Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bubblande primusbrännare/gasolbrännare husbil  (läst 5594 gånger)

mulen

• Lappland
Bubblande primusbrännare/gasolbrännare husbil
« skrivet: 09 apr-16 kl 22:45 »
Hej! Nu till ytterligare problem. Jag har en primusbrännare i husbilen som jag upptäckte ikväll beter sig mystiskt. Den startade som vanligt å värmde upp- sen slog den av å värmerören blev kalla. Jag bytte batteri- ingen skillnad- drog igång några sekunder å slog sen av. Jag har gasol. Jag fyllde på mer gasol å slog på mer värme då kokade gasolen över och sprutade överallt. Å det lät som ett vattenverk i brännare. Testade igen men nu låter det bara som ett vattenfall som att vatten går runt i eller någonstans intill brännaren- vad är felet? Det ska inte låta så- brukar vara mer ett svag surr mellan tändningarna då den brinner. Hoppas jag inte fryser inatt

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Bubblande primusbrännare/gasolbrännare husbil
« Svar #1 skrivet: 09 apr-16 kl 23:07 »
Jag skulle rekommendera att du inte ens försöker använda gasolvärmaren om den beter sig på det sättet. Stäng huvudkranen och vädra ut ordentligt, pälsa på dig för att hålla värmen istället. Gör felsökning i dagsljus i morgon.

mulen

• Lappland
« Svar #2 skrivet: 10 apr-16 kl 10:02 »
Låter likadant idag. Den drar igång som normalt- slår av å sen låter det som spolande vatten som går runt men ser inget läckage

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 10 apr-16 kl 10:15 »
Är det en vattenvärmande eller luftvärmande anordning?  Har du bruksanvisningar mm för den?

mulen

• Lappland
« Svar #4 skrivet: 10 apr-16 kl 14:21 »
Den är vattenburen tror jag. Det är en primusbrännare 2470. Har ingen brunsanvisning. Slog mig att kanske någon säkring kan gått till termostaten å att den därför slår av??? men skumt med vattenporlande ljudet

ensamhet

• Lappland
« Svar #5 skrivet: 10 apr-16 kl 15:10 »
En sån satt i husbilen jag hade och det låter som du beskriver om cirkulationspumpen inte funkar.

mulen

• Lappland
« Svar #6 skrivet: 10 apr-16 kl 15:46 »
Kan det ha med säkring och göra? Eller måste den in på reperation? Vad gör man åt saken?

ensamhet

• Lappland
« Svar #7 skrivet: 10 apr-16 kl 15:59 »
Börja med och kolla om det är ström till pumpen.
Är det det, så borde det höras om den går.
Det borde även gå att känna om det känns en svag vibration från den.

mulen

• Lappland
« Svar #8 skrivet: 10 apr-16 kl 16:06 »
Jo men tänder igång men sen stänger den av sig själv efter ett tag å sen låter det som att det forsar vatten. Har hittat cirkulationspumpen men vet inte hur jag tar mig in i den för att kolla

ensamhet

• Lappland
« Svar #9 skrivet: 10 apr-16 kl 16:08 »
Om pumpen inte funkar, så blir den för het och stänger av sig själv.
Du behöver inte in i pumpen, mät på kabeln som går till pumpen.

mulen

• Lappland
« Svar #10 skrivet: 10 apr-16 kl 16:13 »
Om pumpen inte funkar, så blir den för het och stänger av sig själv.
Du behöver inte in i pumpen, mät på kabeln som går till pumpen.
Vad ska jag mäta? Den funkade å värmde upp bilen igår men sen märkte efter någon timme  att rören var kalla. Pumpen sitter väl som bakom värmaren? Vet du vad en ny cirkulationspump kostar? Å vem byter sån?

mulen

• Lappland
« Svar #11 skrivet: 10 apr-16 kl 16:16 »
Läste på ett forum en som öppna upp cirkulationspumpen å blåste den ren så fungerade den igen- därför jag tänkte att jag kanske ska ta mig in i pumpen

ensamhet

• Lappland
« Svar #12 skrivet: 10 apr-16 kl 16:22 »
För att mäta, följ kabeln från pumpen till du hittar någon skarv/plint där du kommer åt att mäta.
Den kan ju ha lagt av igår eller så blev fet varmt av självcirkulation.

Har ingen aning vad en pump kostar eller vem som byter, där du är. Jag hade bytt den själv.

Förmodligen sitter den på baksidan. Den jag hade var utan pump och det var en annan pump monterad en bit från värmaren.

mulen

• Lappland
« Svar #13 skrivet: 10 apr-16 kl 17:06 »
Jag förstår inte vad det är jag ska mäta? Och vad är grejen med att mäta?
Pumpen sitter på baksidan som en klump vid rören.

mulen

• Lappland
« Svar #14 skrivet: 10 apr-16 kl 17:17 »
Hahah menar du mäta strömmen?

ensamhet

• Lappland
« Svar #15 skrivet: 10 apr-16 kl 18:44 »
Ja mät om det är ström, en testlampa duger.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #16 skrivet: 10 apr-16 kl 22:05 »
Det är väl lämpligt att först mäta att det finns spänning (förmodligen 12 V likspänning) till pumpmotorn, om så är fallet så kan man koppla in en amperemeter i serie med den och kolla om den drar rimlig ström eller inte.  Det är väl troligt att den tar någon eller några A. Om den inte drar någon ström alls, så är det avbrott någonstans i kretsen - kanske kolen slut, kollektorn smutsig eller oxiderad, någon lös tråd. Drar den mycket högre ström, och kanske en automatsäkring slår ifrån efter en stund, så är det mest troliga att pumpen har fastnat ihop. Kanske något skräp har följt med vattnet och blockerat den, eller något lager har kärvat/rostat/skurit ihop.

mulen

• Lappland
« Svar #17 skrivet: 11 apr-16 kl 09:51 »
primusvärmaren startar hela tiden som normalt (testat flera gånger) gasolen tänds osv men sen börjar det låta som att vatten forsar runt å den slår av gasen å vattnet fortsätter att forsa runt. Kan inte se några säkringar som är trasiga så mkt troligt cirkulationspumpen som någon annan här sa
« Senast ändrad: 11 apr-16 kl 10:53 av mulen »

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 4 användare
peterm, Nannanas, Karlsdotter, imlo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser