Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  stängselagg  (läst 1058 gånger)

poze

• Östergötland
stängselagg
« skrivet: 07 mar-16 kl 16:24 »
Har ett 12v aggregat enligt bild. Lampan lyser svagt och mätte strömmen i kondensatorn (?) Till 150v. Är det kondensatorn som är fel på då eller som inte laddar fullt så det inte "släpper" ut krämen..

Vart börjar man ?!

Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: stängselagg
« Svar #1 skrivet: 07 mar-16 kl 21:18 »
Är det en gammal IAAB-apparat (troligen såld under namnet Toro) ?

Mest troliga felen är antingen krypströmmar på kretskortet (en del av de där stängselapparaterna är fuktskyddade genom att kortet är insmetat med fett, som tyvärr kan bli elektriskt ledande med tiden om det har utsatts för fukt och damm länge), eller att tyristorn är trasig.

Om allt ser rent och fint ut i apparaten, och i synnerhet om kortet inte är infettat utan skyddslackat, så föreslår jag att du provar att lossa en av kablarna till transformatorns primärlindning. Om laddspänningen då stiger upp till 500-600 V så är det sannolikt fel på tyristorn. Vid denna slags tyristorfel brukar man också kunna märka att tyristorn blir varm då apparaten har stått på en stund.

Tänk på att ladda ur kondensatorn innan du arbetar med apparaten. Ladda INTE ur den genom att kortsluta mellan flatstiften, utan använd ett motstånd (t ex trådlindat 100 ohm 9 W). En 230 V 60 W glödlampa går också bra att ladda ur med.

En annan sak som är värd att tänka på är att transformatorns flatstift är mycket klena, det är lätt gjort att böja eller bryta av dem när man trycker dit flatstiftshylsorna.

poze

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 21 maj-16 kl 08:28 »
Tack så mycket torbjörn, din kunskap och villighet att dela den är en stor anledning att detta forum fortlever! missade att du svarat.

gjorde rent, gjorde lite bryggor där det såg ut att vara dåliga lödningar, knacka och pillade sedan funka den, vet inte vad som gjorde det.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 21 maj-16 kl 20:57 »
Då så, trevligt att apparaten går igen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser