Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gassvets, värt att lära sig?  (läst 21620 gånger)

DennisCA

• Finland
Gassvets, värt att lära sig?
« skrivet: 11 mar-16 kl 18:25 »
Jag råkar ha möjligheten att få lite gassvetsutrustning gratis av min pappa, han har väl inte använt gassvets sen början av 90 talet men har kvar utrustningen förutom tuberna. Var väl ökade kostnader kring det som gjorde han föredrog mig och mma istället.

Men utrustningen har stått och skräpar i något skåp i 20 år nu och jag har funderat om jag skulle lära mig silver och bronslödning, det har varit saker jag tidigare kunna haft nytta av och jag ser det kan dyka upp tillfällen då man helt enkelt behöver kunna värma något och små mappgasburkar och såntdär duger inte.

Det ser också ut som gassvetsning kan göra lite samma jobb med TIG svetsning, fast med mera värmeutveckling. Vad tycker ni? Föråldrad svetsform eller fortfarande relevant i dagens värld?

Kostnaderna för gasflaskor allena ser dock ut att vara så dyra, iaf första gången man köper, att när det blir aktuellt vet jag inte... Men utrustningen går ingenstans.

husbehov

• Gäst
SV: Gassvets, värt att lära sig?
« Svar #1 skrivet: 11 mar-16 kl 18:59 »
Har provat några gånger och  det var kul lite som tig. Bra till mycket olika saker

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 11 mar-16 kl 19:12 »
Användbart men som sagt, gastuberna är dyra. En fördel är att man kan svetsa och kapa utan ström.

TW

• Finland
« Svar #3 skrivet: 11 mar-16 kl 20:06 »
Med gassvets kan man framför allt löda med silver- och mässingslod och skära plåt upp till åtminstone 50 mm tjocklek och värmerikta sådant som man har svetsat och som har dragit sig på grund av svetsvärmen.
Jag har aldrig varit med om att någon svetsar tunnplåt med gas men jag vet att folk gjorde det på 70-talet.

Väldigt användbart. Väldigt användbart......... om man har råd med flaskorna.
Hyresflaskor är ganska dyra per år och fyllningarna är inte heller billiga. Egna flaskor är dyra i anskaffning om man inte hittar begagnat men då slipper man från hyran. Många gamla flaskor är inte godkända i dag så man blir lätt lurad på begagnatmarknaden.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DennisCA

• Finland
« Svar #4 skrivet: 11 mar-16 kl 20:36 »
Jepp lödningen och skärning och allt såntdär är väldigt intressant, svetsningen mindre så. Att svetsa rör och sånt som man gör med TIG går den visst bra till. Flaskorna är det stora problemet, marknaden verkar ha blivit sämre och sämre med tiden, varit lite monopolstatus med AGA som jag förstått det. Nu finns visst Woikoski och Air Liquide på marknaden också. Har inte hittat mycket prisinfo men Air Liquide flaskor är 240-350 euro beroende på om man vill ha 5 eller 10/11L. Det senare känns ju smartare.

Vet inte vad påfyllningar kostar sen. Ingen aning hur länge en flaska räcker heller så det är svårt att uppskatta årskostnaden.

ensamhet

• Lappland
« Svar #5 skrivet: 11 mar-16 kl 20:50 »
Det beror på hur du använder gasen och till vad.
Jag har inget problem att tömma de på 5 liter på ett par dar.

Nu har jag 5 års kontrakt och största flaskan som finns. Du får ner gaspriset/liter då.
När jag kollade sist till miggen, så var det samma pris på att fylla 5 och 20 liters flaskor. Jag har en 50 liters och den kostade nästan dubbelt som en 20 liters att fylla.

ensamhet

• Lappland
« Svar #6 skrivet: 11 mar-16 kl 20:56 »
En bekant svetsar 0.6 mm plåt med gas.
Han har ett Dillon handtag och säger att det är suveränt.
 http://dillonwelding.com/se/

Jag känner mig sugen på att prova det nån dag.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 11 mar-16 kl 22:13 »
Det jag framför allt använder gassvets till (har ingen egen utan lånar vid behov) är att värma för att få loss hopplöst fastrostade saker. Med gassvets och stort munstycke är det mycket lättare än med t ex gasolbrännare att rödglödga någonting lokalt utan att värmen sprider sig och bränner sönder saker långt därifrån.

Men jag skulle nog inte använda den för svetsning annat än i nödfall, det räcker med att ha gjort sånt i svetspraktiken i skolan en gång i tiden. För hårdlödning är den däremot utmärkt.

Marknaden för gastuber ser säkert olika ut i Sverige och Finland, det kan vara värt att tänka på.

Om man ska ta en gammal gassvetsutrustning i drift, så se till att det finns bakslagsventiler på både acetylen- och syrgasslangarna.

Gottfrid

• -
« Svar #8 skrivet: 11 mar-16 kl 22:30 »
Men om du får grejerna så varför inte använda dom??? Mig använder man bara till aluminium och rostfritt och de är inte ofta.Möjligen att man svetsar ihop nån brännvinskokare nån gång men det är bra sällan nu mer. Gasen däremot är ju suverän att laga avgasrör med tex.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 11 mar-16 kl 22:33 »
Men om du får grejerna så varför inte använda dom??? Mig använder man bara till aluminium och rostfritt och de är inte ofta.Möjligen att man svetsar ihop nån brännvinskokare nån gång men det är bra sällan nu mer. Gasen däremot är ju suverän att laga avgasrör med tex.
Använder du verkligen MIG till alu och rostfritt? Låter mer som ett jobb för en TIG. Till avgasrör kan man använda vilken svets som helst, jag kör med pinne nu för tiden för jag har inget bättre.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 11 mar-16 kl 22:41 »
Jag svetsade lite i aluminium med Dillonhandtag och det fungerar, men det blir snyggare med TIG och MIG. Dillonhandaget ger en mer koncentrerad låga.

Har använt ett vanligt svetsmunstycke kopplat till gasol och syre när jag hårdlött kopparrör och det går bra. Då slipper man acetylenet.

TW

• Finland
« Svar #11 skrivet: 11 mar-16 kl 23:11 »
Ja jag vet. Det är någonting konstigt på gasmarknaden i Österbotten. Vansinniga priser.

Jag har inte heller egen gassvets men jag vet ju ungefär vad kamraten C räknar med för kostnader då jag lånar hans gassvets.

En 10 liters syreflaska tömmer man på en dag om man är riktigt i farten men för dig räcker den säkert ett halvår. Acetylenflaskan tar minst dubbelt längre att tömma.
5 litersflaskor tror jag inte att du kommer någon vart med.

Om du köper flaskor får du vara beredd på att då du lämnar in dem för fyllning får du inte tillbaka dem direkt för det tar tid att få dem fyllda. Dessutom måste de granskas med ett antal års mellanrum och så behöver du ta reda på vad påfyllning kostar.

Torbjörn har en bra poäng om bakslagsventilerna. På gamla svetsar fattas de. Dessutom måste du antagligen byta slangar och kanske byta någon tätning.

Några sökerhetstips som jag fick lära mig på en svetskurs och som sitter i kroppen ännu efter 15 år:
-Om elden går förbi bakslagsventilerna på handtaget och slangarna börjar yla har man några sekunder på sig att stänga kranen på acetylenflaskan. Om slangen brinner och  bakslagsventilen på regulatorn inte råkar fungera och ingen stänger kranen blir det en väldig explosion som man kanske inte hinner springa ifrån. Ingen springer någonstans innan acetylenkranen är stängd vad som än händer. Därför får acetylenkranen öppnas bara ett halvt varv så den går snabbt att stänga.
-Om man råkar välta en full syreflaska så kranen slås av far flaskan iväg som en raket. En 35cm tjock kompakt tegelvägg stoppar inte en 20 liters syreflaska enligt en som har provat. Moderna syreflaskor har oftast en skyddskrage kring ventilen för att skydda mot det här.
-Om man använder minsta lilla olja eller vaselin på packningar eller rörliga delar i kontakt med gas kan det bli en mindre explosion.
-Om acetylenflaskan välter eller får en hård smäll måste du följa med i någon timme framåt och och känna om den blir varm. Om flaskan blir varm inifrån är det acetylensönderfall som ökar trycket. Då har du en liten stund på dig att släpa ut flaskan på tomten och evakuera familjen och grannarna och söka skydd på 100 meters avstånd och hoppas att det är någonting kvar av huset efter smällen....och att alla hinner undan.  Att lägga flaskan i ett vattendike eller en snödriva eller lämna en vattenslang att spola över den eller kyla den på något annat vis kan i bästa fall stoppa acetylensönderfallet men spring 100 meter och stanna där några timmar endå för man vet aldrig vad som händer. Om man hittar en grop eller ett dike att lägga flaskan i så riktas explosionen mera rakt upp och skadorna på byggnader i närheten blir mindre. Blir flaskan riktigt brännhet under tiden du arbetar med den skit i grannarna och spring för livet.
-Om verkstaden brinner skall gasflaskorna ut eller så skall de kylas med en kraftig vattenstråle kontinuerligt så länge branden varar. Om det inte är möjligt att få ut dem eller kyla dem får ingen gå inom 100 meter från branden.

Nu kanske svetsläraren tog till på säkra sidan med 100 meter säkerhetsavstånd...... och så talade han om 20 liters flaskor med större sprängkraft..... men jag tycker du skall spara det här med gassvets några år tills pojkarna dina har blivit litet mindre klåfingriga. Tänk om de skulle välta acetylenflaskan då du inte ser det.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 11 mar-16 kl 23:27 »
-Om man råkar välta en full syreflaska så kranen slås av far flaskan iväg som en raket. En 35cm tjock kompakt tegelvägg stoppar inte en 20 liters syreflaska enligt en som har provat. Moderna syreflaskor har oftast en skyddskrage kring ventilen för att skydda mot det här.
Finns mycket kul i ämnet att se på youtube, tex. denna: https://www.youtube.com/watch?v=I1tosV3KSFc
Eller denna som är lite seriösare: https://www.youtube.com/watch?v=f-xmaPSZ6GM

Jag skulle helst inte vilja stå i vägen när en sån där flaska kommer farande

DennisCA

• Finland
« Svar #13 skrivet: 12 mar-16 kl 08:05 »

Lite roligt men farsan min som nu bara har MIG lånade min pinnsvets just för att svetsa rostfria rör, skulle blivit så dyrt att köpa rostfri spole.

DennisCA

• Finland
« Svar #14 skrivet: 12 mar-16 kl 08:09 »
Nu kanske svetsläraren tog till på säkra sidan med 100 meter säkerhetsavstånd...... och så talade han om 20 liters flaskor med större sprängkraft..... men jag tycker du skall spara det här med gassvets några år tills pojkarna dina har blivit litet mindre klåfingriga. Tänk om de skulle välta acetylenflaskan då du inte ser det.

Gasen är nu så dyr så det är inget jag vill eller kan investera på länge, dyrheten tog nog bort mkt av motivationen. Ska kolla på utrustningen han har nån gång och ta några bilder.

DennisCA

• Finland
« Svar #15 skrivet: 12 mar-16 kl 08:24 »
-Om acetylenflaskan välter eller får en hård smäll måste du följa med i någon timme framåt och och känna om den blir varm. Om flaskan blir varm inifrån är det acetylensönderfall som ökar trycket. Då har du en liten stund på dig att släpa ut flaskan på tomten och evakuera familjen och grannarna och söka skydd på 100 meters avstånd och hoppas att det är någonting kvar av huset efter smällen....och att alla hinner undan.  Att lägga flaskan i ett vattendike eller en snödriva eller lämna en vattenslang att spola över den eller kyla den på något annat vis kan i bästa fall stoppa acetylensönderfallet men spring 100 meter och stanna där några timmar endå för man vet aldrig vad som händer. Om man hittar en grop eller ett dike att lägga flaskan i så riktas explosionen mera rakt upp och skadorna på byggnader i närheten blir mindre. Blir flaskan riktigt brännhet under tiden du arbetar med den skit i grannarna och spring för livet.

Konstigt att det inte utvecklats nån metod här för att släppa ut trycket isåfall, typ nån nödventil som öppnar om trycket stiger över en gräns, eller en ventil man öppnar manuellt som kan tömma flaskan så snabbt som är säkert. Bättre att tappa gasen än riskera en explosion.

Citera
Om du köper flaskor får du vara beredd på att då du lämnar in dem för fyllning får du inte tillbaka dem direkt för det tar tid att få dem fyllda. Dessutom måste de granskas med ett antal års mellanrum och så behöver du ta reda på vad påfyllning kostar.

Hmmm det finns väl ett system med bytesflaskor, man köper en flaska och den kostar första gången, sen är det billigare att byta flaska. ALbee verkar ha detta, deras flaskor verkar också ha inbyggda ventiler.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 12 mar-16 kl 09:09 »
Jag har inte testat, men tror att det fungerar om man använder tryckluft istället för syre och gasol istället för acetylen när man skall hårdlöda.

Det finns också väte/syre-generatorer och då behöver du bara ström och vatten för att få en riktigt het låga. Har inte provat (än).

Gottfrid

• -
« Svar #17 skrivet: 12 mar-16 kl 09:16 »
Tryckluft och gasol tror jag inte på.Däremot gasol och oxygen funkar till enklare grejer.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #18 skrivet: 12 mar-16 kl 09:24 »
Jag har inte testat, men tror att det fungerar om man använder tryckluft istället för syre och gasol istället för acetylen när man skall hårdlöda.

Det finns också väte/syre-generatorer och då behöver du bara ström och vatten för att få en riktigt het låga. Har inte provat (än).

Visst går det att svetsa med vätgas, men även om vätgaslågan blir het så har den mycket mindre energiinnehåll än en till synes lika acetylen/syrgaslåga. Det finns bra anledningar till att man helt och hållet slutade med yrkesmässig vätgassvetsning någon gång kring första världskriget och att acetylenen slog igenom snabbt.
Ett annat problem med vätgassvetsning är risken att svetsfogen drabbas av s k vätesprödhet.

De små elektrolysapparater som förekommer inom Youtube-undervegetationen, har så dålig verkningsgrad att det förmodligen är dyrare att försörja en sådan med el till gängse pris än att betala fyllning av acetylentuber.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 12 mar-16 kl 09:47 »
Gasol ger ju ca 1900 grader i en luftlåga, så det borde fungera till hårdlödning. En vanlig gasolbrännare där luften kommer med så att säga av sig självt fungerar ju fast det blir otympligt att jobba med.

Jag får testa, skall snart ge mig på lite grövre kopparrör så då får det bli försök :) Skall passa på och testa Dillon mot vanlig blandare också.

Men tillbaks till funderingen DennisCA hade: det är värt att lära sig om gassvetsning när du ändå får grejerna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser