Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga om gammal urinbrunn till växthus/orangeri  (läst 2206 gånger)

essence

• Närke
Bygga om gammal urinbrunn till växthus/orangeri
« skrivet: 27 maj-16 kl 09:42 »
 Har en gammal urinbrunn på gården som bara är ful,önskar att det gick att bygga om/plocka bort lite väggblock sätta dit fönster och lägga på något slags tak.
Någon som har samma tankar eller ännu bättre gjort denna resa redan?
Eller kommer det att stanna vid en dröm.....

kurt

SV: Bygga om gammal urinbrunn till växthus/orangeri
« Svar #1 skrivet: 27 maj-16 kl 10:00 »
Bild, bild, bild!

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 28 maj-16 kl 20:29 »
Kul idé!

Hur stor är den? Är den rund?

Hur ligger den ifh. till marknivå,  botten och ovankant?

Fritjof

• Småland
« Svar #3 skrivet: 16 feb-17 kl 16:21 »
Jag har också en gammal urinbrunn som inte används längre. Sista myskankan är borta (räven) så den är full med näringsrikt vatten som dessutom får vara osört. Frågan är, vad kan jag göra för att kunna odla i den och vad kan jag odla? Eller går det använda den till något annat roligt. har planer på att även bygga mig ett växthus, och kom på att de där två sakerna går att kombinera. Men är det ens lämpligt? Tror att det är en del avrinning från närmaste gödselplatta, där det huserar  mestadels fårskit från halmbädd, samt löv och en viss del hästskit, som fylls på kontinuerligt.

Jag repeterar frågan: Vad kan jag odla i min fulla/fula urinbrunn och hur!

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 16 feb-17 kl 19:09 »
Det tror jag är alldeles utmärkt . Jag tänker mej att  det behöver fyllas med någon meter grovt grus eller något annat genomsläppligt materiel. Innan du lägger dit jord att odla i. Kanterna ger vindskydd och det blir varmt och bra att odla där med eller utan tak. Så prova!
kretslopp

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #5 skrivet: 16 feb-17 kl 19:11 »
Ja!     Det är en riktigt kul grej.  Och självklart skall det utforskas om det är möjligt att få till något.
Och det är det.

Hur skulle jag tänka då?

Ett tak är juh nödvändigt och man kan istort sett bygga vilken konstruktion som helst, det är bara hur stor plånbok man har som styr.
Den billigaste och enklaste lösningen tror jag är att sätta en påle i mitten och sedan lägga ut reglar från den pålen måste givetvis vara högre än väggen.

Men det största problemet som jag ser det är hur pass tät brunnen är.
Finns det tillrinning som inte är pluggad.
Hur löser man det med att få ut vatten.
Dessa bitar är förhållandevis enkla att åtgärda kan jag tänka mig.
Få ut vatten tex. Då måste man kanske bygga en brunn i botten på urinbrunnen där man har en dränkbar pump som tömmer när det behövs.

Att ta upp hål till fönster och dörrar är enkelt med maskiner för detta.
Helst skall man skära med klinga eller vatten.  Helt beroende på vem du får till hjälp med detta.

Odla då???  Allt som du vill ha på ditt bord eller sälja som råkar funka bra där.

Taket.  Enklaste lösningen är en vit lättviktspressening eller byggfolie. Det är billigast dyrast är glas.
Som sagt. 

Allt styrs av hur mycket man vill investera.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Fritjof

• Småland
« Svar #6 skrivet: 17 feb-17 kl 07:59 »
Tack för era svar. Jag var lite inne på att snarare använda vattnet i urinbrunnen som det är. Näringsrikt är det för som sagt tror jag det är viss tillrinning från gödselplattan. Innan jag skaffade myskankor så var hela brunnenh full med ett tjockt lager andmat. Tog 6 fullvuxna ankor 3 dagar att äta upp det.
Kollar lite på hydroponic garden och tanken är att anpassa det så att det blir pumpfritt. Just nu tänker jag flottar i trä, med nedsänkta behållare av något slag, med fårull blandat med sågspån/bös i som jag sen planterar i. Frågan är, tänker jag rätt. Och vad ska jag i sådana fall odla. Gurka känns ju givet, men kräver lite anpassning av flottarna så planterna hålls upprätt. Kanske skulle börja med typ sallad eller något sådant. Får jag det att fungera så skulle nästa steg vara att sätta tak över.

Nu hittade jag vad jag sökte: https://www.youtube.com/watch?v=7HNFaYByQlg  :)

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #7 skrivet: 17 feb-17 kl 09:49 »
Åh det låter ju jättespännande, eftersom jag själv är jätteintresserad av fiskar och akvarier så ser jag genast möjligheten att odla nån sorts inhemsk sötvattensfisk för matbruk.  Det man behöver i så fall är en rejäl filterpump och man kan säkert kombinera det med oding i vattnet av tex växter, man kan tex uppföra en enklare bod bredvid och så får vattnet passera odlingsbäddar innan det går vidare genom filtret. På så vis kunde man ju odla vintertid också och på sommaren kunde man ha odlingsbord i samma funktion utomhus.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

rikardn

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 20 feb-17 kl 12:43 »
Lite beroende på hur stor den är, så kan du ha fisk i vatten, liten "flytbrygga" och odla på flytande små flottar.
Släng på en geodome som tak så får du fin-fint åretruntklimat.

Vatten fungerar mycket bra som magasin värme.

/Rikard

tropfrog

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 20 feb-17 kl 13:21 »
Nu gällde väl frågan om att odla i jord i en torrlagd brunn?

Men jag tycker nog som några till att det vore enklare att ha vätska i en behållare avsedd för vätska.

Om det är hydroodling som avses så kan det vara värt att nämna att ekologisk hydroodling inte är lätt och enkelt. I princip alla beskrivningar som talar om hur enkelt det är använder sig av särskilt avsedda konstgödselmedel. Detta gäller Hydroponi.

Det nämns också fiskar i vattnet. Och då närmar vi oss en ekologisk och enkel metod för hydrokultur, nämligen aquaponi. Med matfiskar i brunnen och ett bilogiskt filter mellan fisk och hydroodling så får man ut dubbelt så mycket mat per insatt krona. Dessutom så har man i princip bara två restprodukter, fisk och grönsaker! Det är riktigt roligt att experimentera med.

MVH
Magnus

Fritjof

• Småland
« Svar #10 skrivet: 21 feb-17 kl 10:43 »
Tänkte skriva ett långt svar. Men jag gör en ny tråd i odla utomhus istället. Kapat tråden tillräckligt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

312 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser