Som äldre, visare och mer bekväm gav jag denna säsong upp två av mina äldre klippare med B&S-motorer. 70- och 80-tal med självsugande förgasare ovanpå tanken. Här var det dock tändsystemet som strulade. Brytarkontakten tycks oxidera under vintern och sitter illa till under svänghjulet... Jag blandade runt med delarna mellan två motorer och fick till sist en svag gnista. Motorn startade snällt, gick i fem tio sekunder och stannade, om och om igen. Skiten stå nu på death-row bland byggsopor och tjocka TV-apparater i väntan på släpkärrefärd...
Brukar moderna toppventilmotorer ha CDI-system i stället för de gamla mekaniska brytarna antar jag mycket är vunnet i startvillighet efter en vinter. Jag har en toppventilad kinesisk snöslunga från Jula, sannolikt med hondakopia och den brukar inte vara speciellt besvärlig att få igång halvvägs in i vintersäsongen.
När jag som yngre skruvade isär några B&S sidventilare av ren nyfikenhet konstaterade jag hur oerhört simpelt grovsmide det är. Glidlager direkt i aluminiumgjutgodset, ett litet skovelhjul för stänksmörjningen och inte en enda shimsbricka någonstans. Folk är ibland imponerade över hur deras gräsklippare håller i 30 år men räknar man ut totala drifttiden på dem och lägger till det faktum att motorerna sällan presterar mer än en bråkdel av den påstämplade maxeffekten är man inte längre förvånad. Och även maxeffekt och fullvarv är ju väldigt beskedligt i förhållande till cylindervolymen.
Något jag ofta undrat är hur länge en sådan lågprismotor skulle hålla om man pressade den maximalt inom ramarna för dess specifikationer. T.ex. sätta den i en mopedram och dra ut på långresa med full gas några timmar i sträck. -Med varvtalsregulatorn kvar i funktion sä klart, annars lär det nog bli en kort resa. Ett minst lika intressant test vore att balansera motorn väl, putsa bort gjutskägg, montera en vettigare förgasare och sedan köra testet utan varvtalsregulator så att det blir mer likt arbetsmiljön för en riktig MC-motor av liknande storlek.
En typisk sidventils B&S på 3-4 hk brukar väl vara på omkring 100cc? Utan hård trimning borde de lämna 5-6 vid högre varvtal. Jag gissar att glidlagren och stänksmörjningen då kommer till korta och motorn går ner sig ganska fort, eller att låg materialkvalitet får veven eller staken att brista.
Skickat från min SM-T310 via Tapatalk