Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Invertersvets  (läst 19074 gånger)

Nordic Vargtand

• Hälsingland
SV: Invertersvets
« Svar #40 skrivet: 13 sep-16 kl 18:38 »
För hemmebruk duger säkert kina invertrarna, man kan förstärka dem med en extra fläkt till chassikylningen.

Men till verkstads svetsning är de skräp tycker jag.

Dock behöver man egentligen bara gamla tiders monstersvetsar om man kör saker som till exempel FEMAX i tjockväggigt gods, eller gasbågmejsling och liknande.
Men det gör man ju normalt sett inte i ett hobbygarage...
Till och med vår gamla motorsvets ligger på gränsen när det kommer till gasluftsmejsling och liknande, jag körde idag på fikarasten en 4,5ans femax, vilket är relativt klent i sammanhanget på en 1" metallpinne för skoj skulle, den var helt rödglödande och hade vikt sig på mitten efteråt... minns inte var jag lade amperetalet, men har för mig runt 225 eller någonting sådant och det var som sagt klent i sammanhanget... ;D

För TIG räcker 50-70 Ampere gott (kontinuerlig arbetsdrift) för nästan alla arbeten man gör med TIG.
Om du inte skall svetsa drivaxlar och liknande...

Det är i princip bara om du skall jobba med att svetsa piplines och liknande man behöver 150 ampere och liknande för TIG...
170 Ampere är monstruöst högt på TIG.
45-50 A använder jag till nästan alla klenplåts och rörarbeten, du kan svetsa över 3mm med 50 A om du gör det korrekt.

med en modern inverter använder du kanske 90 Ampere till svartgods med pinne för kanske 80% av alla arbeten vid hemmabruk.

De nya maskinerna arbetar dynamiskt, vilket gör att man inte behöver kräma på lika hiskeligt som med de äldre för normala arbeten.

« Senast ändrad: 13 sep-16 kl 18:50 av mizzarrogh »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

DennisCA

• Finland
« Svar #41 skrivet: 13 sep-16 kl 20:59 »
Nå jag har nu kemppin och den känns bra, förutom att LCD displayen är kaputt så jag måste utgå från siffrorna runt potentiometern för strömmen och har egentligen bara ett grovt hum om var jag ligger. Jag undrar om jordkabeln även måste bytas, den ser lite skräpig ut, nött igenom på vissa ställen och silvertejp runt. Jag kommer att ta svetsen på service då jag har passligt nån gång, mest för att byta ut displayen, om det finns delar. Vet inte om det går att byta själv mot nån standarddel.

Handtaget jag har är 130A max (TTK 130F). Det är en flexibel nacke på det nu, men finns även en annan sort som kan vinklas på en led istället. Har nog lite problem att komma överens med handtaget, värst tror jag kabeln är, väldigt styv finner jag den.

Jag vet inte hur jag kommer att göra med detta handtag. Om pengar inte vore ett problem skulle jag köpt nytt CK17 kitt med brytare på handtaget, på dem kan man även bryta huvudet, dom är bara mindre i greppet egentligen, jag har kanske inte de största händerna (handskstorlek 10-11 kanske). Ska fortsätta försöka bli sams med det.

Denna svets har även något som kallas dynamik för pinnsvetsning, jag tror det är samma som arc-force eller "dig" på engelska.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #42 skrivet: 13 sep-16 kl 21:12 »
Om det är en LCD som bara visar siffror och ingenting annat (inga symboler eller så), så är det stor chans att det är en standardtyp som åtminstone en gång i tiden har varit lätt att få tag på. Ta några bilder på den vid tillfälle, så man kan få en uppfattning om måtten, hur anslutningarna är gjorda, om det finns någon elektronik inbyggd i displayen eller inte osv.

Svart

• tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
« Svar #43 skrivet: 14 sep-16 kl 08:16 »
Här finns en av de billigare, 4000 plus moms.
http://butik.svetsmaskinservice.se/product/minarc-150
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

DennisCA

• Finland
« Svar #44 skrivet: 14 sep-16 kl 16:31 »
Folk drar en olika håll, flera svetsare på ett brittiskt forum vill övertyga mig att jag borde bygga en kylare eller hitta en beggad en, för en vattenkyld brännare är sååå mkt bättre menar dom.

DennisCA

• Finland
« Svar #45 skrivet: 14 sep-16 kl 20:22 »
Nåja tog av skyddsplåtarna och gav den en inspektion. Fast jag förstår inte det mesta av det jag ser.

Här är själva displayen, direkt monterad på ett kretskort. Om jag räknade rätt är det 20st kopplingar på varje sida av displayen.

Resten av svetsen. Jag tycker det ser rent ut på insidan iaf.

Jag plockade även isär jordklämman och slipa om flera mässingsdelar för att få bort ärgningen och klippte av ändan av kabeln gjorde om kopplingen med fräsh koppar, så nu borde jordningen vara i skick, om det inte är något gömt fel i kabeln men den ser hel ut.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #46 skrivet: 14 sep-16 kl 21:11 »
Vad är det för problem med displayen? Är den helt svart eller visar den ingenting?

DennisCA

• Finland
« Svar #47 skrivet: 14 sep-16 kl 21:17 »
Den visar nog nånting, typ i botten på högra sidan ser man ju delar av några siffror fast displayen verkar inte uppdateras som man förväntar sig när man vrider på potentiometern, verkar visa mest det samma hela tiden.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #48 skrivet: 14 sep-16 kl 22:05 »
Prova att rengöra kretskortet runt displayen (även på baksidan), det är ju ofta ganska högohmiga kretsar kring en LCD-display så det behövs inte mycket krypströmmar pga smuts för att det ska börja krångla.
Blås rent med tryckluft i första hand, om det är smuts som inte lossnar så skrubba med varmvatten, diskmedel och tandborste, skölj efter i rent vatten, se till att det är fullständigt torrt (även under IC-kretsar och sånt, man kan behöva blåsa med tryckluft och låta kortet ligga på tork över natten) innan du provkör.

Ska displayen visa 3-4 stora 7-segmentsiffror i en rad eller ska den visa fler och mindre tecken? Påverkas visningen om du trycker på displayen?

DennisCA

• Finland
« Svar #49 skrivet: 15 sep-16 kl 05:17 »
Ja 3 stora siffror som du säger. Där i början gjorde den det men sen slutade det ha effekt också. Så kanske det var orsaken, just där vi detta kort har mest smuts kommit in, på andra ställen i svetsen ser korten helt rena ut.

Kan vara ett alternativ? Att tvätta kortet i vatten gör mig lite skraj...
http://www.biltema.fi/sv-fi/Bilvard/Ovrigt/Elektronikrengoring-2000022283/
« Senast ändrad: 15 sep-16 kl 07:19 av DennisCA »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #50 skrivet: 15 sep-16 kl 08:53 »
Den där elektronikrengöringen är mest tänkt som "kontaktspray" för raspiga volymkontroller och liknande.
Kompletta kretskort tvättar man hellre i vatten, så länge de är fria från komponenter som är svåra att torka (reläer, icke ingjutna transformatorer och sånt).
Men börja med att försöka blåsa med tryckluft och se hur rent det blir.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #51 skrivet: 15 sep-16 kl 10:48 »
Använd gärna destillerat vatten och se till att ingen ström finns i apparaten (kvar i kondensator eller inbyggt batteri).

DennisCA

• Finland
« Svar #52 skrivet: 15 sep-16 kl 11:44 »
Destilerat vatten får jag inte tag på men har avjoniserat vatten (batterivatten). Stöpseln har varit urdragen sen igår. Ska prova med tryckluft bara först.

Vore det OK med hårfön för att torka ev. fukt efter tryckluften?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #53 skrivet: 15 sep-16 kl 12:11 »
Eller lägg in kortet i ugnen på ca 50 grader (om du kan ta bort LCD-displayen, som är den mest värmekänsliga komponenten, kan du utan vidare gå upp till 80 grader).

Någotsånär rent kranvatten duger utmärkt för att tvätta elektronik i sådana här sammanhang. Men, som sagt, är det bra att ha varmvatten och diskmedel för att få bort fet och ingrodd smuts.

Det senaste kretskortet som fick utstå varmvatten, diskmedel och tandborste här var fjärrkontrollsändaren till en Volvo V70 '00. Den hade tydligen legat fuktig länge och det hade blivit avlagringar som orsakade krypströmmar.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #54 skrivet: 15 sep-16 kl 15:07 »
Att tvätta med duger det mesta, men det är trevligt att efterskölja med destillerat/avjonat vatten. I praktiken om man har hyfsat mjukt vatten och dessutom blåser av vattnet från kretskortet så blir det ju inte mycket kvar som strömmar kan krypa i.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #55 skrivet: 15 sep-16 kl 15:38 »
I det här fallet då kortet ändå sitter ganska oskyddat för damm i verkstadsmiljö, och dessutom säkert är byggt med tanke på att hålla tillräckligt bra i den miljön (låga spänningar, väl tilltagna isolationsavstånd, inga extremt känsliga analoga kretsar), så vinner man inte mycket på att använda avjoniserat vatten.

Det hade varit mer noga med rengöringen om det gällde att tvätta ett kort som sedan ska skyddslackas eller gjutas in, eller om det vore frågan om mycket höga spänningar, små strömmar mm (typ geigerräknare, röntgenapparater, vissa mätinstrument).

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #56 skrivet: 15 sep-16 kl 15:48 »
Man förlorar inte mycket på det heller...

Jag skulle akta mig för att lägga in korten i ugnen, temperaturen kan vara ojämn och det är säkrare att blåsa av och låta korten vara i rumstemperatur en lite längre tid innan man slår på strömmen igen.

DennisCA

• Finland
« Svar #57 skrivet: 15 sep-16 kl 18:10 »
Men hur är det med en ultraljudsrengörare? Hur är det för elektronik? Jag har in kortet med mig nu, ska ta bilder

hamlin 8938390236592000 står det under displayen

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #58 skrivet: 15 sep-16 kl 18:13 »
Utan att veta skulle jag nog säga att det är onödigt att utsätta komponenterna för de små snabba skakningarna. Dessutom känns det som overkill.

DennisCA

• Finland
« Svar #59 skrivet: 15 sep-16 kl 18:17 »
Det har du förmodligen rätt i.

Kortet ifråga:

Dela detta:

* Inloggade just nu

627 gäster, 1 användare
matematiker

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser