Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mängd mat till liten kaninunge  (läst 3163 gånger)

savhed

• Skåne
Mängd mat till liten kaninunge
« skrivet: 09 maj-16 kl 13:56 »
Hej! Har en liten kaninunge. Vet ej ålder men gissar på 4 veckor som jag flaskmatar men vet inte hur mycket jag ska ge. Han äter bra men är rädd att jag ger för mycket eller för lite.
Hur många ml ska en unge äta?
Jag ger han 2 ggr dag för det gör honan. Bra?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Mängd mat till liten kaninunge
« Svar #1 skrivet: 09 maj-16 kl 17:01 »
Flaskmata en kanin, det är väl inte så många som lyckas med?

Kan såna där små över huvud taget svälja ner för mycket?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

savhed

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 09 maj-16 kl 22:13 »
Han äter som fan så visst tror jag att han klarar sig. Men frågan är hur mycket jag ska ge? Kan dem äta för mycket?  Ml/dag?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 10 maj-16 kl 10:44 »
Kan dom äta för mycket?
Ja, det är det jag tvivlar på, när de suger själva.  Jag har bara erfarenhet av killingar, men ingen av mina har haft minsta problem med för mycket mjölk, däremot kraftfoder senare i livet.  Gräs och hö har sällan varit problem.

Det lilla jag vet om kaniner är att de växer fortare än något annat tamdjur i Sverige.  Då behöver de antagligen massor av god mumsig mjölk också.  Medan de växer.

Vuxna individer, som inte producerar mjölk eller växande foster, eller arbetar hårt, det är en helt annan sak.  Men det blir då, det.

Undras varför ingen kaninkunnig har svarat i den här tråden?  ???
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

trassla

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 maj-16 kl 19:27 »
har själv flaskat upp kaniner. Tyvärr, så är det bara en kvar utav fem, som klarade sig. De fick vid fyra veckors ålder 30 ml/mål, och gav dem två ggr/dag. Sedan fick de hö och lite pellets. Den som är kvar åt på nappflaska tills den var ungefär fem veckor, sedan vägrade den att ta flaskan, och då var det bara hö och pellets som den åt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser