Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny hyvelbänk  (läst 5510 gånger)

DennisCA

• Finland
Ny hyvelbänk
« skrivet: 30 maj-16 kl 05:39 »
Igår hade vi loppisrace i byn. Detta resulterade i att jag organiserade om verkstan och storstädade:

En stor del av omorganiseringen är för att jag har flyttat den här bänken från hörnet den stod i, den var min gamla hyvelbänk, blev tyvärr också en "skitbänk" då min orginella skitbänk blev svarvhållare :p

Och det har jag gjort så att jag kan lägga den här "nya" bänken i dess plats:

Bordssågen och hyveln kommer nog att flyttas vid behov än... Fräsbordet lade jag i mitten av golvet, tänkte se om det kan funka som improviserat monteringsbord då det inte används för att fräsa.

Men jag funderar på bänken, den är väldigt mörk, ser nästan målad ut, eller blir typ linolja bara så mörk med årtionderna? Inte en helt dålig look isåfall men är den praktisk, tänker man vill ha en ljus arbetsyta. Jag kommer att ta isär tvingorna och ta bort rost och smörja osv. Vill nog gärna försöka rengöra träet också men vad är bästa sättet, någon slags kemisk rengörare, hyvling?

DennisCA

• Finland
SV: Ny hyvelbänk
« Svar #1 skrivet: 30 maj-16 kl 07:00 »
Kollade lite noggrannare i morse och det ser nog målat ut, tror inte linolja blir så mörk. Blir även att ta isär det stora skruvstycket och gå igenom det. Fogarna har börjat separera där också, kanske blir att byta några delar.

DennisCA

• Finland
« Svar #2 skrivet: 31 maj-16 kl 05:26 »
Tog isär sidoskruvstycket igår, fingerfogarna som det är gjort av är glappiga och väldigt slitna. Hoppas kunna ta isär, rengöra och sätta ihop på nytt. Om det behövs tillverkar jag nya delar. Det är så slitet just här att det kanske vore bäst.

Funderar om osmo färgborttagare kunde användas på bänken för att få bort färgen.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 31 maj-16 kl 08:50 »
Tror du inte att träet är betsat? I så fall fungerar inte färgborttagningsmedel som är avsedda för oljefärger och liknande (dvs vanligtvis alkaliska blandningar).

DennisCA

• Finland
« Svar #4 skrivet: 31 maj-16 kl 08:54 »
Ja det kunde vara någon bets också, inte gått ner djupt i träet iaf.

DennisCA

• Finland
« Svar #5 skrivet: 31 maj-16 kl 21:14 »
Näpp det är nog färg. Ta med värme pistolen och den bubblar och man kan skrapa bort den.

DennisCA

• Finland
« Svar #6 skrivet: 01 jun-16 kl 10:00 »
Fördel med gammalt djurlim, man får isär grejerna pånytt. Fasiken vad störande då dom spikat grejerna dock. Alkohol verkar funka, värme också. Finns det något annat som tar på torkat lim av den här sorten?

DennisCA

• Finland
« Svar #7 skrivet: 06 jun-16 kl 09:22 »
Inte haft möjlighet att inhandla någon färgborttagare så jag har kört på det hårda viset och såhär långt har jag kommit.

Började sätta ihop den igår igen. Brunnens botten svängde jag bara om så fick jag en relativt fräsch sida. Toppen av sidotvingan så har jag ersatt med björk och ask, hade inte björk så det räckte, men ask är ju ganska snarlikt.

Vad för finish jag ska lägga sen är jag inte säker på, kokt linolja, kinesisk tungolja, lack tror jag inte... Kanske först olja, sedan vax. Black Bison antique pine möbelvax borde mörka träet litet så blir kontrasterna mindre mellan nya och gamla områden på bänken.

Tänkt klä in kontaktytorna på tvingorna med läder för bättre grepp.

DennisCA

• Finland
« Svar #8 skrivet: 11 jun-16 kl 13:53 »
Nu anser jag den är färdig. Förutom att lädret för tvingorna saknas, också en plywood bit på sidotvingan som är tillfällig tills jag hittat något passligt.

Kokt linolja + terpentin + lite tungolja + lite brunt pigment. På framtvingan fick jag byta hela den rörliga delen på, den var helt förstörd. Många av skruvarna också, speciellt de som håller fast gängstången i den rörliga biten så var såpass att dom inte höll fast dom längre. Jag hade inte passande skruvar så jag gängade om hålen med en M6 tapp. Ska kapa av bultarna så dom inte sticker fram sen...

Gilbert

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 11 jun-16 kl 17:39 »
Du har alldeles för mycket ordning och rent! Jobbar du aldrig med något där?

Jag vågar inte visa min verkstad, då tror alla att jag har samtliga bokstäver i adhd. Det blir rörigt när man är mångsysslare men jag hittar varenda skruv.

Stiligt. Så såg mitt också ut en gång för länge sedan.

DennisCA

• Finland
« Svar #10 skrivet: 11 jun-16 kl 20:19 »
Jag städar alltid innan jag tar bild. Där mot slutet av ett projekt är det alldeles förfärligt rörigt. Jag försöker städa en gång i veckan ungefär, och småstädningar oftare (som att lägga tillbaka alla verktyg i sina hållare), om jag inte har ordning och reda så kan jag inte arbeta... Min lathet slåss emot min OCD kan man säga...

Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser