Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Invertersvets  (läst 19080 gånger)

DennisCA

• Finland
SV: Invertersvets
« Svar #60 skrivet: 15 sep-16 kl 19:02 »
Googlade på maxim chippet och det verkar vara en display driver för LCD panelen
http://www.digikey.com/product-detail/en/maxim-integrated/ICL7116CPL/ICL7116CPL-ND/466065

Och sen hittade jag följande:
https://datasheets.maximintegrated.com/en/ds/ICL7116-ICL7117.pdf

Och kortet rengjort med såpa och varmt vatten, sedan sköljde jag med batterivatten och blåste av med kompressorn, sedan hårfönen en stund. Känns torrt men jag vågar inte testa direkt

DennisCA

• Finland
« Svar #61 skrivet: 15 sep-16 kl 19:15 »
Märkte det finns en spricka i displayens sida brevid kontakterna (nedre höger hörn):

EDIT:
Monterat ihop allt igen och satt det i svetsen. Allt verkar torrt men jag vågade inte starta...
« Senast ändrad: 15 sep-16 kl 20:10 av DennisCA »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #62 skrivet: 15 sep-16 kl 21:25 »
Den där sprickan kan vara en fullt tillräcklig anledning för att displayen inte ska fungera bra.
Jag har, som jag kanske nämnde förut, några liknande LCD-displayer som kommer från kasserade DECCA-mottagare. Dock är jag osäker på om det är rätt antal siffror. Måste börja med att fundera på var de kan finnas.
Den där Maxim-kretsen, och liknande, är mycket vanliga i sådana här sammanhang, den förekommer också ofta i t ex äldre digitalmultimetrar.

Det mesta i elektronikväg går utmärkt att ultraljudstvätta, man kan möjligen behöva vara försiktig med en del kristaller som har resonansfrekvens i närheten av ultraljudets frekvens. Ultraljudstvätt är vanligt inom elektronikindustrin för att tvätta bort flussmedelsrester efter maskinlödning av kretskort.

DennisCA

• Finland
« Svar #63 skrivet: 16 sep-16 kl 05:22 »
Någon sade annars nyss att tryckluft från en kompressor är statiskt laddad, stämmer det?

DennisCA

• Finland
« Svar #64 skrivet: 16 sep-16 kl 05:37 »
Startade den och testade, samma som sist. Siffran till vänster är alltid 0 och de två andra syns inte helt och uppdateras inte korrekt.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #65 skrivet: 16 sep-16 kl 08:51 »
Någon sade annars nyss att tryckluft från en kompressor är statiskt laddad, stämmer det?

Möjligen om tryckluften är ovanligt torr, t ex om kompressorn suger i sig torr luft från ett uppvärmt boningsrum mitt i vintern eller om det ingår mycket effektiva lufttorkar/vattenavskiljare i tryckluftanläggningen. Men i en normal anläggning där man ständigt måste tappa av kondensvatten ur tanken och det inte finns någon särskild lufttork, är det knappast något problem.

Jag vet att det har förekommit i sprutmålningssammanhang att man måste skyddsjorda färgsprutan för att inte få den statiskt uppladdad.

DennisCA

• Finland
« Svar #66 skrivet: 16 sep-16 kl 09:22 »
Kan det vara så att den här displayen var specialgjord för Kemppi och dessa svetsar? Kanske omöjligt att få tag i en ersättare?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #67 skrivet: 16 sep-16 kl 10:34 »
Jag skulle tro att det är en - mer eller mindre - standarddisplay. Om det är svårt att få tag på en ersättare idag så beror det nog snarare på ålder än på att det har varit en specialare från början.
Specialdisplayer tar man fram om den ska kunna visa speciella tecken och sånt, knappast när det bara är frågan om sjusegmentsiffror och ev ett decimalkomma. På den tiden när den här svetsen gjordes, så var det nog bara för mycket stora serier (massproducerad hemelektronik typ video, bilstereo eller mikrovågsugnar) man överhuvudtaget kostade på sig att göra specialdisplayer, det blev för dyrt och besvärligt för de små seriestorlekar som jag kan tänka mig att Kemppi rörde sig med. Det första utvecklingsprojekt som jag var inblandad i, där det skulle göras en specialdisplay, var ca 1999. Och då var själva LCD:n egentligen en grafisk display av standardtyp, det som var special var att istället för ben för anslutning till kretskortet så satt det fast en bit böjligt kretskort på displayen, med displaycontrollern ytmonterad mitt på.

DennisCA

• Finland
« Svar #68 skrivet: 16 sep-16 kl 10:40 »
Skulle det funka då med något som detta, det är tre siffror men också en LO BAT symbol. Vet inte hur det inverkar, ifall den symbolen bara inte används då eller om det kan skapa bekymmer.

https://www.elfa.se/sv/lcd-segment-12-mm-display-elektronik-de-170-rs-20/p/17550013?q=*&filter_Buyable=1&filter_Category6=LCD-sifferdisplayer+med+7+segment&filter_Category4=LCD-displayer&filter_Category5=LCD-displayer+7-segment&filter_Category3=Optoelektronik&page=4&origPageSize=50&simi=97.5

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #69 skrivet: 16 sep-16 kl 11:17 »
Kanske. Börja med att kolla om måtten stämmer, sen går det ju att följa ledarna på kretskortet för att se hur den gamla displayen är kopplad till Maximkretsen, och jämföra med datablad för den kretsen och den nya displayen för att se om det verkar bli rätt.

DennisCA

• Finland
« Svar #70 skrivet: 16 sep-16 kl 11:46 »
Hmmm vi får se, jag skulle behöva använda den nu så jag får klara mig utan displayen tillsvidare.

Jag funderar också på hur jag kan trixa med de här komponenterna och skydda mot ESD eller statisk elektricitet. Just nu hade jag den på bordssågen, jag antog att den är jordad hela saken då den är ikopplad så gjutjärnsbordet torde vara en säker arbetsyta.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #71 skrivet: 16 sep-16 kl 11:51 »
Just nu är nog luftfuktigheten tillräckligt hög för att ESD inte ska vara något större problem. Man brukar säga att om fuktigheten är över 60-65 % så behöver man inte bekymra sig alls om ESD, så länge den ligger över 35-40 % måste det vara maximalt ogynnsamma förhållanden för att man ska få några ESD-skador, det är bara under den kallaste delen av vintern då det blir riktigt torrt inomhus som man verkligen måste följa alla ESD-skyddsföreskrifter.

DennisCA

• Finland
« Svar #72 skrivet: 14 okt-16 kl 17:48 »
Köpte en ny LCD från vasa elektronikcenter och monterade i den idag. Perfekt! Nu har jag löst en massa problem också med svetsandet, jag har utgått ifrån att skalan på potentiometern är linjär och att då varje nummer = 30 mera ampere. Men nej den är inte linjär, den är mera som exponentiell. 1-5 så är endast 9-100A och 5-10 är 200A, 9-10 stod väl för 50A eller så.

Jag som trodde det var något fel då jag måste dra upp till 5an (150A trodde jag) för att ens TIG svetsa 3-4mm plåt då jag tränade, men jag har ju kört med riktigt låga strömmar. Samma för pinnsvetsen, alltid tyckt den började fastna för lätt vid vad borde vara korrekt strömstyrka... En dimridå som lyft kan man säga.

TW

• Finland
« Svar #73 skrivet: 15 okt-16 kl 21:12 »
Bravo!
Gratulerar då du har fått igång tigsvetsen. Jag skulle aldrig ha klarat av att reparera den där elektroniken..... därför svetsar jag med Unitor ;)

Jag gjorde exakt samma fel i början jag också. Svetsade med för låg ström ända tills dimridån lyfte en dag. Nu har du kommit så långt du också!
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DennisCA

• Finland
« Svar #74 skrivet: 16 okt-16 kl 20:58 »
Ja den har ju funkat, men jag har gjort saker mkt svårare för mig själv i onödan. Problemet är ju att man antog si och så om skalan och det stämde inte, så man arbetade från en felaktig grund hela tiden och då motsvarade inget förväntningarna. Som dom säger på engelska "Assume makes an ass of u and me".

TW

• Finland
« Svar #75 skrivet: 16 okt-16 kl 22:09 »
Jag har förresten en bra svetslärobok här hemma. Den är från 1970 och har ganska litet om TIG som då var en ny metod men kapitlet om sticksvetsning är fenomenalt bra för självstudier.

Vill du låna den?
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DennisCA

• Finland
« Svar #76 skrivet: 17 okt-16 kl 12:12 »
Ja om möjlighet finns så kunde jag gärna läsa igenom den. Annars inget att göra sig extra besvär över med resor och sånt, bara om det råkar passa.

DennisCA

• Finland
« Svar #77 skrivet: 21 nov-16 kl 08:59 »
Nu har jag nästan en egen TIG pedal fixad.

Tog lääänge innan jag fick tag i OH film men nu har jag har framkallat ett kretskort, funkade ganska enkelt med sånhär fotoresist PCB.

Otroligt nog funkade det när allt var ihop, trots mycket "jöckel". Jag kunde ställa min och max och den tredje potentiometern ändrade strömstyrkan mellan de två inställningarna. Nu är allt lite råddigt än men det ska snart sättas ihop. Borde förmodligen fixa nån sorts kapsling innan slutgiltig montering.

Pedalen funkar även i pinnsvetsläge, jag undrar om det finns nån nytta att pinnsvetsa med pedal..

TW

• Finland
« Svar #78 skrivet: 22 nov-16 kl 08:58 »
Imponerande.
Antifacist.

Pettson2

• Skåne
« Svar #79 skrivet: 22 nov-16 kl 15:41 »
En grann konstruktion. Snyggt jobbat!
När jag ser något liknande blir jag glad.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser