Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Magont av bönor och ärtor!  (läst 28474 gånger)

I@

• Gäst
Magont av bönor och ärtor!
« skrivet: 22 apr-07 kl 20:43 »
Hej!
Vet inte om denna tråd hamnar rätt nu, men jag chansar.
För några veckor sedan prövade jag att äta kikärtsgryta för allra första gången och fick ENORMT ont i övre magen, som varade i flera timmar! Trodde då att det berodde på de två chilifrukterna som var i grytan - det blev starkt. Nästa vecka gjorde jag kikärtsgryta igen (eftersom jag tyckte det var jättegott), då med bara en chilifrukt och då blev det lagom med smak. Men fick även då ENORMT ont i övre magen  :'( . Som även då varade i flera timmar och lika många timmar blev jag sängliggande pga magsmärtan! Till denna gryta hade jag quinoa.
Igår gjorde jag chili con carne med råris. Då fick jag inte ont i magen. Men idag när jag åt rester av det fick jag jätteont i magen. Denna gång kändes det som både värk och magknip på samma gång. Kändes mycket konstigt!
Det jag undrar över är om min mage inte klarar av att smälta kikärtorna och vitabönorna, om det kanske är FÖR MYCKET fibrer. Vad tror ni?
MVH I@  :)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:Magont av bönor och ärtor!
« Svar #1 skrivet: 22 apr-07 kl 21:59 »
En del har plåtmagar. Andra mår bra av att vänja sina magar vid ny föda. T.ex. äta lite bönor flera ggr. i veckan. Strödd i saladen, mixad till pastej på macka, rostade i ugnen som snacks......ja, lite här och där. Istället för en stor portion hippiegryta på en gång  ;D

En del ger bönor ett uppkok och häller bort första vattnet och kokar dom färdigt i nytt vatten. Man kan också ha en aning bikarbonat i blötläggningsvattnet, slå bort och koka i nytt vatten.

Morran

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 apr-07 kl 10:20 »
Jag fick ett tips en gång av en dietist att grodda bönorna innan jag kokade dem, för att slippa gasproblemen. Alltså blötlägga bönorna så länge (2dgr ungefär) att de får små vita groddar. edit: vattnet bör dock bytas ett par gånger under tiden.

Inte vet jag om det fungerar eller om vi helt enkelt har plåtmagar här hemma men vi brukar inte ha några gasproblem när jag gör "chili" i alla fall.

Kikärtor är ganska kraftigt gasbildande, oavsett hur van man är vid dem så du kanske helt enkelt måste ta det lite lungt med dem. För mej brukar det gå bättre om de blandas med olja som i hummus eller falafel.
« Senast ändrad: 23 apr-07 kl 10:20 av Morran »

Eulalia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 apr-07 kl 11:09 »
prova även att ha i lite mag-kryddor i grytan, t.ex anis och fänkålsfrö.

tillägg: glömde kummin!
« Senast ändrad: 23 apr-07 kl 11:38 av Eulalia »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 23 apr-07 kl 11:27 »
Fast, med dom kryddorna smakar ju allt.....öh....hippiegryta  ;D Jag får bara kraftiga flashbacks till fester med rödbetsvin, kvinnor med tibetanska klänningar med speglar i för andarna skull och magra män i orangea krishnalakan. Anti jul luncher, med granen upp och ned i papperskorgen. "Ropen skalla, bönor åt alla!" Sicken barndom man haft. Skadad för livet  ;)

Men, jo.....att grodda baljväxterna en aning, hjälper. Inte så att det blir någon "svans". Bara så pass att man "väcker" den till liv lite.

Sen, om man märker att magen inte vill ha en viss sort. Inte ens efter tillvänjning och alla knep. Finns det ju en massa andra sorter. Mina favoriter just nu är Black eyed pea's och svarta bönor.

Eulalia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 23 apr-07 kl 11:34 »
uff, Gruff, det låter som en tuff uppväxt det där   ;)

Man kan ju tugga på nämda fröer i efterhand...eller göra te på dem.
Det du nämner om för mycket fibrer I@ funderar jag också på...
kanske dricker du för lite vatten nu när du ökat ditt fiberintag?

Nyfiken på detta, för min bror som kört vegetariskt 3-4 månader nu (och mycket bönor) har plötsligt fått ständig magknip, och vi klurar på varför..

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 23 apr-07 kl 11:44 »
uff, Gruff, det låter som en tuff uppväxt det där   ;)

Ja usch! Och såååå pinsamt! För en tonåring alltså  ;D

Din bror kanske bara är en pipsill!   ;)

Eulalia

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 23 apr-07 kl 11:48 »
ÄR detta din slutgiltliga diagnos dr Gruff?
iofs så stämmer det,  det har han alltid varit  ;D
fast det där med smärttrösklar är känsliga grejer...

« Senast ändrad: 23 apr-07 kl 12:08 av Eulalia »

I@

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 apr-07 kl 12:35 »
Hej allihopa och tack för alla svar!  :D
Jag får tyvärr inte gaser i magen av bönorna/ärtorna, utan bara jätteont i magsäcken. Känns som att jag skulle vilja sätta ner fingrarna i halsen och spy ibland (jag mår dock inte illa), så att smärtan kanske försvinner.
Ska pröva att lägga dom i blöt! Men dom bönorna/ärtorna jag kört med hittills har varit på burk och redan legat i blöt jättelänge, men det kanske hjälper att lägga dom i blöt utanför burken iaf!
Nu till lunch ska jag äta quinoasallad, får se hur det går!  :-\
Fortsättning följer!  ;)
Kramar // I@  :D

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 23 apr-07 kl 12:42 »
hmmmmm...........du kan ju faktiskt vara allergisk.........och gaser uppstår inte i övre magen......+ att det ofta tar en stund.........kolla om du kan göra ett pricktest, eller blodprov för att få klarhet......

lycka till, hoppas att du slipper mera magknip.
Live simply......so that others may simply live.

Eulalia

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 apr-07 kl 13:10 »
prova gärna även örterna, för de är kramplösande! och för bättre matstmältning.
Alltså inte bara mot gaser..

Morran

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 23 apr-07 kl 15:30 »
Det kan ju vara så att du inte tål vätskan bönorna legat i i burken. Jag blir lite skeptisk till den med tanke på hur vätskan ser ut och luktar när man häller ut den.

Prova att blötlägga torra bönor och se om du får samma knip av den. Du kanske också har en irritabel tarm (har inte en aning om vad irritable bowel syndrome kan heta på svenska :P ) då kan ju olika tillsatser i maten ge problem med just en fruktansvärd magknip.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #12 skrivet: 23 apr-07 kl 18:58 »
De allra flesta får ont i magen av baljväxter om de inte har "vana" av att äta dem (liksom de flesta får ont i magen och diaré av ett glas mjölk efter ett längre uppehåll).....det går för de flesta över efter några månader.

Vegetariskt protein är "svårare" för människokroppen att spjälka än animaliskt protein och kroppen behöver en viss tid att ställa om sig om den är inställd på animalisk kost.

Samma sak brukar för övrigt hända veganer/vegetarianer som efter en lång tids frånvaro av animalier äter kött.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

I@

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 24 apr-07 kl 10:50 »
Tack för alla svar!
Jag vet inte alls vad det beror på. Men en sak vet jag - jag är absolut inte van vid vegetarisk mat! Men vill vänja mig - det är ju så GOTT!!! Och sen vill jag leva hälsosammare också  ;)
Får pröva att lägga torra bönor/ärtor i blöt och skippa burkbönorna. Ja, för vätskan ser/luktar inte gott...!
Quinoasalladen med stora vita bönor som jag åt igår till lunch gick ganska bra!  :D Efter en timme så började det svida lite i magen bara, men ingen värk som det brukar bli!!!  ;D Skönt!
Eulalia: Vad är det för örter som är bra mot magont/gaser ??? Ingefära vet jag är bra mot uppblåst mage.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #14 skrivet: 24 apr-07 kl 12:05 »
Ja, strunt i burkarna. Dom duger i nödfall. Men godast, är att blötlägga och koka själv. Jag kokar aldrig en halv påse, utan jag kokar en hel eller varför inte två? Tar det jag behöver och lägger ner resten i ziplock i frysen.

Något som slog mig, var socker! Hur har du det med socker i din livsföring? Prova att utesluta ALLT socker ett tag. Också det gömda sockret i färdigmat, glass, juice, saft.......allt. Även honung och torkad frukt. Bara ett tag, för att jämföra. Sveda, bubblig mage, kramp "kan" bero på jäsning.

En personlig ja eller nej fråga utan att gå in på detaljer. Är du mottaglig för div. svampangrepp?

Eulalia

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 24 apr-07 kl 13:23 »

Eulalia: Vad är det för örter som är bra mot magont/gaser ??? Ingefära vet jag är bra mot uppblåst mage.

bra magörter:
anis
fänkål (frön) - bra för matsmältningen. Kramlösande
kummin - kramplösande, stimulerar aptiten, mildrande. Främjar även mjölkproduktionen hos ammande mödrar!
kardemumma - tugga kardemummafrön (tack för tipset Martinki)
mynta - te, drick med måtta. Motverkar illamående, främjar matstmältningen
kamomill - lugnar magen

I@

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 24 apr-07 kl 21:35 »
Ja, strunt i burkarna. Dom duger i nödfall. Men godast, är att blötlägga och koka själv. Jag kokar aldrig en halv påse, utan jag kokar en hel eller varför inte två? Tar det jag behöver och lägger ner resten i ziplock i frysen.

Något som slog mig, var socker! Hur har du det med socker i din livsföring? Prova att utesluta ALLT socker ett tag. Också det gömda sockret i färdigmat, glass, juice, saft.......allt. Även honung och torkad frukt. Bara ett tag, för att jämföra. Sveda, bubblig mage, kramp "kan" bero på jäsning.

En personlig ja eller nej fråga utan att gå in på detaljer. Är du mottaglig för div. svampangrepp?
Jag är diabetiker, så jag utesluter redan ALLT vad socker heter  ;)
Ja, jag är mottaglig för svampangrepp, men det beror på min diabetes. Fick en tablett utav gynekologen sist, så nu är svampen borta!  ;D
Kram//I@  :D

I@

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 24 apr-07 kl 21:36 »
bra magörter:
anis
fänkål (frön) - bra för matsmältningen. Kramlösande
kummin - kramplösande, stimulerar aptiten, mildrande. Främjar även mjölkproduktionen hos ammande mödrar!
kardemumma - tugga kardemummafrön (tack för tipset Martinki)
mynta - te, drick med måtta. Motverkar illamående, främjar matstmältningen
kamomill - lugnar magen

Tack Eulalia!

Morran

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 25 apr-07 kl 08:25 »
Heh, det här är ett totalt ovetenskapligt tips men...prova att äta rårivna morötter antingen tillsammans med maten du äter eller strax efter.
Jag vet att det känns lite som kaka på kaka eftersom morötterna också innehåller massor av fibrer men morötter är det enda som hjälpt mej när jag ätit något magen inte tål riktigt...varför det är så har jag inte en aning om för att vara ärlig, men vem är jag att ifrågasätta något om det fungerar  :P

Wynja

• Västmanland
« Svar #19 skrivet: 25 apr-07 kl 09:22 »
När man har ont i övre magmunnen så handlar det oftast om magkatarr (jag är ingen läkare men har katarr och det är vad man sagt till mig på sjukhuset). Det känns som en blandning av magknip och mensverk. Det kan komma som kramper ellre sitta i hela tiden.

Jag skulle inte äta mer av det som utlöst smärtan förrns jag kunde anta att jag var frisk igen.

Baljväxter är inget vi är anpassade att äta genom evolutionen heller och de innehåller lektiner o fytinsyra som sätter sig som beläggningar på de inre organen och förstör ämnesomsättningen. Vissa är känsligare mot sådant än andra. Tex om man är av blodgrupp O så bider lektinerna bättre. Samma sak gäller mjölk..det är inte lektiner men komjölksproteinet slammar igen tarmväggar o liknande.
Det som man i vardaglig mun kallar för allergi för sådana här födoämnen är igentligen bara så enkelt som attv i inte är ämnade att äta detta.
« Senast ändrad: 25 apr-07 kl 09:24 av Wynja »

Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 2 användare
sökaren men hur, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser