Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Några frågor om slakt  (läst 1788 gånger)

Bränntorparn

• Östergötland
Några frågor om slakt
« skrivet: 22 maj-16 kl 14:04 »
Min första höns slakt är nu avklarad. Se tråd Hackad höna. För hönan gick det som väntat, för mig gick det över förväntan bra. Kom att tänka på att jag inte ens fiskat och avlivat på över 30 år.
Några frågor på det jag hittade i hönan har jag dock
På bilden och medsols överst är väl krävan, sedan befruktade ägg det är röda trådar över hela ytan, magsäcken? full med vatten men det kommer väl från skållningen, gula klumpen är det fettlagret i gumpen och sist levern. Rätta mig gärna så jag får koll på detta för det lär komma fler nackningar

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Några frågor om slakt
« Svar #1 skrivet: 22 maj-16 kl 14:07 »
Jag ser ingen bild?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Bränntorparn

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 22 maj-16 kl 14:14 »
Missade visst bilden men här är den

Trollmor

• -
« Svar #3 skrivet: 22 maj-16 kl 14:22 »
Å nu kan jag också se!  :)  Tydlig bild, men jag skulle önska mera upplysning om var i hönan organen sitter.  Även jag vill lära mig detta.  Hur kan vatten komma in i magsäcken av skållning?  Har höns en så liten lever?

Bränntorparn

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 22 maj-16 kl 15:00 »
Ja var organen sitter, det dumma men korrekta svaret är ju i kroppen. Har lärt mig att man skär/klipper runt kloaken och upp till bröstbenet sedan in med handen och dra/riv ut allt även lungorna som sitter upp mot ryggraden. Levern är det jag är mest säker på, färg form o storlek är helt rätt. Detta är ju ingen industrihöna. Hönan har ju hållit sig undan från flocken några dagar men haft tillgång till vatten o foder men jag vet inte om magen ska vara tom när krävan är full. Klöv den och hittade en massa jox, mosade frön och sten.
Vill man veta exakt får man nog klippa upp bröstkorgen och plocka organ för organ 

Weasel

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 22 maj-16 kl 17:17 »
Om äggen är befruktade eller ej kan man väl inte se. Enda sätter är att knäcka ägget och kolla om där är "måltavla".
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

karsan

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 22 maj-16 kl 19:34 »
att det är blodkärl kring äggulorna antar jag beror på att de behöver näring för att växa.

Bränntorparn

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 22 maj-16 kl 20:57 »
Förstår inte vad du menar Weasel. Äggen som är på gång i hönan har ju inget skal, dyka djupare i zoologin ang de olika stadierna i ett äggs utveckling innan det värps. När börjar spindelnätet av blodkärl bildas.

Weasel

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 23 maj-16 kl 08:13 »
Förstår inte vad du menar Weasel. Äggen som är på gång i hönan har ju inget skal, dyka djupare i zoologin ang de olika stadierna i ett äggs utveckling innan det värps. När börjar spindelnätet av blodkärl bildas.

Spindeln i ägget börjar inte synas förrän ägget börjar ruvas. Blodkärlen du ser är bara för att tillverka ägget.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 23 maj-16 kl 10:33 »
Ja var organen sitter, det dumma men korrekta svaret är ju i kroppen.  (...) 
Vill man veta exakt får man nog klippa upp bröstkorgen och plocka organ för organ
Jag är intresserad både av hur jag ska göra om jag får uppdraget att slakta en fågel, och hur det fungerar medan pippin lever och (förhoppningsvis) går omkring och pickar.  När du nu gjort dig besväret att lägga ut en så tydlig bild!   :)

Mjölnaren

• Halland
« Svar #10 skrivet: 23 maj-16 kl 10:48 »
Det som ligger överst i mitten på bilden är muskelmagen

karsan

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 23 maj-16 kl 15:28 »
Ja, och muskelmagen går bra att äta. Fint, mört kött - känns mer som kött in inälvor, typ lever och njure.  Det är ju faktiskt ett par muskler också, som hönan använder till att mala maten. Fast lite pilligt att rensa ur och dra bort de hårda hinnorna som ligger an mot "malstenarna" och maten.

Bränntorparn

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 26 maj-16 kl 17:28 »
Klart att det är magen HELT feltänkt av mig. Jo katterna tyckte den smakade gott efter en kort kokning. Då undrar jag vad är den vattenfyllda blåsan, ser ju ut som en tarm i strukturen men är inte avlång utan som en boll

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 28 jun-16 kl 13:31 »
Ja, och muskelmagen går bra att äta. Fint, mört kött - känns mer som kött in inälvor, typ lever och njure.

Mört är väl en sanning med modifikation. Det är ett väldigt kompakt kött i muskelmagen enligt min erfarenhet. Långt ifrån inälvskonsistens, tycket jag.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

karsan

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 28 jun-16 kl 17:27 »
Haha,  en bokstav fel!    'känns mer som kött än inälvor'  var det jag menade att skriva!  När jag har använt det har det blivit mört, och mycket fintrådigt -  eller kompakt kanske. 

Dela detta:

* Inloggade just nu

760 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser