Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Järnfilter utan rinnnade vatten?  (läst 1233 gånger)

mne

• Skåne
Järnfilter utan rinnnade vatten?
« skrivet: 07 jul-16 kl 14:27 »
Hej!

Mitt vatten är numera tjänligt utan anmärkning så när som på hög järnhalt. Enligt livsmedelsverket, who, mfl är detta ett problem enbart av estetiska och funktionella skäl och inte hälsomässiga. Det finns dock dom som hävdar att hög järnkoncentration kan vara en hälsofara. Bättre och filtrera bort lite järn om det går tänker jag. Men jag har inte rinnande vatten utan pumpar upp det med handpump. Finns det något primitivt sätt att filtrera bort järn?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Järnfilter utan rinnnade vatten?
« Svar #1 skrivet: 07 jul-16 kl 16:23 »
Järnet faller ju ut i hinken ;D

När du skickade in provet, pumpade du då rejält med vatten innan du tog ut provet? Om du har en vanlig handpump så är den tillverkad av järn, och vattnet som står i den löser ut järn speciellt om vattnet är lite surt.

mne

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 07 jul-16 kl 20:41 »
Häller alltid ut en halv hink först och det gjorde jag när jag tog provet med. Det är dock hög järnhalt i vattnet oavsett pumpens eventuella påverkan.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 08 jul-16 kl 00:27 »
Okej, grannarna har hög järnhalt också?

Om du luftar vattnet och slänger i lite brunnskalk i hinken så sjunker säkert järnhalten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser