Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stolpskott till bilköpare  (läst 2732 gånger)

ensamhet

• Lappland
Stolpskott till bilköpare
« skrivet: 15 jul-16 kl 13:06 »
Jag har sålt en Seat för ett tag sedan, med dåligt batteri och det visste kunden om.
Sedan har han klagat lite då och då att den stannar ibland och varvräknaren funkar bara ibland.
Nu hade han besiktigat och ville ha hjälp att byta en spindelled och en lampa.

Jag fixade det och fick betalt. När han skulle åka så backade han ut och sedan dog bilen.
Inget funkade utom startmotorn. Då började han gnälla på tidigare nämnda fel och att jag skulle laga det gratis.
Jag kollade alla kablar och enda felet jag hittade var att kåpan bakom framlyset var löst vid batteriet.
Jag tog lös batteriet för att fixa det och då hittade jag felet.

Stolpskottet hade skruvat lös jordkabeln till karossen, för att kabeln inte räckte upp till hans "nya" batteri.
Nu var det bara jordkabeln till motorn som var ansluten.

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Stolpskott till bilköpare
« Svar #1 skrivet: 15 jul-16 kl 14:11 »
 ;D ;D ;D ;D ;D
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

TL

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 15 jul-16 kl 14:34 »
Hurra för stolpskotten ;D ;D ;D

För utan dom hadde vi ju ej nåra historier om stolpskott :D ;D :o ::) 8) :-* :-* o:)
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

Gew

• Intresserad av IKEA, bland annat.
    • -
« Svar #3 skrivet: 16 jul-16 kl 00:06 »
Stor eloge till dig också, som hjälpt stolpskottet att reda ut mycket! :)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 16 jul-16 kl 13:00 »
Med tiden har jag börjat ha viss förståelse för folk som hellre skickar en begagnad men användbar bil till skroten än försöker annonsera ut den på t ex Blocket.
Ska man göra sig av med en bil så brukar det bli mindre problem om man kan sälja den till någon i bekantskapskretsen eller annonsera ut den i mer slutna sällskap (typ detta forum, lokala köpochsäljgrupper på sociala medier, anslagstavla på jobbet).

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 16 jul-16 kl 19:31 »
Ja ibland undrar man hur folk tänker, om de tänker över huvud taget. Men det är lätt att se tokigheter i de områden man själv behärskar...

Man får komma ihåg det när man kliver in på nya områden, så man inte blir upphov till en anekdot. Eller ännu värre, orsakar stor skada.

Pettson2

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 16 jul-16 kl 22:16 »
Ja ibland undrar man hur folk tänker, om de tänker över huvud taget.

Så sant som det är sagt!!
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

fredde e

• Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 16 jul-16 kl 22:32 »
Allt som är begagnat skall man sälja så långt bort som möjligt. Då slipper man klagomålen från de som tror att dom har köpt nytt med garanti.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 16 jul-16 kl 23:40 »
Allt som är begagnat skall man sälja så långt bort som möjligt. Då slipper man klagomålen från de som tror att dom har köpt nytt med garanti.
Det ligger en del i det faktiskt. Absolut inte sälja till vänner eller familj, för det kommer förfölja en för alltid.

Nina W

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 17 jul-16 kl 00:37 »
Med tiden har jag börjat ha viss förståelse för folk som hellre skickar en begagnad men användbar bil till skroten än försöker annonsera ut den på t ex Blocket.
Ska man göra sig av med en bil så brukar det bli mindre problem om man kan sälja den till någon i bekantskapskretsen eller annonsera ut den i mer slutna sällskap (typ detta forum, lokala köpochsäljgrupper på sociala medier, anslagstavla på jobbet).

Blocket har en slags "dolda fel" försäkring som säljaren kan teckna. Då betalar man en tusenlapp om bilen blir såld. Jag tänker annonsera ut en Cittra från 2001 snart, och då ska jag ta en sådan försäkring. En del vanliga fel är tidskrävande att fixa på den så därför kan det lätt bli dyrt på verkstad. Jag vill inte riskera "efterkrav" från någon köpare.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 17 jul-16 kl 01:06 »
Men det där med dolda fel gäller väl bara husköp. Om du inte bevisligen lurats så är ett fel som inte upptäckts på en bil inte mycket att komma dragandes med när affären väl är uppgjord.

Däremot håller jag med Fåret att vänner och bekanta glömmer sällan vem de köpte grejen av. Och där kan det vara svårt att vara hård och rättvis.

Torbjörns modell köper jag av den anledningen att jag hellre skrotar eller ger bort en bil än blir nedringd av en massa prutare och bästa kompis. Och ger man bort bilen så skall det mycket till innan släktingen börjar klaga på dolda fel.

ensamhet

• Lappland
« Svar #11 skrivet: 17 jul-16 kl 08:38 »
Sådana där som klappar en på axeln och säger "kompis" hela tiden, fast man aldrig sett dom förut träffade jag på ofta när jag var söderut i större städer.
Såna slipper man här uppe i inlandet.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 17 jul-16 kl 08:44 »
Blocket har en slags "dolda fel" försäkring som säljaren kan teckna. Då betalar man en tusenlapp om bilen blir såld. Jag tänker annonsera ut en Cittra från 2001 snart, och då ska jag ta en sådan försäkring. En del vanliga fel är tidskrävande att fixa på den så därför kan det lätt bli dyrt på verkstad. Jag vill inte riskera "efterkrav" från någon köpare.
Sälj den i befintligt skick bara, ingen som köper en 15 år gammal (fransk) bil kan ändå kräva att den skall vara felfri. Gamla bilar går sönder hela tiden så de kan inte komma efteråt och bråka. Men var beredd på att många jobbiga människor kommer ringa på annonsen, lägga skambud, komma och kolla tillsammans med sex hotfulla släktingar, försöka blåsa dig och så vidare.

Pettson2

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 17 jul-16 kl 09:13 »
Sälj den i befintligt skick bara, ingen som köper en 15 år gammal (fransk) bil kan ändå kräva att den skall vara felfri. Gamla bilar går sönder hela tiden så de kan inte komma efteråt och bråka. Men var beredd på att många jobbiga människor kommer ringa på annonsen, lägga skambud, komma och kolla tillsammans med sex hotfulla släktingar, försöka blåsa dig och så vidare.

Går det att SÄLJA en 15 år gammal fransk bil!!????
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #14 skrivet: 17 jul-16 kl 09:33 »
Nja, den som begär minst pengar för att överta den får den

malarmaster

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 17 jul-16 kl 09:49 »
går det att sälja is på Grönland?

Jo,det finns faktiskt folk som köper bara det är billigt nog och det rullar.har själv en 20 år gammal berlingo som firmabil,den bara går o går.galvad kaross så den ser fortfarande fräsch ut,inne på 26000 mil nu.
Själv köper jag för det mesta halvgamla bilar.7-9 år gamla och kör dem tills det inte går längre,sedan skroten.nu är jag relativt kunnig på bilar (i begynnelsen bilmek o lackerare) så jag har oftast inga problem att hitta bra bilar.Novisen bör däremot ta med en sakkunnig vid bilköp och sedan är det faktiskt upp till säljaren att vara hederlig,kända fel skall redogöras för.Sedan gäller regel nr 1: Köp bara en relativt nybesiktigad bil,bilar som går på sista månaden lär ha problem för varför besiktigas inte bilen innan den säljs då värdet på en nybesiktigad bil är väsentligt högre i dessa prisklasser? Tidsbrist,ointresse är oftast förklaringar men sanningen är oftast att bilen har fel som är kostsamma.Fel som säljaren döljer.....
Ett stort o kostsamt problem är avgasvärdena på en äldre bil,i 9 fall av 10 är det därför bilen inte körs till besiktningen.Man vill inte chansa att det blir anmärkning,bättre att ta mindre för blien o överlämna ev. problem tiill nye ägaren.
De få gånger jag sålt en bil är det ju givetvis upp till köparen att gå igenom bilen.Jag släpper aldrig en bil som jag vet är farlig att köra,likaså aldrig om det är något funktionsfel som påverkar driftsäkerheten.Är det stora fel går bilen isf direkt till skroten istället.Bilen säljs dessutom alltid nybes.
garanti lämnas aldrig,en privatsäljare har ingen skyldighet att lämna sådan. reklamationer i efterhand är lönlöst här oavsett hur många som kommer i klump o gnäller.
Köpt är köpt,så är det bara.
Stolpskott får stå för sina misstag men personligen hade jag aldrig sålt en bil med kass batteri,det är en så liten kostnad och påverkar direkt driftsäkerheten.
Ulf

ensamhet

• Lappland
« Svar #16 skrivet: 17 jul-16 kl 11:15 »
Det går att sälja bilar i vilket skick som helst, bara man är överens.
För många år sen hade jag en massa Volvo B-18 och B-20 motorer som jag skulle sälja.
Jag fick tag på en risig men besiktigad 140 utan hjul.
Jag skruvade på 4 fina ekerfälgar jag hade och annonserade ut motorn som satt i.
När motorn var såld, så i med nästa motor och ut med annons.

När jag skulle provköra en motor en kväll och det blev mörkt, så slog jag på lyset och då tog bilen eld under huven och det spred sig in i cupen.
Jag tog traktorn och putta ner bilen i sjön så det slocknade,
Sedan den fått torka upp så bytte jag ut det viktigaste, bara för att det skulle gå att provköra resten av motorerna.

Killen som köpte sista motorn ville även köpa fälgarna.
Eftersom den fortfarande var skattad och besiktad, så tog han hela bilen.
Han monterad dit lysen och en riktig stol i stället för trälådan jag använde.
Sedan körda han bilen hem ca 20 mil.

Han ringde sen och berättade att folk efter E4-an mellan Umeå och Ö-vik glodde, när han kom åkande utan huv och en rostfärgad utbränd bil utan rutor.

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #17 skrivet: 19 jul-16 kl 17:38 »
En kusin till mig, egenföretagare i skogsavverknings-branschen, köpte via just blocket för en del år sedan en beg volvo 245 av stationsföreståndaren på närmsta bilprovningen. (Han kör bakhjulsdrivna bilar med ett par gamla traktor-hjulvikter i bagaget, och påstår att det är det enda som duger i framkomlighet ute på skogsvägar...  ;)  )

Varje år, inte mindre än 3 år på raken, så körde han därefter rakt igenom Bilprovningen utan anmärkningar, trots flera kända fel på bilen. Säljaren kände tydligen inte för att påpeka fel på kärran han sålt på blocket.....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

691 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser