Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Briggs Stratton  (läst 8510 gånger)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Briggs Stratton
« Svar #20 skrivet: 12 maj-16 kl 20:14 »
  Går det inte att laga den sönderrostade tanken med någon bensinbeständig tätningsmassa, t ex uretanbaserad Sikaflex?

Epoxilim har jag använt vid några tillfällen för att täta hål i bensintankar. Håller flera år.

Tännlappen

• -
« Svar #21 skrivet: 13 maj-16 kl 12:18 »
...Plastic padding "Leak fix" fungerar...Tvätta ur tanken några gånger med hett vatten och såpa sedan löda på en liten plåtbit med mässingslod kanske,tanken fylld med vatten innan operationen börjar  :D... Ebay finns ju,eller reservdelsfirmor utomlands...säkerligen billigare med ny tank där eller begagnad...eller lägg upp bild på din tank här,kanske någon har en sådan över, liggande i gömmorna....Lagar du din tank tillfälligt så kan du sedan i lugn och ro leta efter en tank  :D...

piggetröska

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 17 maj-16 kl 15:56 »
B-temas 1 300:- är nu köpt, för gräset vill inte vänta på att bli klippt. En kompis med villamatta har haft denna klippare i 3 säsonger utan problem. Däremot min är mer som Lisseberg, mullvadarna har dessutom ökat på. Så 3 säsonger är kanske max vad chassit på denna klippare kommer att hålla för mig , för den är i klenaste laget. I s f blir kostnaden samma som om jag köpt B&S klipparvrak för 400-500:- för varje sommar.

Angående klipparen B-tema: startar på ett drag. Och som Torbjörn antydde kunde vara, i första oljebytet var färgen rejält grådaskig.

Om B&S klipparen: inköpt förra sommaren för 400kr. Fungerade med viss trixande av förgasaren hela den sommaren, men vill inte starta nu. Skavd gul färg så märket kan vara Stiga (inga dekaler kvar). Har ett fabriksmonterat handtag längst fram som underlättar lyft, det första jag någonsin sett. Motor på 4hk, med oljeavtappningsplugg på undersidan. Slitbanan på ett hjul är sönder. Enligt B&S koden är klipparen från mitten av 80-talet, och chassit är fortfarande i bra skick. Ny förgasare införskaffad. Tänker laga tanken enligt förslag i tråden. Återkommer med rapport när något blivit gjort ... .

Piggetröskan

Tännlappen

• -
« Svar #23 skrivet: 18 maj-16 kl 20:51 »
...För mig det sitter ett rör ner från förgasaren till tanken,i det röret sitter det en stålkula som fungerar som en backventil...kulan kan liksom kitta fast och då kommer det inte upp någon bensin till förgasaren vilket naturligtvis ger startsvårighet...

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
« Svar #24 skrivet: 21 jun-16 kl 13:09 »
Som äldre, visare och mer bekväm gav jag denna säsong upp två av mina äldre klippare med B&S-motorer. 70- och 80-tal med självsugande förgasare ovanpå tanken. Här var det dock tändsystemet som strulade. Brytarkontakten tycks oxidera under vintern och sitter illa till under svänghjulet... Jag blandade runt med delarna mellan två motorer och fick till sist en svag gnista. Motorn startade snällt, gick i fem tio sekunder och stannade, om och om igen. Skiten stå nu på death-row bland byggsopor och tjocka TV-apparater i väntan på släpkärrefärd...

Brukar moderna toppventilmotorer ha CDI-system i stället för de gamla mekaniska brytarna antar jag mycket är vunnet i startvillighet efter en vinter. Jag har en toppventilad kinesisk snöslunga från Jula, sannolikt med hondakopia och den brukar inte vara speciellt besvärlig att få igång halvvägs in i vintersäsongen.

När jag som yngre skruvade isär några B&S sidventilare av ren nyfikenhet konstaterade jag hur oerhört simpelt grovsmide det är. Glidlager direkt i aluminiumgjutgodset, ett litet skovelhjul för stänksmörjningen och inte en enda shimsbricka någonstans. Folk är ibland imponerade över hur deras gräsklippare håller i 30 år men räknar man ut totala drifttiden på dem och lägger till det faktum att motorerna sällan presterar mer än en bråkdel av den påstämplade maxeffekten är man inte längre förvånad. Och även maxeffekt och fullvarv är ju väldigt beskedligt i förhållande till cylindervolymen.

Något jag ofta undrat är hur länge en sådan lågprismotor skulle hålla om man pressade den maximalt inom ramarna för dess specifikationer. T.ex. sätta den i en mopedram och dra ut på långresa med full gas några timmar i sträck. -Med varvtalsregulatorn kvar i funktion sä klart, annars lär det nog bli en kort resa. Ett minst lika intressant test vore att balansera motorn väl, putsa bort gjutskägg, montera en vettigare förgasare och sedan köra testet utan varvtalsregulator så att det blir mer likt arbetsmiljön för en riktig MC-motor av liknande storlek.

En typisk sidventils B&S på 3-4 hk brukar väl vara på omkring 100cc? Utan hård trimning borde de lämna 5-6 vid högre varvtal. Jag gissar att glidlagren och stänksmörjningen då kommer till korta och motorn går ner sig ganska fort, eller att låg materialkvalitet får veven eller staken att brista.

Skickat från min SM-T310 via Tapatalk

Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #25 skrivet: 21 jun-16 kl 21:11 »
Jag har för mig att 3 och 3,5 hk-motorerna är på 148 cc medan 4 hk är lite större, ca 180 cc.

Modernare Briggsmotorer har ett brytarlöst tändsystem (infördes gradvis under 80- och 90-talet, det fanns parallellt med brytarsystem i flera år), dock inte CDI utan ett induktivt brytarlöst system. Tändspolen har exakt samma elektriska data som i det gamla brytarsystemet men man har ersatt brytarkontakterna med en transistor, och styr dess bas från en liten givarspole.
Tecumseh använder ett CDI-system på sina brytarlösa gräsklipparmotorer, och jag tror det är något sådant man brukar hitta på kinamotorerna också.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #26 skrivet: 21 jun-16 kl 21:49 »
För att spara på sin chassieklena klippare så rekomenderar jag att du klipper på högsta läge.
Då växer gräset långsammare.  Och följdaktligen så slipper du kippa stup i kvarten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

piggetröska

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 16 jul-16 kl 14:21 »
Efter 6 veckor med Btema klipparen upptäckte jag en spricka i chassit. Så jag tog itu med den gamla Stigan igen. Beg bränsletank ordnades fram. Ville ändå inte starta trots den nya förgasaren. Fick tips om en pensionerad mc-mekaniker, som för det facila priset av 300kr konstaterade att jag vänt en fjäder fel vid förgasarmonteringen. I priset ingick slipning av knivarna samt nytt tändstift. Så nu är det fart på gamlingen igen.

Btema kan vara bra på andra saker. T e x hittade jag ett nytt hjul till Stigan som passsade rakt av för under hundralappen. Nytt originalhjul hade kostat 360kr.

Piggetröskan

Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser