Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga motordriven parabol?  (läst 3322 gånger)

ensamhet

• Lappland
Bygga motordriven parabol?
« skrivet: 12 apr-16 kl 19:25 »
Funderar på att försöka bygga motordriven parabol.
Få den att snurra ser jag inte som något större problem.
En motor med utväxling sen kör man tills mottagaren visar bra signal.

Justera lutningen går noga att få till på något vis.

Men hur gör man för att på något vis se vilken lutning man har?
En digital display som visar lutningen vore inte så dumt.

kurt

SV: Bygga motordriven parabol?
« Svar #1 skrivet: 12 apr-16 kl 19:28 »
Lustigt, det där var ju något folk höll på med på 1980-talet (var det inte någon viss vindrutetorkarmotor som var populär?), jag visste inte att det fortfarande fanns paraboler?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 12 apr-16 kl 20:18 »
Använd en motor eller ställdon som det sitter en lägesgivare i. Sånt brukar finnas på de flesta fabrikstillverkade parabolställningar från 80-talet, och annars finns det många trevliga servomotorer med lämplig givare i nästan vilket 90-talsbilvrak som helst. De används t ex för spjäll i klimatanläggning, tomgångsstabilisering, backspegel- och stolsinställning med minne, strålkastarinställning.

Antingen kan man vänta sig en analog lägesgivare (potentiometer) eller också en digital givare som ger ett antal pulser för varje varv.

En annan möjlighet är att göra som på motorstyrda shuntar för värmepannor - en gränslägesbrytare som känner av ena ändläget, och en motor som går med noga bestämd hastighet så att man kan hålla reda på läget bara genom att mäta tiden motorn har körts i ena eller andra riktningen sedan gränsläget lämnades senast.

ensamhet

• Lappland
« Svar #3 skrivet: 12 apr-16 kl 20:48 »
Lustigt, det där var ju något folk höll på med på 1980-talet (var det inte någon viss vindrutetorkarmotor som var populär?), jag visste inte att det fortfarande fanns paraboler?

Jag visste inte att det fanns de som inte visste om att det finns paraboler idag.

ensamhet

• Lappland
« Svar #4 skrivet: 12 apr-16 kl 20:57 »
Ni säger att det var vanligt med motordrivna paraboler på 80- talet.
Någon som vet av någon, så slipper jag bygga själv?

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 12 apr-16 kl 21:23 »
Problemet är att de stått ute i väder och vind i trettio år nu, och kanske inte är så fräscha längre. Men om man vill ha en är det nog bra att annonsera efter det för det är nog inte många längre som aktivt försöker sälja en.

Halte

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 12 apr-16 kl 21:32 »
På Ebay finns ju iaf motorer för paraboler. Kanske finns någon vettig del där att bygga vidare på?
http://www.ebay.com/bhp/satellite-dish-motor
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 12 apr-16 kl 21:41 »
Jag har lite rester av ett fäste med hembyggt motorarrangemang, men tror knappast att det är i användbart skick. Den motorn verkar inte ha varit avsedd att sitta utomhus utan väderskydd.
Jag vet också av ett ödehus där det sitter ett fäste med motorstyrning på taket, själva parabolen ramlade dock ner för några år sen.

ensamhet

• Lappland
« Svar #8 skrivet: 13 apr-16 kl 08:18 »
Vid en snabb koll på Ebay så verkar de inte kunna snurra 360 grader, men min engelska är inte så bra.

ensamhet

• Lappland
« Svar #9 skrivet: 13 apr-16 kl 08:24 »
För att förtydliga vad jag funderar på.
Jag ska ha den på ett fordon som är flyttbart.
Jag har parabol och saker så jag kan få den att snurra.
Vika ner den vid transport är också löst.
Det jag funderar på är att kunna ställa lutningen mot horisonten och kunna avläsa graderna.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 13 apr-16 kl 11:41 »
Det stämmer, parabolfästen för stationärt bruk brukar inte kunna röra sig mer än kanske 45 eller 60 grader. Riktningen i höjdled sker med ett s k polarfäste som man ställer in en gång för alla efter den breddgrad där huset finns, då följer höjdriktningen med när man sidriktar parabolen.

Om du vill kunna rikta hela varvet runt så bör du kanske sikta på en s k antennrotor som radioamatörer brukar använda.

andtol

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 13 apr-16 kl 11:48 »
Jag blir lite nyfiken vad du ska ha en parabol till? TV?

ensamhet

• Lappland
« Svar #12 skrivet: 13 apr-16 kl 12:13 »
Jag blir lite nyfiken vad du ska ha en parabol till? TV?

Jo

kurt

« Svar #13 skrivet: 13 apr-16 kl 12:19 »
Men skall den monteras på ett fordon, så är det ju enkelt att bara rulla och luta (domkraft) fordonet tills bilden blir bra!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #14 skrivet: 13 apr-16 kl 13:03 »
Det smartaste tycker jag är att sätta parabolen på en stång med en platta överst.

Då kan du trycka / lyfta upp den tänk belysningsmast. Då kan få upp parabolen över eventuell radioskugga och göra en grovinställning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

• Lappland
« Svar #16 skrivet: 13 apr-16 kl 15:07 »
Men skall den monteras på ett fordon, så är det ju enkelt att bara rulla och luta (domkraft) fordonet tills bilden blir bra!

Skulle inte tro det, den väger ca 15 ton och är 14,5 meter lång.
Skulle se lite komiskt ut om jag börjar på att snurra den ett halvt varv eller nåt.

ensamhet

• Lappland
« Svar #17 skrivet: 13 apr-16 kl 15:11 »
Det smartaste tycker jag är att sätta parabolen på en stång med en platta överst.

Då kan du trycka / lyfta upp den tänk belysningsmast. Då kan få upp parabolen över eventuell radioskugga och göra en grovinställning.

Är väll inne på nåt sånt, bara jag kommer på hur jag ska lösa det med lutningen.
Funderar på en hävarm i stället för stång.

ensamhet

• Lappland

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 13 apr-16 kl 15:36 »
Slängde bara iväg en länk utan att läsa, och är på språng igen, men en lutningsgivare kan du sätta på den detalj du vill veta lutningen på och få lutningen levererad genom sladden till en display där du själv är. Finns även kompassgivare som ger dig kompassriktningen genom sladden. Borde vara bra eftersom du då kan ställa bussen i lutning och i vilken riktning som helst, sedan kör du dina båda vindrutetorkarmotorer till dess det står rätt riktning och lutning till den tänkta satelliten på dina båda displayer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 3 användare (1 dolda)
Galaxie, Fia06

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser