Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa återförsäljare för kanintillbehör.  (läst 5093 gånger)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Bästa återförsäljare för kanintillbehör.
« skrivet: 23 apr-07 kl 11:41 »
Då jag märkt att det är extremt tunnt med (och dyrt) med nät, utrustning, tillbehör o.s.v. i Sverige. Kan det nog vara bra om vi hjälps åt lite med tips. Speciellt när fler av de populäraste företagen inte ens svarar på förfrågningar och tar ut 3 ggr. så mycken för varorna än vad dom kostar i utlandet.

Och ja, jag är lite på hugget idag med. Och sur!  :-[ Men om våra egna återförsäljare får känna på konkurransen utifrån lite, så blir dom tvungna att vara lite trevligare och kanske se över sina priser. Nu liknar det mer monopolfasoner.

Återkommer med egna tips lite senare.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Re:Bästa återförsäljare för kanintillbehör.
« Svar #1 skrivet: 23 apr-07 kl 12:10 »
Jag brukar handla vattenflaskor på Hagens foder. Det är de billigaste jag hittat av bra kvalitet. www.hagensfoder.se
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 23 apr-07 kl 14:28 »
Vattenautomater - jag har gått till lokala djuraffärer och frågat vad jag får för pris om jag beställer 10-20 stycken åt gången. Har kommit ner till under 30:- på enliters flaskor (doggys? i vit plast med grön kork).

Nät - Vissa Granngården säljer 25 m förzinkat fyrkantsnät för 866:- inklusive moms. 25,4 mm rutor med trådtjocklek 1,75 mm. Ser ut som ÖB's reviteringsnät men dubbla trådtjockleken. Obändligt och rivigt att bygga med, men helt oslagbart som skydd mot rovdjur och för att hålla kaninen på plats.  Granngårdens artikel nr är 36,352066, fast till vissa orter kostar transporten 250:- men det blir väl ändå billigare än tex Högberga  ;)
Landsflykting i storstan...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 23 apr-07 kl 14:52 »
Potatisblomma, på min Granngården kostar den rullen över 1500:- :) Jag ska dit nu, och tar med numret och frågar hur dom menar. Tack!

Då jag har min bakgrund i UK & USA så är det ställen som dom nedan jag saknar här i Sverige. Visst, kundunderlaget är annat här. Men vi ska ju i alla fall ha MÖJLIGHETEN att beställa till bra pris genom någon.

http://www.klubertanz.com/
http://www.bassequipment.com/default.aspx

Titta er inte blinda på nätgolven nu :) Men mer på materialen och tillbehören. Bara det att näten finns i alla bredder och på olika nedder! Vad har vi? 102 cm, basta! Noll valmöjlighet. Och så jämför lite priser....

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 23 apr-07 kl 15:02 »
Potatisblomma, på min Granngården kostar den rullen över 1500:- :) Jag ska dit nu, och tar med numret och frågar hur dom menar. Tack!

Jag tror faktiskt inte det är samma nät ??? Har också fått förslag på 1500 kr rullen men den har något tunnare tråd...
Har tjatat mycket på Granngården här om denna rulle för 866:- Fick ringa och beställa via orten vi bodde på tidigare  :-\

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 23 apr-07 kl 19:05 »
Så där ja, nyss hemkommen och helhispig efter ett adrenalinutbrott som den värsta tsunamin.

Ursäkta min franska, men fy fan vilka slöa nötter som jobbar på Granngården!!!

På min fråga om dom flyttat på Rabbfor'n eller om det var slut svarade personalen "va ä dä?!" med tom blick. När jag sa att det var kaninfoder, visade han mig till hyllan med undulatpinglor och såg stolt ut. "Nej, Lantmännens foder för kaniner i 30 kg's säck!" sa jag. In på lagret igen och kolla. Ingenting! Fråga två av sina kollegor. Inget svar. Detta är alltså något jag handlat där i snart 6 år och han var INTE nyanställd. Rabbfor, Duvfor och Fasan hög var slut och kunde i bästa fall komma in på Fredag.

Ok, in på kontoret och fråga om nätet. Jag fick ännu en gapande mun och tomma ögon som svar. Och jag föreslog "Titta i pärmern........kanske?". Nähä! "På på datorn kanske?!" *något irriterad* Varunumret jag hade med mig fanns inte. Det enda dom hade uppgift på var ett tredje alternativ, för 1190:-. Han tittade på Gunnebo. När jag föreslog att han skulle titta på det andra hollänska fabrikatet som dom hade annat nät i hyllan ifrån, fortsatte han att titta på Gunnebo. När jag gjorde misstaget att nämna "minknät och sånt där", började han titta på fårnät. TILL SLUT, kom vi fram till att det enda dom kunde få tag på var Gunnebo 25,4x25,4 i 1,74mm's tjocklek för 1190:-. Vilket var slut på centrallagret och därför skulle beställas hos Gunnebo vilket skulle ta uppemot en månad. På frågan om han kunde ringa till granngården 5 mil bort och höra ifall inte dom hade en rulle svarade han "Nä..." *tom blick*

Jag har ett antal fler exempel, som inte har med kaniner att göra. Jävla sommarstugebutik! Säger jag bara... Hade jag frågat efter söta blommiga gummistövlar, storlek 41. Hade säkert gått jättebra! Eller varför inte en pallkrage för 279:-?

Ser ni var jag är ute efter med mitt första inlägg nu?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 23 apr-07 kl 19:41 »
Tyvärr känner jag igen det.... Undrar vad de har för krav när det anställs personal  :-X

Om du ringer Granngårdens butik i Gnesta (en av få fungerande butiker?!) och lämnar artikelnummret, så kan de skicka till din butik.

Edit: Under butiker i Södermanland på deras hemsida.

« Senast ändrad: 23 apr-07 kl 19:54 av Potatisblomma »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #7 skrivet: 23 apr-07 kl 20:47 »
Ah, tack! Det ska jag absolut göra. För nu är jag arg!  :-[

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 apr-07 kl 20:54 »
I min ungdom jobbade jag på Lantmännen i Flen. Vi hade suggfor, suggex, värpfor, värpex, kofor, koex, kalvfor, kalvex, hästmat, utsäde av alla de slag, tonvis med handelsgödsel i olika koncentrationer, massor av gifter mot allt som kunde tänkas leva på fel plats, myrsyra, melass, olja med olika viskositet i storfat och kvartsfat, men vi hade inte gulliga gummistövlar med blommor i storlek 41.

Den butiken finns inte längre. Silon i Flen är också borta. När jag var liten var det långa köer med traktorer som korkade igen stan på hösten. Sedan fick de åka till Valla, och nu vete sjutton vart man skall ta vägen om man vill bli av med spannmål i Flenstrakten.

Jag har förresten inget minne av att vi hade kaninmat eller minknät heller.

Här i Strängnäs hittade vi renfoder på lagret. Jag visste inte ens att det fanns sådant. Undrar vem som föder upp renar i Sörmland.

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 23 apr-07 kl 22:14 »
 Nät har jag köpt på Nordpost (tror Granngården numera har samarbete med dom så att de tar hem varor därifrån också, eller har det upphört?).
 Vattenflaskor har jag köpt på djuraffär, man brukar få bra pris om man säger att man köper en hel förpackning.
Högberga har en del kanintillbehör bla vattennipplar om man vill ha nippelsystem.
 Tidigare fanns ett par som hade butik på Internet och gav uppfödarrabatt om man handlade mycket dom har slutat :'(
 Men jag tror inte man ska vara rädd att gå in på djuraffärer och pruta lite (om man törs) om man vill köpa lite större mängder av tillbehören, vi är ju Dörädda för det här i Sverige, men tycker det är helt okej utomlands på semestern.
 "Mitt" Granngården var lite så där motsträvigt mot mina "ideér" förut, men pratar man lite med dom och säger till i GOD tid så är det inte längre några problem att få hem även lite "konstiga" saker, dom har vant sig vid att när jag kommer får dom börja leta efter allt möjligt i sortimentslistan ;)
                       Mvh
                   Charlotte
« Senast ändrad: 23 apr-07 kl 22:20 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

jenses

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 apr-07 kl 22:24 »
TILL SLUT, kom vi fram till att det enda dom kunde få tag på var Gunnebo 25,4x25,4 i 1,74mm's tjocklek för 1190:-.

Förmodligen är nätet  detta här
Kanske hittar du här någon alternativ (billigare & proffsigare) återförsäljare. Lycka till!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #11 skrivet: 23 apr-07 kl 22:28 »
Ja, renfodret var en av sakerna som inte hade med kaninerna att göra! För renfor, HADE dom! I östergötland!

Som sagt, jag har handlat Rabbfor där i 5 år snart. Och den anställde jag frågade först som visste inte vad det var, har jobbat där minst lika länge  ???

Nordposts nät kostar INTE några 800:-, snarare det dubbla. Och det är Högberga som inte svarar på frågor via mail.....alls! Sist jag ringde, blev personen arg och sa åt mig att titta i katalogen eller på nätet för att slippa störa dom. Jag ringer inte dom någe mer....

Ulric, jag minns försäljningen vid silot i Väderstad. Allt, kunde dom ordna till dagen efter. Det var ett garage med telefon, typ. Men service hade dom.

Tillägg: öh.....menar så klart Jönköpings län. Bor mitt på gränsen och blir lätt förvirrad  :-[
« Senast ändrad: 23 apr-07 kl 22:31 av Gruff »

Charlotte

• -
« Svar #12 skrivet: 23 apr-07 kl 22:29 »
 Här är ett annat ställe med en hel del bra kaningrejor (och grejor till alla andra djur med för den delen) här har jag handlat mycket....
http://www.bole-produkter.se/
 Dessutom är dom trevliga!
 Men jag undrar lite med deras vattenflaskor... Jag har köpt några som ser ganska lika ut i djuraffär för länge sedan och de var man tvungen att fylla helt pinfulla för att de inte ska stå och droppa, nån som vet hur dessa flaskor är?
                               Mvh
                            Charlotte
« Senast ändrad: 23 apr-07 kl 22:30 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #13 skrivet: 24 apr-07 kl 01:35 »
Jorå, dom droppar dom med. Men om man håller ner dom mot marken och klämmer till och släpper, så det blir lite vakum. Då kan man fylla till hälften om man vill.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 24 apr-07 kl 06:50 »
Jag använder bara vattenbehållare från Högberga i huvudsak, de går att fylla på utifrån och har ett stort tipplock så man behöver inte sikta jättenoga med vattenslangen. De har utbytbara nipplar (vilket jag tycker är bra som har starka jättar) och är gjorda av ganska tjock plast, lätta att rengöra då man får in hela handen i dem, dock lite dyra, 49:- styck.

Extra: Man kan skruva isär hela nipplen och rengöra de också.
« Senast ändrad: 24 apr-07 kl 06:51 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #15 skrivet: 24 apr-07 kl 11:57 »
Just nu har Harald Nyborg extrapris på kompostgaller (bra till uteburar) 58 Kr!
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #16 skrivet: 25 apr-07 kl 19:21 »
Här är näten jag menade i alla fall..... Finns i olika bredder, så man slipper knipsa så mkt. Sätts ihop med ringar eller clips.

http://www.bekaert.com/na/Weldmesh/Cage%20Mesh.htm

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #17 skrivet: 29 apr-07 kl 02:18 »
Mysteriet är löst. Den butiken i Gnesta som nämnts är ingen egentlig Granngård. Utan det är en Lantmännen Maskin AB. Och dom har mkt. riktigt nätet för 866:-/per 30 meter i sitt sortiment.

Jag får mina rullar, men jag fick kämpa för det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser