Det finns varianter av "vanlig" gran också som brukar kallas silvergran och är silverfärgad men den har vanliga barr, det är ett vax skikt på barren som gör att den se blåaktig ut.
Fungerar säkert att elda som vanlig gran men brukar innehålla mycket kvist (har ett gäng i trädgården, ädelgran går inte här uppe, men lyckats hålla liv i ett exemplar som klarat sig men fryser ned till en rund buske...)
Ädelgran odlas ibland söderöver för att skörda ris till dekorationer då barren inte lossnar lika lätt som på vanligt granris.
Annars är det väl mer att de växer snabbare nere på kontinenten.
(Hela släktet är väldigt stort, enbart ädelgranar med platta barr har jag för mig innehåller 42 olika arter och det är mig veterligen inte ens den största kategorin i släktet...

)
Här i Sverige är de väl mest kuriosa och prydnadsväxter, undantaget ett fåtal sorter som provades på 70-80 talet i experimentplanteringar med varierande resultat.
Några arter odlas för visso fortfarande nedåt Danmark till snickerivirke med gott resultat för specialsnickerier så borde även finnas i södra Sverige tror jag, då de har något kortare omloppstid än vanliga granar får vi nog se mer av det snart.
Personligen tycker jag att det är spännande med träd och skog.
Vem behöver sex och politik när det finns skog...

(litet yrkes skadad måhända, har svårt att sluta när jag väl börjat snacka träd... Verkar vara ärftligt i vår släkt... men har i allafall nått det stadium nu då man inser att man egentligen inget vet... )