillbaka i huvudet hela tiden.
« Senast ändrad: 10 aug-16 kl 10:52 av DennisCA »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #23 skrivet: 10 aug-16 kl 22:49 »
Här brukar svetsar dyka upp mer eller mindre kostnadsfritt, även om de inte alltid är i fungerande skick vid leverans.

MIG-svetsen (trefas, italiensk) fick jag av en skadereglerare på ett försäkringsbolag för över 20 år sedan. Den var inlöst efter en garagebrand, men skadorna inskränkte sig till att plåtkåpan var lite svedd i ett hörn och nätkabeln avbränd.

Den första invertersvetsen (stort åbäke för att vara en sådan, trefasmatad, uppenbarligen svensktillverkad men helt anonym) fick jag för kanske 10 år sedan av en bekant som jobbade på ett pappersbruk. Någon inhyrd svetsare på bruket hade haft med sig svetsen, den gick sönder och gav ifrån sig ett stort rökmoln, svetsaren hivade den i skrotbingen och köpte en ny. Felet var att elektriskt ledande damm, kaprondellspån mm hade orsakat kortslutningar och ljusbågar på ett litet kretskort med störningsskydd mm vid nätintaget. Det  gick ganska lätt att rensa bort de skadade komponenterna och ersätta dem som verkligen är nödvändiga för att svetsen ska fungera, sen blev det förstås allmän sanering också.

En likströms pinnsvets (icke inverter, enfas, tyristorstyrd, italiensk) köpte jag på en loppis för 500 kr för ett par år sedan, då invertersvetsen verkade ha bosatt sig hos min bror. Den fungerade vid köpet, men det var ändå nyttigt att gå igenom den och dra efter och fixa till varmgångna skruvplintar mm.

I vintras plockade jag upp en liten invertersvets (enfas, tysk) ur en elektronikskrotbinge på ett industriområde. Där fanns det diverse skador på det översta av kretskorten - en liten så att säga hjälpkraftnätdel som skulle mata mjukstartkretsen och ett relä hade mer eller mindre brunnit upp, troligen pga fukt och elektriskt ledande damm här också. Skadade komponenter, avbrända ledare på kortet mm rensades bort, nätdelen ersattes med en switchad spänningsomvandlare som jag tror kostade ungefär 16 kr på eBay, en del varmgångna flatstiftskabelskor ersattes, det blev ny nätkabel och nya bajonettanslutningar för svetskablarna. Sen är den som ny bortsett från utseendet!

DennisCA

• Finland
« Svar #24 skrivet: 11 aug-16 kl 05:31 »
Jag forskade vidare igår och kom väl till slutsatsen det kanske är bättre att satsa på en dedikerad TIG med HF tändning och behålla mina goa gamla pinnsvets. Helst vill jag ju ha en kemppi. Jag kollar ofta på begagnat sidorna och även på vissa andrahandsaffärer. Men där ser man mest gamla biltema pinn och migsvetsar till typ 80-90% av orginalpriset. Tror det finns ett ställe som säljer renoverande gamla kemppi maskiner i närheten.

Ska sälja några skyttegrejer jag inte använt på länge, se om jag får ihop en budget.

DennisCA

• Finland
« Svar #25 skrivet: 11 aug-16 kl 05:56 »
Baserat på detta låter en AC/DC TIG som väldigt användbart då man kan TIG-löda med aluminium-brons, vilket uppenbarligen är perfekt för att hårdlöda och "svetsa" gjutjärn:
https://youtu.be/osGjubEEfLE?t=132

DennisCA

• Finland
« Svar #26 skrivet: 11 aug-16 kl 10:07 »
Vad tror ni om en ESAB Power TIG 200? Den lär ha HF och lift tig tändning samt slope funktioner, även MMA funktioner. Endast DC men men... 5000kr eller 500€

http://www.nettikone.com/esab/power-tic-200/1540574
« Senast ändrad: 11 aug-16 kl 10:22 av DennisCA »

DennisCA

• Finland
« Svar #27 skrivet: 13 aug-16 kl 16:02 »
Inget intresse av att svara av säljaren ovanför. Kollar nu på en Kemppi minarc 300 TIG. Säljaren har visst 9 st överskottsmaskiner, begär 500 euro styck. Vore det något måntro? Ganska rejäla amp-tal på den här också. Undrar hur gammal modellen är och om reservdelar finns att få tag i.

http://www.nettikone.com/kemppi/minarc-300-tig/1527467#contact

Gilbert

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 13 aug-16 kl 16:15 »
Jag är också intresserad av en TIG 300A med plasmaskärfunktion mha kompressor.

http://www.stahlwerk.se/shop/Tig/

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #29 skrivet: 13 aug-16 kl 20:59 »
Jag är också intresserad av en TIG 300A med plasmaskärfunktion mha kompressor.

http://www.stahlwerk.se/shop/Tig/

Min bror har en några år gammal Stahlwerk-kombinationsmaskin, det borde vara en TIG SUPER 200P S. Troligen är den tillverkad i Turkiet.
Vet ej om han har provat den som TIG-svets än, men som plasmaskärare är den inte särskilt rolig, mycket mer "svårkörd" än en gammal Drag-Gun som jag brukar låna, det sprätter mer åt alla möjliga håll, svårt att få den att tända osv. Sist jag höll på med svetsarbeten där slutade det med att jag gjorde all kapning på gammalt sätt med vinkelslip, huggmejsel och plåtsax istället.

Ett allmänt råd om man ska köpa en plasmaskärare är att kolla i förväg att slitdelar såsom elektroder och munstycken går lätt att få tag i till rimligt pris. Drag-Gun har nackdelen att originaldelarna är dyra och piratdelar som går att hitta billigt på eBay är av högst tvivelaktig sort.

DennisCA

• Finland
« Svar #30 skrivet: 15 aug-16 kl 08:05 »
Kemppi svarade att dom inte ens har manual till den modell jag kollade på (minarc 300 tig). Men tillverkad runt 1990 var den. Vet inte hur stor sannolikhet det är att något går fel på en sådan maskin.

DennisCA

• Finland
« Svar #31 skrivet: 15 aug-16 kl 08:16 »
En annan intressant aspekt jag har märkt är skillnaden mellan amerikanska och europeiska handtag. Amerikanare gillar sånahära handtag:

Enkla, små, runda handtag. Switchen får man köpa skilt men de flesta verkar starta med fotpedal, som inte är lika vanligt i europa. Fördelen är väl att dom är mindre och kan manipuleras enkelt.

Europeiska handtag istället ser ut såhär:

Switchen är praktiskt taget hela tiden integrerade i handtaget och det är maffigare och menat att man ska hålla det på ett visst vis. Jag vet inte vad europeiska svetsare tycker som provat båda, men på engelsktalande forum har jag inte sett en enda som haft erfarenhet med båda som föredrar den europeiska setupen.

Många gillar att ha en switch på handtaget dock, men föredrar US stil med en separat switch man kan sätta fast med kardborrband och lägga där det är bekvämast.

Jag undrar, finns det någon med erfarenhet av båda som gillar den maffigare eurodesignen? Eller varför insisterar vi på den?

DennisCA

• Finland
« Svar #32 skrivet: 15 aug-16 kl 08:48 »
Frågade om manual på annat språk och då hittade dom den. Jag har laddat upp filen på Maskinistens downloadssektion där dom har en stor mängd olika bruksanvisningar för diverse maskiner
https://www.maskinisten.net/downloads.php?view=detail&df_id=22616

DennisCA

• Finland
« Svar #33 skrivet: 18 aug-16 kl 19:45 »
Då har jag en TIG svets då, eller ja, nästa vecka kanske.

DennisCA

• Finland
« Svar #34 skrivet: 05 sep-16 kl 13:15 »
Hej, nu har jag en onödig argon regulator, funderar om jag kan använda den med tryckluft?

Svart

• tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
« Svar #35 skrivet: 12 sep-16 kl 16:54 »
Är det nån som har sett en Kemppi minarc 150 till bra pris nyligen?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

DennisCA

• Finland
« Svar #36 skrivet: 13 sep-16 kl 09:07 »
Den här svetsen så gnäller, eller ylar då man svetsar. Det är ju normalt för den men kan någon elektronikkunnig förklara varför det är så?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #37 skrivet: 13 sep-16 kl 09:53 »
Förmodligen pga en switchad spänningsomvandlare som arbetar med en switchfrekvens inom det hörbara området. Moderna invertersvetsar, datornätdelar mm har en switchfrekvens över 20 kHz så där hör man inte eventuella oljud.
"Hörbara" spänningsomvandlare är annars vanliga i batteridrivna elstängselapparater och för länge sedan (60-talet) användes de också i kommunikationsradiosammanhang. Gamla Aga och SRA åkeriradioapparater gav ständigt ett pipande ljud ifrån sig.

DennisCA

• Finland
« Svar #38 skrivet: 13 sep-16 kl 09:59 »
Jag googlade om det och hittade följande kommentar om en Kemppi MP1500
http://weldingweb.com/showthread.php?34385-Kemppi-customer-service/page2

Citera
It's just flat out a "stud" and if you ever see what the slower frequency inverters (squealers) do when tig-ing or stick welding sluggish fillers it's amazing. (it will even "pulse" SMAW which is just evil with Ni-rod).

Slower frequency inverter, alltså den kör på frekvenser som är hörbara, som du säger? Låter som om den har lite annorlunda svetsegenskaper gentemot tysta tycker jag.

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #39 skrivet: 13 sep-16 kl 18:37 »
Personligen gillar jag de Europeiska handtagen, grejen med dem är att de av bättre kvalitet skall gå att vrida i önskad riktning på huvudet så att man kan hålla den med en typ av "pennfattning" detta kräver dock litet mer vana än jänkarmodellen tror jag. (bra om man vill ägna sig åt mer avancerad svetsning,tex rör och annat) Men kör på den typ du personligen gillar.
Pedal har du egentligen bara riktig nytta av om du skall köra aluminium, den har till funktion att reglera strömmen.
Om du inte bara skall ha den för on/off så köp en riktig pedal begagnad, se till att den är tung och gedigen samt gjord av gjutgods, det är värt det i ställetför att krångla med en massa plastskit från kina.

(Det går kanske att bygga en egen av en potentiometer och en microbrytare om man hittar korrekta värden för svetsen i fråga på resistorn.)

-
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser