Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nackdelar med täckodling  (läst 7203 gånger)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Nackdelar med täckodling
« Svar #20 skrivet: 27 mar-16 kl 15:21 »
En tanke som slog mig.....hela jordens vilda växter står i en jord som matas på samma sätt som en täckodling.

Men vilka m.el.m. naturliga ekosystem får ett förnanedfall på säg 2-4 dm per år? Kanske bördig lövskog, där det troligen är mörkt på marken och inte växer särskilt mycket mer än träd, utom på våren.

Och vilka ekosystem får förna ihopsamlad från en säg 10-40 ggr större yta? Kanske nånstans där löv blåser och samlas i drivor.

tropfrog

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 27 mar-16 kl 20:32 »
Så sant Anders. Bara under mycket specifika förhållanden blir det så mycket nedfall i naturen. Och andra sidan så växer ju inte morötter särskilt bra på de andra ställena.

Mvh
Magnus

Maria C S

• Småland
« Svar #22 skrivet: 27 mar-16 kl 22:00 »
Spansk skogssnigel är nog det största gisslet med täckodling.
Om man ska odla potatis i halm så verkar sniglarna rata Asterix om det finns annat att locka dom med.
I år blir det i jord för jag äter inte potatis längre.
Det ska bli försök med sniglar och ringblommor som täckmaterial i år.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Bo

« Svar #23 skrivet: 28 mar-16 kl 10:57 »
Men vilka m.el.m. naturliga ekosystem får ett förnanedfall på säg 2-4 dm per år? Kanske bördig lövskog, där det troligen är mörkt på marken och inte växer särskilt mycket mer än träd, utom på våren.

Och vilka ekosystem får förna ihopsamlad från en säg 10-40 ggr större yta? Kanske nånstans där löv blåser och samlas i drivor.
Eftersom jag hade ont om hö, blev det bara ett tunt täcke för att minska avdunstningen. Det kanske hade motsatt verkan: Genom att höet hindrade ytskiktet att torka, var kapillärkrafterna aktiva hela tiden och fukthalten i jorden blev bättre där jorden låg bar.

Jag vattnar alltså aldrig och det är ofta torra somrar här.

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser