Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Volvo 650 skrället krånglar  (läst 2464 gånger)

poze

• Östergötland
Volvo 650 skrället krånglar
« skrivet: 21 maj-16 kl 08:39 »
Fått tag på en volvo 650 som gått knappt 1100 timmar, gått som en dröm i dom få timmarna som jag kört den, plöja lera med 3 skärig plog var inga problem och dra timmervagn i uppförsbackar klara den utan att tappa det minsta..0

men nu när jag harvade lite kvickrot så bröla det i motorn, lät som den tappa komp (men vad vet jag, kan va tjuvluft- eller ojämn soppa tillförselljud)

väntar jag en stund så går det bra något varv, sedan tappar den ork och stannar eller går ner i varv, orkar inte ens varva utan växel i..

nu förväntar jag mig ett svar i stil med "skruva åt den bulten ett kvarts varv, så är allt fixat för all framtid, vanligt men lättlöst problem med tidiga 650s" för kom inte med att det är ventiler eller packningar och sånt skit som man måsta klyva hela himla motorn för att komma åt, snälla :) :D ;D
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

ensamhet

• Lappland
SV: Volvo 650 skrället krånglar
« Svar #1 skrivet: 21 maj-16 kl 09:37 »
Det låter som du har problem med bränslet.
Kolla filtren om de är igensatta eller fulla med vatten.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 21 maj-16 kl 10:14 »
Igensatt filter.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

poze

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 21 maj-16 kl 11:41 »
Kan det värkligrn vara soppafilter när det bara kommer när den är varm?
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Skogsvilde

• -
« Svar #4 skrivet: 21 maj-16 kl 11:56 »
Jo det kan det vara.
Har upplevt liknande problem vid ett flertal tillfällen.

Och du efterlyste en quickfix, det är det.
Men inte nödvändigtvis.

poze

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 21 maj-16 kl 12:07 »
Tack! Ska köpa nya filter av alla slag och gå igenom luft och bränslevägar.

Quickfixen vara bara en ynklig vädjan då jag saknar lite tid för att hålla på med mekning av den med

Skogsvilde

• -
« Svar #6 skrivet: 21 maj-16 kl 12:16 »
Du kan plocka bort filtret helt och hållet.
Snabbare lösning på det primära problemet, men långsiktigt rejält mycket dyrare.
Men inte nödvändigtvis.

poze

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 21 maj-16 kl 12:18 »
Ok är det någon ventil som stänger när man tar av filtren eller.. det är 2 vita cylindrar och ett "glasfilter" för partiklar och mög

ensamhet

• Lappland
« Svar #8 skrivet: 21 maj-16 kl 12:29 »
Glasbehållaren håller ett förfilter, börja med att rengöra det.
Dom andra två kan du ta lös och vända upp och ner i en balja, så ser du om det kommer vatten och skit.
Vill du testa kan du skruva tillbaka dom och provköra, om det blev bättre så köp nya sådana.

Skogsvilde

• -
« Svar #9 skrivet: 21 maj-16 kl 12:30 »
Ingen aning.
Följ röret mot tanken så ser du.

Du kan förresten prova att tömma glaskoppen, den är en vattenfälla och är den nästan full av vatten så dras det med och skapar tändproblem.
Med en gnutta tur så kan du köra vidare nånn dag innan du gör filterbyten.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

• -
« Svar #10 skrivet: 21 maj-16 kl 12:32 »
Tänk på att du måste handpumpa fram diesel efter att du haft loss/ bytat filter.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 21 maj-16 kl 21:16 »
När det gäller bränslefilter till diesel (och andra "känsliga" filter i fordonssammanhang som t ex hydraulik eller bensininsprutning) så bör man passa sig för alltför skumma piratfilter. Det är rätt störande om man har sparat en tia på priset för filtret men istället får något dyrt igensatt av ludd som lossnar från det tvivelaktiga nya filtret. Säkrast att hålla sig till välkända filterfabrikat - Mann, Knecht, Bosch, Fram, Purolator, Baldwin m fl. Undvik filter som säljs under t ex någon återförsäljarkedjas eller oljeleverantörs varumärke.

Om filtret är gjort så att det går att vända fel (t ex om det har slangnipplar eller likadana gängade anslutningar i båda ändar), så läs noga på det och leta rätt på flödespilar eller "in" och "out" -markeringar. Ta inte för givet att det t ex ska monteras med texten eller den falsade gaveln åt samma håll som det gamla filtret.

Skogsvilde

• -
« Svar #12 skrivet: 21 maj-16 kl 21:25 »
När det gäller bränslefilter till diesel (och andra "känsliga" filter i fordonssammanhang som t ex hydraulik eller bensininsprutning) så bör man passa sig för alltför skumma piratfilter. Det är rätt störande om man har sparat en tia på priset för filtret men istället får något dyrt igensatt av ludd som lossnar från det tvivelaktiga nya filtret. Säkrast att hålla sig till välkända filterfabrikat - Mann, Knecht, Bosch, Fram, Purolator, Baldwin m fl. Undvik filter som säljs under t ex någon återförsäljarkedjas eller oljeleverantörs varumärke.

Om filtret är gjort så att det går att vända fel (t ex om det har slangnipplar eller likadana gängade anslutningar i båda ändar), så läs noga på det och leta rätt på flödespilar eller "in" och "out" -markeringar. Ta inte för givet att det t ex ska monteras med texten eller den falsade gaveln åt samma håll som det gamla filtret.

Precis. Och försök inte med ett bensinfilter till en diesel.
Då får du nämligen exact samma symtom.
Men inte nödvändigtvis.

poze

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 21 maj-16 kl 21:37 »
Tack Torbjörn och skogsvilde ! Klantmännen maskin hade soppa och oljefilter, bosch på lager. Fick i alla fall upp traktorn från åkern och står nu inom räckhåll till el om det skulle behöva nötas startmotor när jag ska lufta efter filterbyte mm

Skogsvilde

• -
« Svar #14 skrivet: 21 maj-16 kl 22:28 »
Tack Torbjörn och skogsvilde ! Klantmännen maskin hade soppa och oljefilter, bosch på lager. Fick i alla fall upp traktorn från åkern och står nu inom räckhåll till el om det skulle behöva nötas startmotor när jag ska lufta efter filterbyte mm

Det bör sitta en handpump någonstans där du pumpar fram dieseln. Förslagsvis i närheten av spridarpumpen.
Men inte nödvändigtvis.

ab

« Svar #15 skrivet: 22 maj-16 kl 23:04 »
Det är aldrig fel att byta filter och göra rent sugsil och vatten/slamavskiljare men det allra första jag skulle gjort är att undersöka så du inte har vakum i tanken. När den gått "ett varv" Som du beskriver så stäng då av motorn och lossa tanklocket lite försiktigt så märker du om det hörs ett sug, då är luftningen till tanken täppt i s f. Detta är det allra enklaste att kolla först och det var ju så du ville ha det  ;D   Handpumpen sitter på matarpumpen (motorns högra sida) Får du den inte att funka efter de åtgärder som de andra räknat upp här så är nästa steg att ge sig på matarpumpen, i den sitter 2 backventiler som kan ha problem att täta ordentligt när de varit med ett tag, det blir även liknande symtom av detta. Men som sagt så är tanklocket enklast att börja med  ;)

ab

« Svar #16 skrivet: 24 maj-16 kl 08:57 »
Ser nu att jag glömde skriva att det kan vara hål på matarledningen, är den aldrig utbytt så har slangarna sannolikt ålderskrämpor, de blir ju hårda och spricker med tiden och 650:in har ju några år på nacken nu.. Kolla detta före backventilerna  :)

poze

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 27 maj-16 kl 22:30 »
Nu är den igång.. men vet inte vad det var...bytt alla filter och spridarör kollat locket blåst luftfilter.. svetsat lite och krånglat lite med elen.. nu är det bara lite isolering til hytten så är den i toppskick :)

Tack alla

ab

« Svar #18 skrivet: 31 maj-16 kl 14:20 »
Jaha så bra då  ;D  Men bytte du spridarören ??? 

Dela detta:

* Inloggade just nu

709 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser