Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Briggs Stratton  (läst 8509 gånger)

piggetröska

  • Gäst
Briggs Stratton
« skrivet: 09 maj-16 kl 15:38 »
Briggs & Stratton småmotorer har monterats i gräsklippare och andra motoriserade trädgårdsredskap i decennier.

Jag har måttligt goda erfarenhet av dem - när de blir äldre så räcker det inte med att byta tändstift och luftfilter på våren för att de skall gå igång. Tillverkaren är bra på att tillhandahålla reservdelar men när kostnaden för sönderrostad bränsletank och defekt förgasare motsvarar  en ny gräsklippare på B-tema så känns det tröttsamt. Undrar därför ifall andra lösningar är möjliga, t e x att montera en fallförgasare från ngn annan småmotor och sätta en behållare ovanpå som bränsletank. Har googlat en del men inte hittat något, så antagligen finns det någon fundamental hake att det inte går. Annars hade väl inte reservdelarna kostat vad de kostat...

Piggetröskan

Gilbert

  • Gäst
SV: Briggs Stratton
« Svar #1 skrivet: 09 maj-16 kl 16:39 »
Jag fick byta en förgasare på en jordfräs, pris reservdel 350 SEK. Bilder finns på forumet.

piggetröska

  • Gäst
SV: Briggs Stratton
« Svar #2 skrivet: 09 maj-16 kl 18:43 »
Vissa årgångar/ motorstorlekar på B&S har billiga reservdelsförgasare. Min kostade 620 SEK inkl frakt, kollat utländska försäljningsställen - inte billigare där.

Piggetröskan

malarmaster

  • Gäst
SV: Briggs Stratton
« Svar #3 skrivet: 09 maj-16 kl 19:47 »
  min gräsklippare har en briggs o den har funkat oklanderligt i 30 år,bytt chassiet en gång då det rostade upp,köpte en beg. med gången motor o bytte.
att tanken skulle rosta beror nog på att du fått kondensvatten i den alt. har den förvarad utomhus.Fyll tanken med tvåtaktsbensin efter sista körningen (innehåller olja) så slipper du både vatten o rost.Förvaring sker i torrt utrymme,behöver inte vara uppvärmt.På våren töms tanken och alkylatbensin fylls på. startar alltid på första knycken.
stift byts när de talar om det,bytt 2 gånger sedan ny. anser att briggs är den mest pålitliga småmotorn på marknaden men även de har försämrats då en del tillverkning sker i Kina med billig skit.
maskiner som säljs på t.ex biltema,jula m.fl är oftast kinamaskiner,billigt men opålitligt. ulf

Mr_Farmall

  • Inlägg: 0
    • Dalarna
SV: Briggs Stratton
« Svar #4 skrivet: 09 maj-16 kl 20:20 »
Lägg ner B&S dom går ju tillochmed illa när dom är ny.
Ska man ha något skottsäkert så är det Hondamotor som gäller i alla lägen.
Startar alltid, även efter att ha stått över vintern å en motor som aldrig krånglar.
Köp en Honda å bli aldrig besviken!!

piggetröska

  • Gäst
SV: Briggs Stratton
« Svar #5 skrivet: 09 maj-16 kl 20:37 »
En del tycks ha haft otrolig tur med sina B&S gräsklippare ...

För en 5-6 år sedan hörde jag aldrig något vänligt om trädgårdsredskap med anonyma kinamotorer.

Men nu hörs andra toner. B-temas billigaste gräsklippare går säsong efter säsong och krånglar inte.
Det finns de som säger att vissa kinamotorer nu är Honda-kopior.
Ligger det något i detta?

Piggetröskan

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Briggs Stratton
« Svar #6 skrivet: 09 maj-16 kl 21:29 »
 Man ska veta att det finns olika motorer i strattonserien...Problemet kan vara att dom byggt rena skräpmotorerna som ska vara riktigt billiga...Nästa problem blir ju då att få konsumenter som råkat ut för deras skräp att återigen köpa en produkt med strattonmotor på ...kanske en i den dyrare serien men då sitter liksom skräpstämpeln instansad i ens tankar. Man vill inte ta i en stratton ens med tång  :D ...Honda har ju även dom billigare serier men där är kvaliteten mycket högre vilket gör att kunderna suktar efter nya hondamotorer om dom av någon anledning behöver gradera upp sig,man suktar efter hondasoundet  :D. Kollar man amerikanska forum om stratton så besjunger dom gamla strattons kvalitet,precis sommalarmaster men då har dom inte råkat ut för deras billiga serie med förgasare i original plast  :o....

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Briggs Stratton
« Svar #7 skrivet: 09 maj-16 kl 21:50 »
Plastförgasarna hos B&S är historia nu, det var något som förekom på 70- och 80-talet och endast på de allra billigaste 3 hk vertikalaxlade gräsklipparmotorerna.  Den allvarligaste nackdelen med denna förgasare "Vacu-Jet" finns där oavsett om den råkar vara tillverkad av metall eller plast, nämligen att bränsleblandningen varierar med mängden bränsle i tanken. Det finns inget flottörhus utan huvudmunstycket ska suga upp bränsle direkt ur tanken, vid nästan tom tank blir det större sughöjd och därmed magrare blandning.
Det är inte alls ovanligt att den som kör en sådan gräsklippare har en skruvmejsel i bakfickan för att kunna justera blandningsskruven allteftersom bränslet går åt.
En lite bättre typ av förgasare som är monterad ovanpå tanken heter Pulsa-Jet, den användes förr på motorer på 3,5 hk och uppåt. Den har en liten vakuumstyrd bränslepump som pumpar upp bränsle ur tanken till en kammare som håller konstant nivå tack vare ett överströmningshål, och huvudmunstycket suger ur denna kammare.
Men numera har nog så gott som alla B&S flottörförgasare.

Så gott som alla asiatiska gräsklipparmotorer med toppventiler bygger ursprungligen på Hondas konstruktioner, men med tiden har en del av de större tillverkarna lärt sig att konstruera mer och mer efter eget huvud.
De problem som kan förekomma med dem beror oftast på dålig avsyning och slutkontroll, och man kan undvika de flesta genom att vara lite extra försiktig när man tar en ny motor i drift. Det är vanligt att det finns metallspån kvar i motorn efter maskinbearbetningen, så därför är det mer viktigt än på en märkesmotor att göra täta oljebyten under den första tiden.  Ett förslag är att kolla oljan efter ungefär en timmes drift, om den är tydligt grå av mikroskopiska metallspån så är det bäst att byta olja på en gång. Gör ett andra byte efter 10 timmar, och om oljan ser grå ut efter ytterligare 10 timmar gör ett byte till då.
Det är också vanligt att topplockspackningen "sätter sig", så att topplocksmuttrarna måste efterdras efter några timmars drift.
Man bör kolla och om nödvändigt justera ventilspelet dels innan första start och dels efter eventuell efterdragning av topplocksmuttrarna. Om en avgasventil skulle sakna spel helt och hållet så dröjer det inte länge förrän den är bränd.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Briggs Stratton
« Svar #8 skrivet: 09 maj-16 kl 23:41 »
Plastförgasarna hos B&S är historia nu, det var något som förekom på 70- och 80-talet och endast på de allra billigaste 3 hk vertikalaxlade gräsklipparmotorerna.  Den allvarligaste nackdelen med denna förgasare "Vacu-Jet" finns där oavsett om den råkar vara tillverkad av metall eller plast, nämligen att bränsleblandningen varierar med mängden bränsle i tanken. Det finns inget flottörhus utan huvudmunstycket ska suga upp bränsle direkt ur tanken, vid nästan tom tank blir det större sughöjd och därmed magrare blandning.
Det är inte alls ovanligt att den som kör en sådan gräsklippare har en skruvmejsel i bakfickan för att kunna justera blandningsskruven allteftersom bränslet går åt.
En lite bättre typ av förgasare som är monterad ovanpå tanken heter Pulsa-Jet, den användes förr på motorer på 3,5 hk och uppåt. Den har en liten vakuumstyrd bränslepump som pumpar upp bränsle ur tanken till en kammare som håller konstant nivå tack vare ett överströmningshål, och huvudmunstycket suger ur denna kammare.
Men numera har nog så gott som alla B&S flottörförgasare.

Så gott som alla asiatiska gräsklipparmotorer med toppventiler bygger ursprungligen på Hondas konstruktioner, men med tiden har en del av de större tillverkarna lärt sig att konstruera mer och mer efter eget huvud.
De problem som kan förekomma med dem beror oftast på dålig avsyning och slutkontroll, och man kan undvika de flesta genom att vara lite extra försiktig när man tar en ny motor i drift. Det är vanligt att det finns metallspån kvar i motorn efter maskinbearbetningen, så därför är det mer viktigt än på en märkesmotor att göra täta oljebyten under den första tiden.  Ett förslag är att kolla oljan efter ungefär en timmes drift, om den är tydligt grå av mikroskopiska metallspån så är det bäst att byta olja på en gång. Gör ett andra byte efter 10 timmar, och om oljan ser grå ut efter ytterligare 10 timmar gör ett byte till då.
Det är också vanligt att topplockspackningen "sätter sig", så att topplocksmuttrarna måste efterdras efter några timmars drift.
Man bör kolla och om nödvändigt justera ventilspelet dels innan första start och dels efter eventuell efterdragning av topplocksmuttrarna. Om en avgasventil skulle sakna spel helt och hållet så dröjer det inte länge förrän den är bränd.

Hmmm...För mig det inte fanns något att justera på plastförgasaren då briggs plastförgasare...Att det är historia tror jag inte på däremot kan briggs ha målat förgasarna för att dölja plasten  :D

Hittade något om briggs plastförgasare...verkar som dom gjort nya plastmodeller... https://www.youtube.com/watch?v=_mfUWBQXk4U
« Senast ändrad: 10 maj-16 kl 00:43 av Tännlappen »

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Briggs Stratton
« Svar #9 skrivet: 10 maj-16 kl 09:14 »
På alla Briggsmotorer brukar förgasaren bli sprutmålad tillsammans med resten av motorn, man kostar inte på sig någon särskild arbetsoperation för att ytbehandla förgasaren separat.

För övrigt finns det väl ingen anledning att hänga upp sig just över att förgasarhuset är av plast, det fyller ju sin funktion lika väl som om det hade varit av gjuten zink.  Sedan många år är det vanligt med bilar, även av kända kvalitetsmärken, som har t ex insugningsrör, gasspjällhus, hållare för spridare m fl kritiska delar i bränslesystemet av plast, och det blir ingen kund upprörd över.


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Briggs Stratton
« Svar #10 skrivet: 10 maj-16 kl 22:35 »
...Alltid bra att man som konsument blir upplyst så man kan ta ställning till produkten. En förgasare är ju en viktig komponent...Man kan anta att plasten blir spröd med tiden som en trädgårdsmöbel i plast... Kanske även ändrar form...

 

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Briggs Stratton
« Svar #11 skrivet: 10 maj-16 kl 23:52 »
...Alltid bra att man som konsument blir upplyst så man kan ta ställning till produkten. En förgasare är ju en viktig komponent...Man kan anta att plasten blir spröd med tiden som en trädgårdsmöbel i plast... Kanske även ändrar form...

Pressgjuten zink är inte heller det mest långtidsstabila material som finns.
Men man kan nog konstatera att även om de där Vacu-Jet-förgasarna har sina brister, oavsett vilket material de är tillverkade av, så håller de i praktiken minst lika länge som resten av motorn. Och om inte motorn direkt vansköts så håller den förmodligen längre än gräsklipparen.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Briggs Stratton
« Svar #12 skrivet: 11 maj-16 kl 15:50 »
 :D...Såg ett tips när det gäller briggsmotorer som kanske kan vara något...Undvika motorerna med typ gummiblåsa på förgasaren  :D =primerbulb på förgasaren, kanske dom sämsta motorerna som har det... Är ju rätt lätt att se om det finns en gummiblåsa....

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Briggs Stratton
« Svar #13 skrivet: 11 maj-16 kl 18:26 »
:D...Såg ett tips när det gäller briggsmotorer som kanske kan vara något...Undvika motorerna med typ gummiblåsa på förgasaren  :D =primerbulb på förgasaren, kanske dom sämsta motorerna som har det... Är ju rätt lätt att se om det finns en gummiblåsa....

Gummiblåsan förekommer både på de dåliga Vacu-Jet -förgasarna och på bättre flottörförgasare under vissa år.  Runt 2006-07 tror jag den satt på så gott som alla B&S gräsklipparmotorer. Vinteranpassade B&S för t ex snöslungor har nästan alltid gummiblåsa.

Om jag skulle komma med en rekommendation om vad man ska undvika, så är det motorer där tanken sitter under förgasaren och i all synnerhet 3 hk-motorer av det utförandet. 3,5 hk och uppåt har en bättre förgasartyp som utvändigt ser nästan likadan ut som den sämsta.

piggetröska

  • Gäst
SV: Briggs Stratton
« Svar #14 skrivet: 11 maj-16 kl 19:52 »
Tack för alla synpunkter.

Min gräsklippare med B&S är på 4hk, men tanken sitter undertill.

Att montera en extra bränsletank ovanpå befintlig tank, plocka bort membranet mellan förgasaren och ordinarie tank, leder detta enbart till översvämning i förgasaren och fortsatt stillastående?
Måste det till en fallförgasare för att en sådan bränsletankmontering skall fungera?

Piggetröskan

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Briggs Stratton
« Svar #15 skrivet: 11 maj-16 kl 22:55 »
Tack för alla synpunkter.

Min gräsklippare med B&S är på 4hk, men tanken sitter undertill.

Att montera en extra bränsletank ovanpå befintlig tank, plocka bort membranet mellan förgasaren och ordinarie tank, leder detta enbart till översvämning i förgasaren och fortsatt stillastående?
Måste det till en fallförgasare för att en sådan bränsletankmontering skall fungera?

Piggetröskan

Precis, 4 hk-motorn med förgasare ovanpå tanken är beroende av att bränslenivån ska hålla sig inom originaltankens gränser.  Går det inte att laga den sönderrostade tanken med någon bensinbeständig tätningsmassa, t ex uretanbaserad Sikaflex?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Briggs Stratton
« Svar #16 skrivet: 11 maj-16 kl 22:57 »
..Som jag fattar det tänker du ta din befintliga förgasare med gummiplupp...Det finns väl inget flottörhus i den så soppan rinner nog rätt in...Tar man en normal förgasare med flottörhus kan det kanske fungera, får ju liksom ha en förgasare med sådan där varvtalsregleringsfunktion ...Borde ju finnas normala briggsförgasare med flottörhus att få tag i...Åker kanske på att justera fjädrarnas längd till regulatorn,kan nog vara pilligt... Har man ett chassi som är i bra skick så finns det väl även andra motorer att byta till...

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Briggs Stratton
« Svar #17 skrivet: 11 maj-16 kl 23:01 »
Det finns ju annars så gott om gräsklipparvrak med modernare B&S-motorer med flottörförgasare, att man knappast behöver lägga ner något större arbete på att hålla en äldre maskin vid liv.  Det som möjligen kan ställa till problem om man flyttar omkring motorer mellan olika gräsklippare är att en del äldre självgående gräsklippare (bl a Klippo och Stiga) har en inbyggd vinkelväxel i motorn och ett långsamtgående kraftuttag på sidan, sådant finns sällan på moderna motorer. Ibland kan det också vara förbistring med olika längd och grovlek på vevaxeln. Äldre motorer har oftast 7/8" , nyare 1".

piggetröska

  • Gäst
SV: Briggs Stratton
« Svar #18 skrivet: 12 maj-16 kl 11:04 »
Min gräsklippare är äldre och UTAN självdrivning. Vilket jag tycker är viktigt då ytorna jag behöver klippa är mycket ojämna. Utan drivning är det enkelt att dra klipparen baklänges och välja en annan riktning. Men när nu B-temas billigaste klippare levereras utan drivning och chassit dessutom är i plåt och inte plast, så blir det alternativet mer tilltalande än att hålla liv i en gammal B&S klippare.

Piggetröskan

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Briggs Stratton
« Svar #19 skrivet: 12 maj-16 kl 19:14 »
Har b-tema visningsexemplar så är det bara att skaka lite på klipparen och kolla så att inte chassiet flexar...T.ex flexar den vid fästena för styret så kommer den kanske att spricka där...kolla även så hjulen verkar vettiga och inte vobblar...Bästa är att först kolla på en lite dyrare märkes klippare så man får en referens...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser