Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kokt abborre  (läst 9423 gånger)

husbehov

  • Gäst
kokt abborre
« skrivet: 24 mar-16 kl 12:49 »
hej jag undrar om någon kokat abborre och om det är gott? har rökt och stekt och det är ju gott men aldrig kokat . vi har bra fiskevatten med stor abborre där jag bor

Fnixen

  • Inlägg: 104
    • Öland
SV: kokt abborre
« Svar #1 skrivet: 24 mar-16 kl 13:12 »
Säkert gott med sås på kryddpeppar eller pepparrot. Godast är nog ändå stekt

statustrött

  • Inlägg: 160
SV: kokt abborre
« Svar #2 skrivet: 24 mar-16 kl 13:48 »
 på somrarna när jag var liten åt vi ofta kokt abborre. Min pappa brukade flå dem och sedan åt vi dem med vitsås kryddad med gräslök eller gul lök. Det går bra att koka dem med skinnet på också blir mer smak då men lite besvärligare att rensa dem.
 Det enklaste är dock att göra benfria fileer när man rensar fisken (det finns fina videos på youtube om man vill lära sig göra fileer) sedan kan man koka eller steka, göra soppa eller vadsomhelst.
 Jag brukar rulla ihop fileerna och trä upp dem på grillspett varannan abborre varannan champinjon och sedan när man grillar dem penslar man med olja blandad med citronpeppar. Serveras med någon kall sås och ris eller kokt potatis.

Glad Påsk och hoppas abborrarna nappar  :)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: kokt abborre
« Svar #3 skrivet: 24 mar-16 kl 14:01 »
Om man fiskar i en sjö med stora mängder tusenbröder så är abborrarna så små att kokning är enda alternativet

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: kokt abborre
« Svar #4 skrivet: 24 mar-16 kl 17:48 »
Kurt, hur gör man när man kokar små abborrar? Rensade hur?  Och hur serverar man dem?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: kokt abborre
« Svar #5 skrivet: 24 mar-16 kl 18:35 »
Jag vill minnas att de kokades hela. De var alltför små för att fjälla eller filéa, när de är kokta är det lätt att rensa dem

husbehov

  • Gäst
SV: kokt abborre
« Svar #6 skrivet: 29 mar-16 kl 06:59 »
hur är konsistensen då ? påminner om torsk eller liknande ? ja jag måste prova det, tycker både stekt grillad och rökt är riktigt gott ! föresten har någon av er provat att äta lake (lota lota) ?

fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: kokt abborre
« Svar #7 skrivet: 29 mar-16 kl 07:30 »
Rökt lake är jättegott! ( annan fisk går bort; får vi öring,harr etc så får katten det)

ARFA

  • Inlägg: 59
SV: kokt abborre
« Svar #8 skrivet: 29 mar-16 kl 09:13 »
hur är konsistensen då ? påminner om torsk eller liknande ? ja jag måste prova det, tycker både stekt grillad och rökt är riktigt gott ! föresten har någon av er provat att äta lake (lota lota) ?
Gammal regel är att lake kan man ta tillvara under månader med R.
(sorry för OT i abborrtråden)

Eamonn

  • Inlägg: 33
SV: kokt abborre
« Svar #9 skrivet: 29 mar-16 kl 09:21 »
Om man skär av en remsa på ryggen och sedan ett snitt neråt genom skinnet bakom gälarna och kapar ryggraden i nacken så är den rensad när du drar av skinnet och huvudet.
Sen inbakt med fläsk i rågdeg ala kalakukko så blir det mumma av tusenbröder

husbehov

  • Gäst
SV: kokt abborre
« Svar #10 skrivet: 29 mar-16 kl 09:35 »
det med månader med R ska vara en myt läste jag i någon fisketidning gällande lake .rökt lake gott alltså hm finns ju lake härikring med, men ingen som fiskar efter det . det ska ju vara en sötvattentorsk om jag förstått det rätt men påminner den om torsk i smak ? ska prova att koka nån större abborre till våren nu med lite potatis till. vad tror ni man ska koka det i ? bara salt ? citronpeppar ? ska bli intressant . och kalakukko grejen lät gott det med !

husbehov

  • Gäst
SV: kokt abborre
« Svar #11 skrivet: 05 apr-16 kl 11:53 »
tränar på att lägga in bilder på alternativ så passar jag på att skryta lite med denna bild om det fungerar . abborre från närliggande sjö 1810 gram

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: kokt abborre
« Svar #12 skrivet: 05 apr-16 kl 20:10 »
Vilken kluns, så stora abborrar är det inte ofta man ser

husbehov

  • Gäst
SV: kokt abborre
« Svar #13 skrivet: 06 apr-16 kl 06:54 »
nej , kommer nog aldrig se en sån stor i verkligheten igen . tog den på gul enkelsvans jigg . både jag och katten fick kulmage av den efter rökning :)

Gilbert

  • Gäst
SV: kokt abborre
« Svar #14 skrivet: 28 apr-16 kl 09:43 »
Jag hade flått den och rökt den. Rökt abborre på hårt bröd är så gott. Kokt smakar fisk inte så mycket.

 

husbehov

  • Gäst
SV: kokt abborre
« Svar #15 skrivet: 28 apr-16 kl 09:48 »
jag gillar ju kokt fisk men har inte provat abborre ännu men ska göra det när säsongen drar igång . har ätit mycket rökt stekt och grillat men inte kokt aborre . gillar nästan abborresmaken bättre än öring t.o.m

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: kokt abborre
« Svar #16 skrivet: 28 apr-16 kl 10:55 »
Småabborre drar man skinnet av ( som Eamonn skriver ) och steker. Lake är en god fisk som många ratar, har ätit ett antal både från kusten och Norrland. Ugnsstekt. Fick alltid höra det där med r-månaderna när jag var liten och tror att det kan vara folk som fiskat lake i dy-sjöar som uppfunnit det talesättet.


husbehov

  • Gäst
SV: kokt abborre
« Svar #17 skrivet: 28 apr-16 kl 11:03 »
jo så har jag gjort mycket med , dragit av skinnet och stekt . men just kokt har jag aldrig provat . vad ska man ha för kryddor tro ? (fiske är ju förövrigt ett stort intresse för mig) ja jag har på senare tid läst en del om lake och börjar tycka den är intressant , vissa säger ju att det är en delikatess t.o.m


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 4 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, isa, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser