Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vedklyv  (läst 3051 gånger)

sjokarret

• Uppland
vedklyv
« skrivet: 10 maj-16 kl 07:40 »
Skulle börja klyva ved o tag fram vedklyven men den gick inte på full effekt o orkade knappt gå fram o bak. Lät också betydligt mindre än vänligt. Nån som har nån teori om vad som kan vara fel?

Ek

• Västergötland
SV: vedklyv
« Svar #1 skrivet: 10 maj-16 kl 08:26 »
samma symtom som på min. Hydralpumpen hade gått åt helsike. Eller närmare bestämt nån liten löjlig packning som inte fanns att få tag på separat. Pumpen var en nyare modell än den gamla så det följde med ytterligare några delar. En kåpa och ett drev plus ny olja filter. 4000 spänn med momsen.. kapen har elmotorn pajat på. Undrar om det inte blir billigare att elda med ström.. Klyven var en bala 50.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 10 maj-16 kl 09:19 »
Vad är det för slags vedklyv närmare bestämt?

Många billiga kinatillverkade vedklyvar har en skruv för att täppa till luftningen för hydraultanken under transport, så det inte ska kunna rinna ut olja. Om den är stängd under drift och det har blivit undertryck i tanken av någon anledning, så kommer pumpen att kavitera och klyven fungerar dåligt. Den bör stå omnämnd i klyvens bruksanvisning.

Andra tänkbara fel kan ju vara t ex att det har fastnat något skräp i manöverventilen så den får inre läckage, eller att kolvtätningen läcker av någon anledning. Kolla oljenivån också. Om den är rätt, så är det nog bara att plocka isär hydraulikdelarna, rengöra noga och leta efter eventuella skadade detaljer. Om du inte hittar något tydligt fel, rengör allt ännu mer noga, sätt ihop, fyll ny hydraulolja och provkör.

sjokarret

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 11 maj-16 kl 07:48 »
Det är en Bala klyv, och när jag efter att den gått på typ halvfart ett tag skruvade bort oljepåfyllningslocket så sprutade det ut olja med jäkla tryck. Kan det ge nån vägledning till vad som är galet med klyven? Funderar på om det går på alla faser, vad tror ni om det? Grymt okunnig som ni märker.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 11 maj-16 kl 08:59 »
Det tyder ju på att det är stopp i ventilationen för oljebehållaren.  Står det något om luftningsskruv i bruksanvisningen? Är oljan ren och luktar som fräsch mineralolja (den får t ex inte lukta bränt eller "metalliskt" ) ?

Om den har en trefasmotor och inte får ström på alla faser så kommer motorn inte igång alls utan står bara och brummar. Om det finns motorskydd så löser det i så fall ut efter några sekunder, om det inte finns motorskydd och man låter den stå på, så bränns motorn sönder efter en stund.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 12 maj-16 kl 17:20 »
Eller så är det ventilpaketet som läcker igenom.

Jag trodde att min pump var slut för klyven var så klen och jag drog mig för att börja laga. Men så skruvade jag isär ventilen och då var det bara en del som lossnat :) Ibland har man tur.

Öppnar man locket när pumpen går så sprutar det väl alltid om ventilen står i neutral?

Nina W

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 12 maj-16 kl 21:05 »
samma symtom som på min. Hydralpumpen hade gått åt helsike. Eller närmare bestämt nån liten löjlig packning som inte fanns att få tag på separat. Pumpen var en nyare modell än den gamla så det följde med ytterligare några delar. En kåpa och ett drev plus ny olja filter. 4000 spänn med momsen.. kapen har elmotorn pajat på. Undrar om det inte blir billigare att elda med ström.. Klyven var en bala 50.

Jag köpte en Bala klyv, en äldre begagnad, för ett par år sedan. Han väl klyva tre kubik eller så innan den gick sönder. La i en seg vedkubbe och då blev det tvärstopp, säkringen i elskåpet slog ifrån. Slog på den men då startade inte klyven. Min granne undersökte den och upptäckte att motorn skurit. Motorskyddet skulle ha slagit ifrån men det gick för trögt så då tog motorn skada. Bala klyvarna verkar inte vara speciellt bra än fast det är ett jättedyrt märke.

Dela detta:

* Inloggade just nu

768 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser