Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga badrum i buss  (läst 4051 gånger)

ensamhet

• Lappland
Bygga badrum i buss
« skrivet: 20 mar-16 kl 14:35 »
Jag tänkte bygga toalett med dusch i en buss.  Det finns plats för ca 90 x 180-190 cm.
Ingång på mitten på långsidan, dörren kan vara 50-55 cm bred.
Toan till höger och dusch, tvättställ till vänster.
Golvet lutar redan lite mot vänster, som jag tänkte behålla = lättstädat, bara spola av och det rinner till avloppet.

Väggarna tänkte jag svetsa ihop av 25x25x3 mm. Våtrumsgips och kakel på insidan.
Jag vill även ha vattenburen golvvärme och klinker i golvet.

Nu till det jag funderar på och om ni har några råd?
Fästa och foga kakel. Limma med nått elastiskt och foga med silikon, så det tål vibrationer?
Gjuta golv, så det lagrar värmen bättre och förhindrar läckage? Tänkte använda vattenfast betong.
Hur man gör en dörr som tål vatten och att det inte rinner ut vid tröskeln?
Vad ska man klä taket med?

malarmaster

• Gäst
SV: Bygga badrum i buss
« Svar #1 skrivet: 20 mar-16 kl 15:37 »
plastmatta på rubbet, finns inte en chans att stenmaterial håller i en buss som rullar,kolla hur de gör i husvagnar.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 20 mar-16 kl 15:42 »
Tänk och titta på båtar/fartyg.

Tröskeln bör vara hög. Vi pratar om uppåt 10 cm på insidan så får du gott om skvalpmöjligheter.
Gips,   näe.....    Gips tål spänningar ganska dåligt och du riskerar att få sprickor ganska snart. Det är betydligt bättre att använda vattenfast plyfa ( formplyfa).
Kakel är vådligt men med rätt fäste så..   
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 20 mar-16 kl 17:20 »
kakel sitter inte på organiska material typ plyfa. träet rör sig o plattorna lossnar.det är därför man alltid måste ha en oorganisk fästyta typ gips.
men varför kakel i en buss? tungt,kallt  och alltså opålitligt avseende hållbarhet.

ensamhet

• Lappland
« Svar #4 skrivet: 20 mar-16 kl 19:23 »
Kakel är fint och lätt att hålla rent.

ensamhet

• Lappland
« Svar #5 skrivet: 20 mar-16 kl 19:30 »
Jag har sett bussar till salu där de haft kakel.
Om man har golvvärme så är det inte kallt.

Om gips inte är bra, vad tror ni om att bygga i plyfa och sedan plasta med båtplast invändigt och sedan kakel?

Skogsvilde

• -
« Svar #6 skrivet: 20 mar-16 kl 20:06 »
Det kan fungera.
Dock skulle jag nog välja att använda mosaik eller de minsta plattorna som får att hitta.

Förövrigt så byggde jag dusch och dass i min Scania L36 med bussskåpet. Vanlig träskiva som jag plastade med glasfiber. Väggar, golv och tak. Det blev tätt och fint efter slipning så målade jag med högblank färg för att göra det lättsanerat.
Funkade kanon för min del.

Kakel fungerar i båtar oxå.

Men jag förmedlar bara mina egna erfarenheter och om de är de rätta vet jag inte.
Då jag brukar resonera att det där verkar fungera bra så å provar jag.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 20 mar-16 kl 22:42 »
Är det inte bättre att försöka hitta en färdig duschkabin att sätta in? Då kan man ha vanlig tapet på väggarna utanför. Men det är väl svårt att hitta en duschkabin som är tillräckligt liten kanske.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 20 mar-16 kl 22:45 »
Om du bygger i plywood och sätter kaklet, inte större än 10x10,  med polyuretan så kommer det att fungera. Båtplast som mellanlager är overkill och ger andra problem.

Men varför inte klarlacka plywooden? Det blir rätt läckert med ett våtrum i trä. Jag byggde ett terrarium med vattendel helt i plywood en gång i tiden och klarlackade det med tvåkomponents lack. Ständigt hög luftfuktighet och 30 cm vatten i akvariedelen. Det höll fint.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #9 skrivet: 20 mar-16 kl 22:58 »
Jag vill nog också bestämt avråda från gips, kakel och klinkers.  Tungt, ömtåligt för vibrationer, i största allmänhet opraktiskt i fordon.
Sikta på ett lättbygge med plywood + våtrumstapet på väggarna, plastmatta på golvet. Eller någon form av laminat med vattentålig yta (Fibo Trespo, perstorsplatta etc).  Använd INTE silikontätningsmassa någonstans, den ställer bara till elände med s k silikonsmitta. Det är bättre med t ex uretanmassor som fäster bra och håller sig mjuka länge.

Förutom hur det är gjort i husvagnar så kan jag också rekommendera att du tar en titt på hur toaletterna är byggda i moderna järnvägsfordon, långfärdsbussar mm.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 20 mar-16 kl 23:11 »
Duschkabin och husvagnslösningar - Huvva!

Nej bygg du något eget. Vad jag förstått så är det inte en liten folkabuss du fixar till utan något som tål ett par hundra kilo extra om du väljer något tyngre material.

Skogsvilde

• -
« Svar #11 skrivet: 21 mar-16 kl 00:09 »

Nej bygg du något eget. Vad jag förstått så är det inte en liten folkabuss du fixar till utan något som tål ett par hundra kilo extra om du väljer något tyngre material.

Tankegången är inte fel.  Men du har rätt, man är inte alls bunden vid viktproblematiken som man har när man bygger husvagn.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

• Lappland
« Svar #12 skrivet: 21 mar-16 kl 07:17 »

Den är aningen större än en folkabuss, Ca 14,5 meter lång och 2,55 bred.
Vikten känns inte som ett problem, nära 7 ton i lastvikt.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 21 mar-16 kl 10:47 »
Ja, det är fukten, temperatursvängningarna och vibrationerna som är utmaningarna. Precis som i båtar.

ensamhet

• Lappland
« Svar #14 skrivet: 21 mar-16 kl 15:23 »
Är det inte bättre att försöka hitta en färdig duschkabin att sätta in? Då kan man ha vanlig tapet på väggarna utanför. Men det är väl svårt att hitta en duschkabin som är tillräckligt liten kanske.

En sån ryms, men går helt bort för mig. Alla jag har sett var så äckligt grisiga efter ett tag, för min smak.
Jag vill ha det enkelt utan en massa små skrymslen som är svårstädade.

ensamhet

• Lappland
« Svar #15 skrivet: 21 mar-16 kl 15:26 »
Förutom hur det är gjort i husvagnar så kan jag också rekommendera att du tar en titt på hur toaletterna är byggda i moderna järnvägsfordon, långfärdsbussar mm.

Har dom vatten eller vakuum toalett?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #16 skrivet: 21 mar-16 kl 20:11 »
En sån ryms, men går helt bort för mig. Alla jag har sett var så äckligt grisiga efter ett tag, för min smak.
Jag vill ha det enkelt utan en massa små skrymslen som är svårstädade.

En duschkabin som står lös är ju lätt att bära ut på gården när det är dags för storstädning.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #17 skrivet: 21 mar-16 kl 20:15 »
Har dom vatten eller vakuum toalett?

Vanligtvis vakuum, se http://www.postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=444552 . Men jag tänkte inte på själva toaarrangemanget, utan snarare på hur rummet är byggt med väggskivor, övergångar mellan golv och vägg osv.

ensamhet

• Lappland
« Svar #18 skrivet: 26 mar-16 kl 19:25 »
På färjan Rödby - Puttgarden, har de kakel på toan.
Den vibrerar mer än bussen, så det borde nog funka i bussen.

Skogsvilde

• -
« Svar #19 skrivet: 26 mar-16 kl 19:46 »
Helt rätt! Men det är gemensamhetstoaletter där man inte slabbar med enorma mängder med vatten som man gör i en dusch.

För att ta bort så många risker som möjligt så bör du bygga toa/dusch som en fristående modul.
Om du bygger en bottenplatta tex av vinkeljärn och lägger en vattenfast plyfa i botten och ställer detta på ett lämpligt antal motorkuddar så har du en bra bas att stå på.
Då kan du göra alla förberedelser för avlopp och andra anslutningar du vill ha genom golvet och installera eventuell golvvärme och då kan du flyta dig ett golv. Sedan bygger du helt enkelt uppåt.
Det är verkligen en överkurslösning men kan samtidigt vara en intressant erfarenhet.

Alternativ två är att bygga rakt in i bussen och göra det så stabilt som du bara kan så allt runt omkring får röra sig.  Och försöka bygga bort alla möjligheter för fel redan från början.

Det som styr är hur mycket jobb du vill lägga och hur stor plånbok du har.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser