Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "tjock fil"  (läst 2735 gånger)

Våmhuskullan

• -
"tjock fil"
« skrivet: 18 apr-07 kl 20:47 »
då jag var liten fick vi något som kallades "stjyri" och det var som långfil dock lite lösare. en mild fil med lite syrlighet.
Någon som känner till den typen?
Och hur får man till den?
Långfil i butiken är inte alls sama smak och i jag tycker det är lite otäckt tjock...
Jag har själv aldrig varit med att tillverka detta då vi fick detta färdiglevererat med mjölken av de som hade kor...men tänkte att är det någon som vet hur detta görs så är det någon på detta forum  :D

482

Re:"tjock fil"
« Svar #1 skrivet: 18 apr-07 kl 23:08 »
Är det det samma som skyr? Hittade några recept när jag googlade.

Våmhuskullan

• -
« Svar #2 skrivet: 19 apr-07 kl 09:08 »
jag vet nte...jag försökte hitta något på nätet men jag hitta inget..?..
skulle kunna vara samma...

482

« Svar #3 skrivet: 19 apr-07 kl 10:17 »

Våmhuskullan

• -
« Svar #4 skrivet: 19 apr-07 kl 10:21 »
aha...första länken var nog småost gjort på skyr..fast vad jag fatta den ena länken som så låter det lite som det vi kalla stjyri...
jag lär åka handla lite och testa  ;D
nyfiken som attan! så jag åker nu  :-[

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #5 skrivet: 19 apr-07 kl 13:39 »
i rättvik äter man ju "tätte"
 :)
hemgjord fil mjölk efter gamla fäbodkultur
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Våmhuskullan

• -
« Svar #6 skrivet: 19 apr-07 kl 14:26 »
ja det finns lite olikavariationer beroende på by...menom jag minns rätt är den rätt lös va?

Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser