Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kostnad för bete och hö  (läst 1385 gånger)

solsickan

• Västmanland
kostnad för bete och hö
« skrivet: 07 jul-16 kl 09:56 »
Jag har en granne som vill slå min mark, ca 3 hektar. Han vill hägna och ha höglandsboskap på ytterligare ca 2 hektar.
Nu undrar jag, eftersom jag är helt novis på området, vad är rimligt att ta för detta? Han står för maskiner, disel och staket själv.

olivia.k

• Jämtland
SV: kostnad för bete och hö
« Svar #1 skrivet: 07 jul-16 kl 10:14 »
Han vill alltså arrendera 5 hektar. Han kommer dessutom söka Eu-stöd eftersom det är brukaren som söker stöden. Eftersom han är brukaren är det självfallet så att han står för alla kostnader för att bruka marken. Stöden på marken är några tusenlappar per hektar.

Hur mycket du som markägare kan ta ut i arrende beror på var i landet marken ligger och hur ont om mark det är. Där jag bor är det gott om mark och markägarna är oftast glada över att någon brukar marken och håller landskapet öppet. Därför är det mesta gratis-arrenden. En del betalar någon hundring upp till 500kr per hektar i arrende.

Det är säkert möjligt att det finns bönder som betalar 1000kr per hektar i arrende också i södra Sverige.
Om du vill veta vad arrende-priserna ligger där du bor är det enklast att ringa runt till några bönder i närområdet och fråga. Så gjorde jag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser