Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  AC i buss, någon som har koll?  (läst 1707 gånger)

ensamhet

• Lappland
AC i buss, någon som har koll?
« skrivet: 05 apr-16 kl 16:51 »
Jag har en buss med AC och undrar om någon har erfarenhet av såna.
Min engelska är dålig, men om jag fattat rätt så är det värme i den med.
Har även hört att det finns bussar där de driver AC-n med elmotor om de står parkerad?
Är det med ström utifrån?
Eller har de möjlighet att köra den en stund med elverk eller från batterierna vid kortare stopp (fikarast)?
Känns lite konstigt med tanke på hur stor kompressorn är. Jag har en Thermo King X426 kompressor.

Hela aggregatet är en http://www.convoyservicing.com/inventory/thermo-king-mrt-ii/

Är tacksam för all information om en sån här.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: AC i buss, någon som har koll?
« Svar #1 skrivet: 05 apr-16 kl 17:39 »
Det står ju något om elbehov 72 A vid 24 V. Det blir alltså 72x24=1728 W.

Eftersom kyl/värmeeffekterna som anges är över 10 gånger så stora, och en AC för fordonsbruk knappast har bättre kyl- eller värmefaktor än ungefär 2,5, så måste det tillföras energi någon annanstans ifrån än bara på elektrisk väg.  Man bör kunna förutsätta att kylkompressorn drivs med rem från bussens dieselmotor, och om man gör en google-bildsökning på kompressorns typbeteckning får man upp en massa bilder på remdrivna maskiner.

Elförbrukningen går förmodligen huvudsakligen till fläktar för varm- och kalluft, kompressorns magnetkoppling, styrutrustning, växelventil mm.

ensamhet

• Lappland
« Svar #2 skrivet: 05 apr-16 kl 18:24 »
Jo det stämmer att kompressorn drivs med remmar från motorn.
Min går inte att köra på el, vad jag vet utan jag är nyfiken hur det funkar på de bussar som jag hört talas om.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 05 apr-16 kl 20:19 »
Jag misstänker att man har en separat pump för att kunna köra landström.

Alternativet är om nu det inte blir för högt att installera separata AC enheter för fordon i taket.
Det finns flertalet varianter.
Husbilar har och på lastbilar så sitter den där solluckan sitter. En av de stora leverantörerna är waeco.
Och billigast har varit i Spanien.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

• Lappland
« Svar #4 skrivet: 05 apr-16 kl 20:25 »
Jag misstänker att man har en separat pump för att kunna köra landström.

Alternativet är om nu det inte blir för högt att installera separata AC enheter för fordon i taket.
Det finns flertalet varianter.
Husbilar har och på lastbilar så sitter den där solluckan sitter. En av de stora leverantörerna är waeco.
Och billigast har varit i Spanien.

Nu hänger jag inte med riktigt? Separat AC i taket? För högt, min sitter ju i taket.

Skogsvilde

• -
« Svar #5 skrivet: 05 apr-16 kl 22:14 »
Jag tänker på den höjden bussen får med en sådan här monterad
https://www.google.se/search?q=takmonterad+ac+husbil&rlz=1C9BKJA_enSE590SE590&hl=sv&prmd=imnv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi_yfiep_jLAhULhywKHY9-B78Q_AUIBygB&biw=1024&bih=653

Vill du ner på kontinenten eller Norge så är det 4 meters frigörs som gäller.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

• Lappland
« Svar #6 skrivet: 06 apr-16 kl 11:52 »
Jag tänker på den höjden bussen får med en sådan här monterad
https://www.google.se/search?q=takmonterad+ac+husbil&rlz=1C9BKJA_enSE590SE590&hl=sv&prmd=imnv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi_yfiep_jLAhULhywKHY9-B78Q_AUIBygB&biw=1024&bih=653

Vill du ner på kontinenten eller Norge så är det 4 meters frigörs som gäller.

Tänkte du att man skulle montera en sådan som ett komplement vid stillastående?

Skogsvilde

• -
« Svar #7 skrivet: 06 apr-16 kl 13:33 »
Det kan vara ett alternativ om du inte kan klura ut att driva originalsystemet med elmotor.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 06 apr-16 kl 17:14 »
Det bör inte vara några problem att lägga en eldriven kompressor parallellt med originalkompressorn. Kompressorerna har ju redan backventiler i sig, så det är ingen risk att kylmedium går bakvägen genom den som för tillfället står stilla.
För att styra den eldrivna kompressorn gör man lämpligen så att man tar ut samma signal som går till originalkompressorns magnetkoppling och låter den styra en kontaktor.

ensamhet

• Lappland
« Svar #9 skrivet: 06 apr-16 kl 19:00 »
Det bör inte vara några problem att lägga en eldriven kompressor parallellt med originalkompressorn. Kompressorerna har ju redan backventiler i sig, så det är ingen risk att kylmedium går bakvägen genom den som för tillfället står stilla.
För att styra den eldrivna kompressorn gör man lämpligen så att man tar ut samma signal som går till originalkompressorns magnetkoppling och låter den styra en kontaktor.

Det låter som en bra ide, det finns plats framför befintlig kompressor, så det inte blir så lång rördragning.
Det enda problem jag ser är storleken på kompressorn, för att driva en likadan behövs en stor motor.
Hur vore det med en mindre kompressor och nöja sig med lägre kyleffekt?
Misstänker att min AC har en hyfsad kylförmåga och det är för kallt ute för att testa nu.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 06 apr-16 kl 20:28 »
Det bör gå utmärkt med en mindre kompressor. Tänkte du dig den eldrivna för drift från elnät eller för 24 V?
Om du siktar på drift från elnätet så är nog det bästa att använda en "hermetisk" kompressor med inbyggd motor, från en värmepump, kyldiskanläggning eller liknande. Se bara till att den är avsedd för samma kylmedium som AC:n använder (det var väl R134), och att den använder samma slags smörjolja som den remdrivna kompressorn. Det följer ju alltid med en del olja runt i systemet, och det kan bli ett elände om olika oljekvaliteter blandas.

Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 1 användare
Fia06

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser