Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Användning av hönsfjädrar.  (läst 3764 gånger)

Fredden

• Småland
Användning av hönsfjädrar.
« skrivet: 11 mar-16 kl 16:52 »
Hej

Undrar vad medlemmar gör med fjädrarna från höns som slaktats. När jag var yngre hade vi höns och då jag höll på med flugbindning så brukade jag ta till vara på fjädrar för att binda flugor.
Nu har flugbindningsintresset kommit upp efter några år i vila.

Så jag tänkte bara kolla om det finns personer som skulle kunna tänka sig att skicka ffa nackar och sadlar från tuppar/hönos som man slaktat. Jag står såklart för fraktavgift.
Om det finns intresse kan jag nås på följande mailadress.

fredden_hej@hotmail.com

Även enstaka fjädrar kan vara av intresse.

/Fredrik

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Användning av hönsfjädrar.
« Svar #1 skrivet: 11 mar-16 kl 17:11 »
Jag har läst i handboken här på forumet att man kan sälja tupphalsfjädrar svindyrt, just för att användas till fiske.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Fredden

• Småland
« Svar #2 skrivet: 11 mar-16 kl 17:41 »
Hej

Det stämmer att det finns dyra halsfjädrar som säljs för dyra pengar för användning till flugfiske. Dessa är dock från höns som är speciellt uppfödda för att fjädrarna ska användas till flugbindning, det är de finaste halsarna och sadlarna som är riktigt dyra, upp mot 900 kr+.
En vanlig nacka är långt ifrån så dyr, kanske 200 kr.

Detta var mer om folk slaktar höns och inte har användning för fjädrarna så är jag intresserad.

/Fredrik

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 11 mar-16 kl 19:55 »
Nu är det ju inte precis slakttid. Kom igen till hösten, då slaktas massor med tuppar överallt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Fredden

• Småland
« Svar #4 skrivet: 12 mar-16 kl 09:14 »
Hej

Är medveten om att detär fel tid på året men tänkte att det kan vara bra att kolla upp möjligheten och att chansen är större att jag kommer ihåg om jag skrivit om det nu.

Mvh Fredrik

classelagaren

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 12 mar-16 kl 20:56 »
Har några tuppar påväg i grytan. Hur skall man ta vara på nackarna för att kunna använda dem? Kan skicka några om jag  vet hur de skall tas tillvara.

Fredden

• Småland
« Svar #6 skrivet: 13 mar-16 kl 16:33 »
Det bästa är om du kan flå av så att fjädrarna sitter kvar på skinnet, sedan tror jag att det är bra om man spikar upp nacken så att skinnet kan torka och inte surnar. När det är torrt är det klart.

Om det verkar knöligt skulle du kunna skicka nacken så fixar jag med efterarbetet. Om det inte är för omständigt är även sadlar intressanta då dessa ofta är längre fjädrar.

Skicka ett mail så kan jag vidarebefodra adress.
Tack så mycket i förhand.

/Fredrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #7 skrivet: 13 mar-16 kl 17:50 »
Det låter inte så farligt krångligt... Man bara spikar upp skinnet någonstans så ska det torka bra, säger du? Behöver man tänka på att hålla det undan regn, sol eller stark blåst?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Fredden

• Småland
« Svar #8 skrivet: 13 mar-16 kl 20:06 »
Jag har inte gjort det så många gånger själv men det ska helst inte regna på det så ett uthus med bra ventilation är det viktigaste. det kan vara bra att ha ett finmaskigt nät runt för att inte flugor ska hitta det men det är mest problem under sommaren.

De som gör det på "riktigt" och säljer nackar och sadlar gör det säkert på annat sätt men detta fungerar på liten skala.

/Fredrik

slaveboy

• -
« Svar #9 skrivet: 14 maj-16 kl 07:48 »
Lacka pinnarna, så blir det känsliga flöten för mete..
-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #10 skrivet: 15 maj-16 kl 08:09 »
Lacka pinnarna, så blir det känsliga flöten för mete..

Pinnarna? Du menar den styva grejen i mitten på fjädern?

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 15 maj-16 kl 08:27 »
Det går att göra fina penslar av de största fjädrarna. Men blir bättre om man har gås eller kalkon.
Dammvippor  av lösa fjädrar som sätts ihop eller av en vinge.

slaveboy

• -
« Svar #12 skrivet: 28 maj-16 kl 21:42 »
Pinnarna? Du menar den styva grejen i mitten på fjädern?

Ja, annars drar den åt sig vätska och sjunker..
-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 2 användare
Lugnt vatten, Rosanne

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser