Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Blekinge Kran till vedspis Husqvarna 3027  (läst 1740 gånger)

Trynetillknorr

• Skåne
Blekinge Kran till vedspis Husqvarna 3027
« skrivet: 22 apr-16 kl 17:00 »
Hej alla!

Har med husköp fått en fantastisk ny vän i en vedspis från Husqvarna. Snart kastar jag ut elspisen! Problem! Kranen är trasig!!! Gör problemet värre: kranen har utgått ur reservdelssortimentet!!! Därav undgången:

Sitter någon inne på en kontakt för utgångna reservdelar till vedspis? Sitter någon inne på en kran till en Husqvarna 3027? Sitter någon inne på en Husqvarna 3027 och använder den kanske inte och skulle vara villig att skiljas från kranen så den kan slitas och användas av en ny kärleksfull ägare?

Svar till MIG! 070 300 14 73, robin.c.eriksson@gmail.com

Trynetillknorr

• Skåne
SV: Kran till vedspis Husqvarna 3027
« Svar #1 skrivet: 22 apr-16 kl 17:12 »
ja och skulle jag få en vedugnssamlare på tråden så köper jag gärna bakplåt och eldfast lera också, men det kan jag beställa från återförsäljare med. Plåt ny kostar emmelrtid typ 340 kr st så om någon har ett par stycken till övers så kanska vi kan hitta ett lägre mängdpris!

torbjorn

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 23 apr-16 kl 23:24 »
Enklaste sättet att hitta delar till en sådan är nog att försöka hitta ett övergivet hus där det står en spis som det går att rädda delar från.

Jag vet av en 3027 som står dumpad i skogen, vet dock ej om kranen är i användbart skick eller om några plåtar finns kvar. En av originalstekpannorna har jag dock hittat i närheten. Plattorna och det lösa stycket mellan dem i hällen saknas, och alla spjäll/reglage/luckor är fastrostade. Med tanke på historiken för huset jag tror spisen kommer ifrån, så har den troligen stått ute i 5-10 år.
Jag ska försöka rädda rökgasspjället och länken till skakrosten för eget bruk.

Jag har sett Husqvarnaspisar där man har ersatt originalkranen med en modern kulventil. Kanske inte så snyggt men definitivt fungerande och mycket pålitligare än originalet.

Trynetillknorr

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 24 apr-16 kl 15:58 »
Du kan ha rätt! Men svårt att hitta någon som har sparat på en spis som de kan tänka sig sälja i bitar! Men skulle denna den läsa här hoppas jag den hör av sig nu när den vet hur mycket jag vill ha kranen!

Kranen har tillverkats och sålts som reservdel så hoppas fortfarande på att en sista reservkran blivit liggandes någonstans!

Får i värsta fall kolla andra lösningar!!

kretslopp

• 68 år arbetat med lantbruk skog, har mindre gård
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 24 apr-16 kl 16:35 »
Jag vet att Josef Davidsson i Reftele gör nya spisar av gammal modell. När vi hittade bakplåtar till gamla vedspisen så var det plåtar från bänkspis  hittade på soptippen.
kretslopp

kentaur47

• Dalsland
« Svar #6 skrivet: 29 aug-16 kl 22:54 »
Hej!

Jag har en sådan spis som jag har tagit ut, till förmån för ny. Den är sliten men vi har använt den under många år här.
Har dock stått på logen senaste tre-fyra åren. Du får den om du vill, men vi bor en bit från varandra.
Ca 40 mil sisådär :) Hör av dig om du är intresserad.

MVH
Anette
Finns på gård med förhoppningen att bli allt mindre beroende, och allt mer självförsörjande. Har en go gubbe och
4  biologiska barn( varav två utflugna), samt flera andra ungar som står mitt hjärta nära. Djur och odling för eget bruk.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser