Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta generator  (läst 2107 gånger)

Vedby

• Skåne
Byta generator
« skrivet: 03 maj-16 kl 21:38 »
Min gamla till generator har 4 anslutningar B+, D-, 61 och DF.
Min nya generator har 3 anslutningar B+, D+ och W.
Jag har kopplat b+ till b+, 61 till d+ och df till w.
Var ska sladden som på min gamla generator var kopplad till d-?
Jag startade traktorn och laddnings lampan släcktes inte.
Vad är fel?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Byta generator
« Svar #1 skrivet: 03 maj-16 kl 22:09 »
Vad är det för märke och typbeteckning på nya och gamla generatorerna?
Varför byter du generator och vad är det för fel på den gamla?

Den gamla generatorn är uppenbarligen avsedd för yttre laddningsregulator eftersom den har en anslutning DF.
Då den nya saknar sådan, så har den rimligtvis inbyggd laddningsregulator.

W är en anslutning till en av lindningsfaserna på en växelströmsgenerator, den används antingen för varvräknare eller i vissa udda fall (t ex äldre Fiat och VAZ/Lada) för ett laddningskontrollrelä. Annars ska den lämnas oansluten.

D- är förmodligen direkt hopkopplad med generatorns stomme, som rimligtvis borde vara jordad till motorn.
Denna ledning, samt 61 och DF, har gått från gamla generatorn till motsvarande anslutningar på laddningsregulatorn. 61 är avgrenad till laddningskontrollampan, vars andra pol är kopplad till + efter tändningslåset.

För att få ordning på det hela, så gör på följande sätt:
Ta bort den gamla laddningsregulatorn och isolera ledningarna så de inte kan ställa till med kortslutning. Om det går flera ledningar till 61 (kan även heta D+) på denna, så koppla ihop dem med varandra.
Anslut 61 till D+ på nya generatorn. Lämna DF och D- oanslutna vid generatorn och isolera dem.  W på generatorn ansluts ej.
Se till att generatorn är väl jordad vid motorblocket - om den är gummiupphängd kan det behövas en kort jordledning förbi en av gummibussningarna.
Förvissa dig om att det är bra kontakt hela vägen på B+ ledningen från generator till batteri, glapp eller dålig kontakt någonstans i denna kan mycket lätt leda till att dioder och eventuell inbyggd laddningsregulator går sönder. Det är inte alls ovanligt att en diod har gått sönder i en växelströmsgenerator pga dålig kontakt någonstans, så har man bytt generator utan att åtgärda glappet och sedan går den nya generatorn sönder vid första start.

Det är stor sannolikhet att den gamla laddningsregulatorn har skadats pga felkopplingen (DF till W).

Dela detta:

* Inloggade just nu

657 gäster, 5 användare (1 dolda)
Stengrim, Ylvalifalk, Be, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser