Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plocka snäckor!  (läst 8043 gånger)

**Sofielund**

• Västergötland
    • ***Sofielund***
Plocka snäckor!
« skrivet: 17 apr-07 kl 22:56 »
ni som ger era höns detta
hur gör ni med dem tvättar o stöter ner dom i bitar eller lägger in dem hela?

min höns vill inte röra dem försökt med båda

någon som har något bra knep?
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

RaggarBonden

• Hälsingland
Re:snäckskal.....
« Svar #1 skrivet: 17 apr-07 kl 23:38 »
Hela snäckskal !! Hur ska hönsen kunna äta det ?? Dom är ju inga stenkrossar direkt  ;)

Dom snäckskal vi köper är ganska finmalda och det ska dom nog vara för att hönsen ska äta dom. de största bitarna är någon mm i diameter inte mer......

Blanda med det andra fodret du ger så går nog snäckskalen ner om du maler dom tillräckligt. Sen vet jag inte om alla snäckskal duger ? Vad ger du för skal ??

Raggar Bonden :)
« Senast ändrad: 17 apr-07 kl 23:46 av Raggar_Bonden »
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

**Sofielund**

• Västergötland
    • ***Sofielund***
« Svar #2 skrivet: 18 apr-07 kl 08:06 »
vart köper man snäckskal??
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 apr-07 kl 08:15 »
vart köper man snäckskal??

Hos Lantmännen.

**Sofielund**

• Västergötland
    • ***Sofielund***
« Svar #4 skrivet: 18 apr-07 kl 08:28 »

[td][/td]Hela snäckskal !! Hur ska hönsen kunna äta det ?? Dom är ju inga stenkrossar direkt  ;)[td][/td]

Nä jag plockade själv men krossade dem men dom villinte ha

har en väninnas mamma som lägger ut dem hela
dom älskar o picka o sprätta i dem säger hon
men men

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #5 skrivet: 18 apr-07 kl 19:06 »
Jeg kjøper "skjell- sand" blanding i mat butikken.
De pleier å stå i dyremat avdelingene ved undulatfrøene.
Det er fin knuste skjell med fin kornet sand.
Bruker det til underlag til min undulat, også får hønsen hver sin "skål" inne hos seg...  :)
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Blomme

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 apr-07 kl 20:55 »
Det är enkelt att samla snäckor på stranden, här ligger dem i drivor.
Jag kastar in dem i en hög på golvet hela och krossar dem med träbonnarna.

Hönsen tar relativt stora bitar, dessa krossas i deras kräva.

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 18 apr-07 kl 21:45 »
Och jag köper en 10-kg säck från djuraffären och ger hönsen fri tillgång till skal i skål  :D
I vissa rabatter har töserna lagt ut fina skal de har plockat med sig hem från stranden, men de äts upp av hönsen. Inga problem med att hacka sönder skal alltså...

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
Plocka snäckor!
« Svar #8 skrivet: 27 maj-08 kl 22:34 »
En fundering.....................................!

Är det möjligt att plocka snäckor vid havet........sedan krossa dem och ge till hönsen*?
Blir det samma effekt på äggskalen?

Någon som vet, har provat?

Anna ;)
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Plocka snäckor!
« Svar #9 skrivet: 27 maj-08 kl 22:44 »
Det vore ju aldeles förträffligt! Jag älskar att plocka snäckor, men sen ligger de ju bara i nån kartong och skräpar.

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #10 skrivet: 27 maj-08 kl 23:20 »
 Jag är likadan ::) :P

Borde vara mer ekonomiskt ;)?
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #11 skrivet: 28 maj-08 kl 08:49 »
Ja, i alla fall om man bor nära havet.  :)

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #12 skrivet: 28 maj-08 kl 12:02 »
En nackdel är ju saltet, men det är förmodligen bara små små mängder och höns kanske inte är så känsliga.
ofrivilligt hönslös

Elolinon

• Det är mycket nu...., men det är det ju jämt!
    • Bohuslän
    • Åseby Hage
« Svar #13 skrivet: 28 maj-08 kl 15:09 »
Jag gjorde det första sommaren som jag hade höns, innan jag visste att det gick att köpa på lantmännen. Det är klart att det blir billigare, men frågan är om det är värt besväret. I alla fall så plockade jag blåmusselskal på stranden som jag sedan sköljde ordentligt med färskvatten. Därefter så krossade jag dem med en sten och gav till hönorna.
Som sagt var, billigt men lite meckigt. Mycket bekvämare med säcken från lantännen som verkar räcka i all oändlighet.
Bor på en gård i Kållekärr på Tjörn. Har höns, hund och dammråttor.

johe71

« Svar #14 skrivet: 28 maj-08 kl 15:36 »
En nackdel är ju saltet, men det är förmodligen bara små små mängder och höns kanske inte är så känsliga.

om man blandar eget foder [enligt recept från publikation från jordbruksverket] så ska blandningen innehålla 0,15 - 0,30% koksalt (1,5 - 3 gram per kilo foder), färdigblandat foder från butik (allfoder, värpfoder) innehåller ungefär de mängderna koksalt

så lite salt på snäckorna borde inte vara något problem... jag tror dock att man bör göra rent dem ändå innan man ger dem till hönsen, för på stranden finns det vilda fåglar och vilda fåglar kan sprida sjukdomar, salmonella är väl kanske den som man först tänker på... jag är inte säker på hur länge den sjukdomen (eller någon annan) kan finnas kvar på snäckorna, men jag skulle nog vara försiktig med att ge hönsen snäckskalen direkt.

enligt jordbruksverket "Vid hemmatillverkning av foderblandningar till fjäderfä är det viktigt att veta att alla sådana blandningar enligt gällande foderlagstiftning måste upphettas till minst 75°C för att minska risken för spridning av salmonella och andra smittor. Undantag görs dock för den som tillverkar foder i egen besättning om blandningen enbart består av inköpt (värmebehandlat) kompletteringsfoder och spannmål."

yezzika

• Bohuslän
« Svar #15 skrivet: 29 maj-08 kl 08:36 »
Alltså borde man antingen kunna skölja av snäckskalen ordentligt och torka dem i ugnen
alt. koka dem ?! ???
Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

johe71

« Svar #16 skrivet: 29 maj-08 kl 08:54 »
Alltså borde man antingen kunna skölja av snäckskalen ordentligt och torka dem i ugnen
alt. koka dem ?! ???

ja, fast när färdigkrossat snäckskal kostar 4,40/kg på granngården så är ju frågan om det är värt jobbet att göra det själv...

personligen lägger jag hellre ner den tiden och jobbet på att plocka och torka nässlor som mina höns kan få under vintern... för det kan jag inte köpa någonstans

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 2 användare (1 dolda)
mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser