Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilder från verkligheten (bondlurk EL)  (läst 5618 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bilder från verkligheten (bondlurk EL)
« Svar #20 skrivet: 02 jun-16 kl 04:44 »
Och Brukspatronens "eldosa" är ordentligt målad, som sig bör!  ;D ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #21 skrivet: 02 jun-16 kl 05:52 »
Ja, den som bryter strömmen när han kopplar är en fegis ;D
Håller med, jag kopplar ofta med strömmen på

Lena III

• Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
« Svar #22 skrivet: 02 jun-16 kl 07:24 »
Håller med, jag kopplar ofta med strömmen på

Jamen det kommer att bli så tråkigt utan dina kommentarer här om du går får hjärtsnörp och dör. Detdär sorterar in under samma katergori köra vinkelslip i händerna och skita i att få det till en handkirurg. (:)
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #23 skrivet: 02 jun-16 kl 13:53 »
Jamen det kommer att bli så tråkigt utan dina kommentarer här om du går får hjärtsnörp och dör. Detdär sorterar in under samma katergori köra vinkelslip i händerna och skita i att få det till en handkirurg. (:)
Det där med hjärtflimmer och blod som koagulerar och får ådrorna att tätna verkar vara skrämselpropaganda, jag vet inte hur många gånger jag fått stötar utan att något hänt  ::)

Angående att prova med fingret om det är ström så sägs det att folk som gjort det länge får problem med yttersta leden i provfingret. Jag vet inte om det är sant, strömmen går ju lättaste vägen och det kanske är lättare för den att följa det järnrika blodet in en bit i fingret än att gå kortaste vägen genom huden.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #24 skrivet: 02 jun-16 kl 21:51 »
Vi är olika känsliga för ström, men direkt nyttig är den inte att få igenom kroppen, ens för den som "tål" den.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #25 skrivet: 06 jun-16 kl 21:47 »
Idag lyfte jag på locket till den grävda brunnen som är degraderad till bevattningsändamål vid det berömda "rucklet" (för dricksvatten används en borrad brunn). Tyvärr hade jag inte kameran framme, men det visade sig finnas en del elinstallationer i brunnen!  En jordkabel EKKJ kommer in mellan ett par brunnsringar, i änden av den sitter ett vanligt jordat skarvuttag som hänger fritt i luften, i det en stickpropp, gummikabel till en tryckströmbrytare som hänger på trekvart i änden av en PEM-slang och är delvis fylld med rostvälling. Från tryckströmbrytaren går kabeln vidare till en vit, ordentligt fastskruvad men ganska rapplig plastlåda som det står "Control Box" och ett italienskt företagsnamn på, en annan gummikabel därifrån som försvinner ner i vattnet. Ett rep hänger också ner i vattnet, om man drar i det så ser man att både gummikabeln och PEM-slangen rör på sig. Förmodligen finns det väl någon slags dränkpump där nere.  Längre ner i brunnen sticker det ut flera avkapade PEM-slangar och ett par rostiga järnrör, tror det också finns något som skulle kunna vara en äldre generation elkabel där.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #26 skrivet: 06 jun-16 kl 22:08 »
Dragga! Elektrikern kan finnas kvar ;)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #27 skrivet: 06 jun-16 kl 22:22 »
Jag ska börja med att ta reda på varifrån EKKJ-kabeln kommer och förvissa mig om att den är spänningslös, innan jag rör någonting i den där brunnen.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #28 skrivet: 06 jun-16 kl 22:29 »
Klokt beslut. Otäck fälla om det är ström i den.

ensamhet

• Lappland
« Svar #29 skrivet: 07 jun-16 kl 21:09 »
Idag lyfte jag på locket till den grävda brunnen som är degraderad till bevattningsändamål vid det berömda "rucklet" (för dricksvatten används en borrad brunn). Tyvärr hade jag inte kameran framme, men det visade sig finnas en del elinstallationer i brunnen!  En jordkabel EKKJ kommer in mellan ett par brunnsringar, i änden av den sitter ett vanligt jordat skarvuttag som hänger fritt i luften, i det en stickpropp, gummikabel till en tryckströmbrytare som hänger på trekvart i änden av en PEM-slang och är delvis fylld med rostvälling. Från tryckströmbrytaren går kabeln vidare till en vit, ordentligt fastskruvad men ganska rapplig plastlåda som det står "Control Box" och ett italienskt företagsnamn på, en annan gummikabel därifrån som försvinner ner i vattnet. Ett rep hänger också ner i vattnet, om man drar i det så ser man att både gummikabeln och PEM-slangen rör på sig. Förmodligen finns det väl någon slags dränkpump där nere.  Längre ner i brunnen sticker det ut flera avkapade PEM-slangar och ett par rostiga järnrör, tror det också finns något som skulle kunna vara en äldre generation elkabel där.

Är det någon av alla hembrännare som hållit på där nere, som nyttjat ditt ruckel?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #30 skrivet: 07 jun-16 kl 22:01 »
Är det någon av alla hembrännare som hållit på där nere, som nyttjat ditt ruckel?

Har inte sett några tecken på det.  Men vattenhistorien är lite komplicerad. 5 meter ifrån den här brunnen finns en annan gammal grävd brunn, som nu är igenfylld med sand. På den tiden den grävda brunnen användes, så fanns det ett servitut som gav de tre närmaste grannarna rätt att ta vatten från denna brunn, och jag misstänker att en del av de kapade rören och en extra elmätare i mätarskåpet är minnen från den tiden.  De där grannarna har numera egna borrade brunnar, de tyckte tydligen inte att det var riktigt hälsosamt att ta vatten från den här grävda brunnen när rucklet försågs med WC som anslöts till den  tvivelaktiga avloppslösningen alldeles intill.
Och rucklets borrade brunn har enligt en granne kommit till för ca 10 år sedan, men jag misstänker att den är äldre än så - kanske 20-25 år.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #31 skrivet: 05 jul-16 kl 00:03 »
Här är ett par bilder på brunnsinstallationerna.  Jag har hittat totalt 9 gamla kapade järnrör/PEM-slangar, och en gammal elkabel som är ur bruk.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #32 skrivet: 05 jul-16 kl 00:04 »
Och ett par bilder till. Notera rostvällingen i pressostaten.

ensamhet

• Lappland
« Svar #33 skrivet: 05 jul-16 kl 08:23 »
Här är ett par bilder på brunnsinstallationerna.  Jag har hittat totalt 9 gamla kapade järnrör/PEM-slangar, och en gammal elkabel som är ur bruk.
Och ett par bilder till. Notera rostvällingen i pressostaten.

Det där var ju en annorlunda brunn du har.
I min brunn har jag vatten med en slang in till huset och inte en massa skrot.

Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 2 användare
Ollefund, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser