Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gassvets, värt att lära sig?  (läst 21609 gånger)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Gassvets, värt att lära sig?
« Svar #20 skrivet: 12 mar-16 kl 10:10 »
Visst går det att svetsa med vätgas, men även om vätgaslågan blir het så har den mycket mindre energiinnehåll än en till synes lika acetylen/syrgaslåga. Det finns bra anledningar till att man helt och hållet slutade med yrkesmässig vätgassvetsning någon gång kring första världskriget och att acetylenen slog igenom snabbt.
Ett annat problem med vätgassvetsning är risken att svetsfogen drabbas av s k vätesprödhet.

De små elektrolysapparater som förekommer inom Youtube-undervegetationen, har så dålig verkningsgrad att det förmodligen är dyrare att försörja en sådan med el till gängse pris än att betala fyllning av acetylentuber.

Lågans kemi köper jag som anledning till att inte använda väte, men inte elkostnaden för en elektrolysapparat. Nu var det ett tag sedan jag fyllde den lilla 5:an jag har, men har för mig att priset var en bra bit över 500 kr. Och syret är inte gratis det heller. Så om jag stoppar in en tusenlapp el i elektrolysen så borde jag få ut gas med minst de 12 kWh som den köpta acetylenen innehåller.

Men om vätgaslågan är något att ha det är en annan sak.

DennisCA

• Finland
« Svar #21 skrivet: 12 mar-16 kl 12:38 »
Jag var och kollade på farsans gamla svetsutrustning och tog några bilder.

Lådan med grejerna:

Munstycket med gasblandare. AGA står det på det flesta tycker jag.

Extra munstycken av olika slag:

Vet inte vad detta är för småbitar:

Acetylenventil:

Syreventilen, klockan är sönder:

TW

• Finland
« Svar #22 skrivet: 12 mar-16 kl 12:54 »
Gamla grejor i halvdåligt skick.
Om du någon gång kommer i en livssituation där du verkligen behöver en gassvets så lönar de sig troligtvis att reparera och modernisera den här och skaffa allt som fattas......... men det är kanske inte rätt projekt för dig just nu.
Jag tror att det blir onödigt dyrt i proportion till dina behov just nu.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DennisCA

• Finland
« Svar #23 skrivet: 12 mar-16 kl 13:07 »
Jag tror inte jag behöver en gassvets alls egentligen, jag tror mera på en gasol/syre brännare faktiskt för mina behov nu.

Inget av detta är något som är aktuellt för mig just nu, men jag orkar inte vänta flera år att ställa frågorna.

Igår gjorde jag ett nytt handtag efter att bara haft en bult på svarven min vid dockan, du vet den som du fixade. Tog och lade ett träskaft på en gängbit och så böjde jag den 90 grader.  Till det använde jag sievert powergas, det orkade knappast värma upp en liten metallbit, just och just så jag fick det gjort.

EDIT: En jänkare sade att i hans skor skulle han ha tagit det till sin "local welding shop" och haft dom renovera settet och ersätta saknade delar osv. skulle blästras och fixas upp, se ut som nytt. Han var inte säker om dom gör sådana saker i min del av världen. Sade han köper mesta utrustningen på det viset och det blir billigare och bättre kvalitét än nytt.

Jag är ganska säker på att det är en X11 brännare det där, jag tror dom kan modifieras till att använda gasol.
« Senast ändrad: 12 mar-16 kl 14:52 av DennisCA »

TW

• Finland
« Svar #24 skrivet: 12 mar-16 kl 15:04 »
Gasol är ju det samma som flytgas.
Jag vet att somliga rörmokare hårdlödde med flytgas och syre förr i tiden. Det var långt innan vi var födda. De kopplade flaskorna till en vanlig gassvets. Flytgasen var ju billigare och ofarligare att hantera än acetylen.
Gubben Vuorinen på Rautavaaraskroten skär med flytgas och syre för att det är billigare men snitten blir fruktansvärt ojämna. Sbnittkvaliteten har ju ingen betydelse på en skrothandel.

Vanliga flytgasbrännare brukar bara ta in luft kring brännaren. Precis som din lilla brännare men i större format. Det är svårt att få någonting rödvarmt med den men de större modellerna är användbara till många olika saker.

Jag köpte en begagnad flytgasflaska billigt och hittade en annan i en skrotkontainer. Bytte in dem till nya fulla flaskor. Annars måste man ju köpa den första flaskan man skaffar och de är ganska dyra. Det är bara att se upp så ingen lurar på en någon gammal trekilos flaska. Trekilosflaskor har inte gått att byta in på 20 år. En 5 eller 10 kilos flaska är lämpligt.

Om du skall ha järn rödvarmt behöver du någon typ av ässja. Antingen koleldad som min eller flytgaseldad.

Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Klasb

• Gotland
« Svar #25 skrivet: 12 mar-16 kl 15:17 »
Att gassvetsa är som en konstart, ett riktigt hantverk och väldigt roligt.
Nackdelen är att du kan inte med behållning svetsa grövre detaljer men för rör och tunnare plåt är gassvetsen utmärkt, och konsthantverk och värma och löda. Här kan jag rabbla upp hur mycket som helst, gassvets är väldigt roligt. Nu glömde jag att skära med.
Och väldigt dyrt. jag slutade med gasen för 20 år sedan, jag ägde mina flaskor men trots det kostade "avtalet" 1000 kr per år och flaska men gasen var billig. då gick man över till flaskor med chip och krage och gasen blev dyr.
I dag har jag bara en 5 liters för argon, kostar ca 800 kr att fylla inköp av flaskan strax under 4000 kr.  för fyra år sedan köpte jag min flaska och räknade då på kostnaderna. Om jag fyller en gång om året så är det billigare med ägd flaska.
Acetylen ska alltid ha backspärr som skall provas med jämna mellanrum.
i dag har alla flaskor chip och du får den utbytt mot en annan flaska med chip omedelbart

DennisCA

• Finland
« Svar #26 skrivet: 12 mar-16 kl 19:20 »
Gasol är ju det samma som flytgas.
Jag vet att somliga rörmokare hårdlödde med flytgas och syre förr i tiden. Det var långt innan vi var födda. De kopplade flaskorna till en vanlig gassvets. Flytgasen var ju billigare och ofarligare att hantera än acetylen.
Gubben Vuorinen på Rautavaaraskroten skär med flytgas och syre för att det är billigare men snitten blir fruktansvärt ojämna. Sbnittkvaliteten har ju ingen betydelse på en skrothandel.

Det låter som flera i Sverige använder det ännu för annat än lödning, för det är billigare och säkrare. Jag är lite rädd för acetylen nu måste jag säga, det här att det kan sönderfalla är ju iaf något gasol inte gör. För mina syften låter det mera passande och ekonomiskt. Frågan är om handtaget och brännaren här kan användas. Jag såg på back-tools.fi att ett nytt X11 kit kostar 500+ euro. Om det krävs en sådan investering är det osannolikt det blir nånting alls av detta. Illa nog med gasen.

Lite snackande om för och nackdelar med gasol
https://www.youtube.com/watch?v=BoboYMgHYmA
« Senast ändrad: 12 mar-16 kl 19:27 av DennisCA »

TW

• Finland
« Svar #27 skrivet: 13 mar-16 kl 09:53 »
Din gamla utrustning går inte att använda i det skick den är. Frågan är hur stora kostnader det blir för nya delar innan den är s skick. Det kan jag inte svara på utan en diskussion med C.
Antifacist.

DennisCA

• Finland
« Svar #28 skrivet: 13 mar-16 kl 19:18 »
Jag har frågat på andra ställen och gasklockorna är väl inget att bry sig om längre, blandhandtaget saknar backventiler så det är inte längre godkänt, själva brännaren och munstyckerna kan gå att renovera. Så ett nytt handtag behövs, jag läste på 3:de håll att man i Sverige iaf kan köpa begagnade och renoverade handtag/blandare. Handtaget är väl den dyraste delen som inte duger här. Att slangarna och klockorna var körda visste jag dock från början. Men känns bra att höra att det borde gå att fixa upp brännaren och munstyckerna.

Säljer Rönn & Backholm gassvetsgrejer? Eller borde man rikta sig annanstans? Ett begagnat/renoverat X11 AGA handtag med backventiler är vad jag behover. Tänker jag kan samla delarna över en längre tid, typ om någon bra deal dyker upp. Men jag vet inte om jag vågar köpa begagnat av privatpersoner i detta fall.

Gasklockor borde inte vara ett problem om man köper Air Liquide flaskor då dom har integrerade sådana. Jag vet itne om AGA och Woikoski har samma system men det känns riktigt förnuftigt att ha det så. Och om man kan köpa flaskor och sen bara byta in och betala för gasen låter det som bästa systemet för en privatperson.

Ett helt annat alternativ jag fick rekommenderat är detta:
http://www.swedol.se/kompakt-gassvetsutrustning.html

Vet inte om det är en form av dumsnålhet att köpa sånahära minigrejor, små tuber borde innebära högre driftskostnader över en längre tid. Ser inte ut som om det handtaget har backventiler heller.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #29 skrivet: 13 mar-16 kl 21:32 »
Den där minisvetsen tycker inte jag att det är någon ide att köpa, annat än om du skall hålla på med silversmide eller annat småpill.

Nu skall jag inte ge dig råd som kan vara farliga, men jag skulle skaffa en syrgasfemma och en gasoltub och se om det inte går att få fason på de där grejerna. Jag har backslag till acetylenen men inte till det andra. Jag har dessutom bara icke godkända grejer om man skall titta på senaste föreskrifterna  ;D

DennisCA

• Finland
« Svar #30 skrivet: 14 mar-16 kl 05:27 »
Jag tycker det är synd man inte verkar kunna förse det gamla handtaget med nya backventiler mellan slang och handtag? Och kunde man inte öppna och serva ventilerna längre fram som styr blandningen? JAg skulle ju gärna vilja använda den gamla utrustningen men då ett halvt dussin svetsare säger nej så blir man ju lite undrande.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #31 skrivet: 14 mar-16 kl 08:02 »
När jag började svetsa så hade jag inga backslag alls, men senare så läste jag lite om acetylen och så köpte jag ett löst backslag och satte dit på den slangen. Kostade några hundra kronor, men det är ett tag sedan så priserna har väl höjts. Men å andra sidan finns ebay idag :)  http://www.ebay.com/itm/Oxygen-Acetylene-FLASHBACK-ARRESTORS-Torch-Welding-Cutting-ISO-9001-certified-/181380263385?hash=item2a3b1b2dd9:g:v5YAAOxy9X5TZC2Y

DennisCA

• Finland
« Svar #32 skrivet: 14 mar-16 kl 08:39 »
Jo det ser lovande ut tycker jag men jag undrar om jag inte missar något. En sak är ju att mitt handtag inte kan ta dom där direkt på handtaget utan man behöver någon cm med slang från handtaget först som funkar som adapter...

ensamhet

• Lappland
« Svar #33 skrivet: 14 mar-16 kl 09:26 »
Det finns ju backslagsventiler som man sätter på regulatorn.
Min kompis har det och han har ett likadant handtag som du.

DennisCA

• Finland
« Svar #34 skrivet: 14 mar-16 kl 09:51 »
Jo men det jag har fått sagt är att man ska ha på både handtag och regulatorn (det är gasklockan va? finns så många namn för samma sak man blir ibland osäker). Just så att ett ev. bakslag inte ska åka in slangen. Det kan spränga slangen eller skada den så den läcker.

Jag är inte säker men jag tror att det är skillnad på backventiler och backventiler också. De som länkades är av den typen som fästs vid flaskans regulator och dom tror jag är bättre, det finns en kompaktare version vid handtagen som ser annorlunda ut.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #35 skrivet: 14 mar-16 kl 09:55 »
Man ska skilja på backventil och bakslagsventil.  Bakslagsventil är en rund mässingburk, kanske 60 mm lång och lika stor i diameter, som man ansluter mellan regulatorns utlopp och slangen. Sådana började användas för acetylen någon gång på 70-talet, och 10-15 år senare kom det krav på att en sådan skulle sitta även på syrgasregulatorn.

Det är klokt att dra öronen åt sig när någon talar om "gasklocka" i svetsningssammanhang, det kan betyda precis vad som helst beroende på vem som uttalar ordet.  T ex regulator, manometer, skyddshuven som är påskruvad över gastuben vid leverans. Ett ställe där det verkligen kan vara befogat att använda ordet gasklocka är om man har ett lokalt karbidgasverk med en stor behållare för tryckutjämning.

DennisCA

• Finland
« Svar #36 skrivet: 14 mar-16 kl 10:08 »
Såhär hittade jag:
http://webshop.flinks.se/#!m=v&l=7381&pg=1&p=67689&r=1090887

Backventil kallas det som sätts på handtaget enligt denna sida. Det som fanns i ebay-länken är väl en bakslagsspärr enligt vad som står i länken ovan också? Förstår jag de som bakslagsspärrarna är mera effektiva men klumpigare? Kunde det funka att ha två par, ett vid regulatorn och ett vid handtaget? Istället för backventiler?

DennisCA

• Finland
« Svar #37 skrivet: 14 mar-16 kl 11:08 »
Läste mera i beskrivningen i ebay länken:
Citera
We also carry check valves for the torch end, which you can use in combination with these flashback arrestors. Please click here:
http://www.ebay.com/itm/Oxygen-Acetylene-FLASHBACK-ARRESTOR-CHECK-VALVE-Sets-Torch-Welding-Cutting-/371486883726?ssPageName=STRK:MESE:IT

DennisCA

• Finland

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #39 skrivet: 14 mar-16 kl 11:36 »
Fast de var onödigt dyra. Det du länkade innan det verkar ju vara ett bra köp om man skall vara säker. Men man kan stänga kranarna när det brummar också ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser