Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenhet av Flädermusholkar ?  (läst 1577 gånger)

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Erfarenhet av Flädermusholkar ?
« skrivet: 23 mar-16 kl 17:47 »
Först husdjur och husdjur ;)
Hos min brorsa som tagit över min födernegård vimlar det av flädermöss.  Mest har de bosatt sig på vinden i "farmors stuga" där de gödslar golvet.   Nu har jag gett brosan en holk jag köpt här i storstan.  Har någon erfarenhet av att attrahera dessa djur med holkar.  Är det lönt att köpa flera. 
Förhoppningsvis hamnar inte denna tråd på annonser för jag vill i första hand veta mera om vad flygmössen föredrar.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Erfarenhet av Flädermusholkar ?
« Svar #1 skrivet: 23 mar-16 kl 20:38 »
Jag tvivlar på att några fladdermusholkar inte kommer räcka för att locka djuren att lämna huset. Det kanske kan duga som sovplats under sommaren men för att övervintra behöver de nog något rejälare.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #2 skrivet: 23 mar-16 kl 23:21 »
En eloge för den ålderdomliga stavningen!

Jag tillverkade och satte upp fyra fladdermusholkar enligt konstens alla regler, efter att vi sett massor fladdermöss flyga omkring på tomten. Satte till och med upp dem åt rätt väderstreck. Läste att man kan se om fladdermöss bor i holken genom att det syns bajs under holken.

Månaderna gick. Inget bajs. Jag tröstade mig med att jag också läst att det ska kunna ta upp till ett år innan fladdermössen flyttar in.

Nu tror jag fyra år har gått. Jag gav till slut upp att någonsin få se en fläderbajskorv, veknade inför de enträgna försök som vissa småfåglar gjorde till att flyga in i holkarna, och byggde om två av dem till fågelholkar.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #3 skrivet: 24 mar-16 kl 11:03 »
En eloge för den ålderdomliga stavningen!

Jag tillverkade och satte upp fyra fladdermusholkar enligt konstens alla regler, efter att vi sett massor fladdermöss flyga omkring på tomten. Satte till och med upp dem åt rätt väderstreck. Läste att man kan se om fladdermöss bor i holken genom att det syns bajs under holken.

Månaderna gick. Inget bajs. Jag tröstade mig med att jag också läst att det ska kunna ta upp till ett år innan fladdermössen flyttar in.

Nu tror jag fyra år har gått. Jag gav till slut upp att någonsin få se en fläderbajskorv, veknade inför de enträgna försök som vissa småfåglar gjorde till att flyga in i holkarna, och byggde om två av dem till fågelholkar.
angående stavningen så såg det lite konstigt ut när jag skrev.  Men stavningsexperten lär vara i Italien och har som dina fladdermuskompisar inte synts till här på länge. 

I min hemby ligger min fädernegård nere i ett delta av åar och mellan två sjöar.  Vid kvällningen är det livlig snabb trafik och man hinner aldrig se "fåglarna".  Men ibland flyger  de  rätt nära en själv.  Om jag minns rätt gjorde vi ett försök med att dränka in glasfiber med nåt man köpte på apoteket "hjorthorns ?"  och stoppade in dem i springor till vinden på farmors stuga.  Men vi lyckades inte de bor kvar.   Det finns en stor skulle och gamla uthus men inget överträffar stugvinden.   

En gång puttade de ner någon från bjälken medan jag var uppe på vinden. Jag la tillbaka den utmobbade två gånger och då gav de sig.  mao man skall vara ihärdig  :)

Det tar riktigt emot det där med att skriva a istället för Flä   o:)
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser