Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ytbehandling av kärl till livsmedel  (läst 2361 gånger)

fredrikblomberg

• Skåne
Ytbehandling av kärl till livsmedel
« skrivet: 12 apr-16 kl 15:36 »
Hej

För en tid sedan fick jag överta en förre detta biodlares utrustning. Denna hade stått i något år i inte helt optimala förhållanden. I utrustningen ingick en honungslunga gjord av ej rostfri metall som på en liten yta i bottnen börjat rosta.
Om rosten är ytlig och går bort vad skulle man kunna behandla hela insidan av slungan men för att inte samma sak ska hända igen? Självklart måste metoden vara giftfri då slungan så småningom kommer innehålla honung (livsmedel).

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Ytbehandling av kärl till livsmedel
« Svar #1 skrivet: 12 apr-16 kl 15:58 »
Vad är det för material? Gjutjärn, vanlig järnplåt eller någon sämre sorts "rostfritt" stål?
Tänk på att även rostfritt av normalbra kvalitet kan få ytrost om det har legat i kontakt med järnföremål, men den är ju bara att putsa bort i så fall.

fredrikblomberg

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 12 apr-16 kl 16:23 »
Då biodlaren tyvärr gått ur tiden har jag bara fått höra från efterlevande att det ska vara i ej rostfri plåt. Får titta närmare på det i helgen när jag hämtat hem sakerna.
Slungan har stått orörd i två år och det har inte funnits något annat metallföremål i kontakt med den rostdrabbade ytan.
Om rosten i värsta fall sitter i materialet och man lyckas få bort det, skulle man då kunna fylla igen håligheten med t.ex. plastic padding?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 12 apr-16 kl 16:35 »
Om det är vanlig järnplåt, så är väl den bästa ytbehandlingslösningen förtenning. Det var nyligen upp i en annan tråd här, viktiga saker att tänka på är att göra ett bra underarbete så att tennet verkligen sitter fast, samt att säkerställa att det tenn man använder är fritt från bly, koppar och andra otrevligheter.  Tennspackel som används i samband med bilplåtslageri kan innehålla upp till 70 % bly, gammaldags lödtenn innehåller 40-50 % bly , modernt blyfritt lödtenn innehåller ofta några % koppar.

Det finns skäl att vara försiktig med plastic padding och andra härdplaster, tvåkomponentsfärger mm i anslutning till livsmedel.

fredrikblomberg

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 12 apr-16 kl 16:49 »
Tack för svaren! Får kika närmre på det i helgen för att bestämma hur jag ska gå till väga.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 12 apr-16 kl 16:51 »
Gamla laggkärl var ofta lagade med kåda om det varit hål i dom. I ditt fall borde det gå utmärkt med vax. Du ska aldrig använda platic padding.
kretslopp

fredrikblomberg

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 12 apr-16 kl 17:00 »
Är inte säker än, som sagt har ej hämtat sakerna än. Men det kan vara så att det ej gått igenom plåten helt och då vill jag få ytan jämn för att förhindra att det samlas honung eller vatten efter tvätt i håligheter.
Skulle vax hålla vid en tvätt av slungan tror du.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 12 apr-16 kl 17:20 »
Nej det tror jag inte. Men jag tänker det är lätt att lägga dit lite nytt innan du börjar slunga. Kåda sitter nog lite bättre.
kretslopp

fredrikblomberg

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 12 apr-16 kl 17:23 »
Intressanta förslag, klart bäst när det kommer till saker vi ska stoppa i oss. Och tillgången på vax kommer det nog inte vara några problem med!

TW

• Finland
« Svar #9 skrivet: 12 apr-16 kl 21:46 »
Jag tror nog att jag skulle försöka förtenna skadan. Sandblästra bort all rost med en sån där liten blästerspruta för bilar. Stryka på lödvatten och sedan förtenna med rent tenn. Inget blyhaltigt lödtenn.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser