Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stor Brahma ihop med dvärghöns?  (läst 3691 gånger)

hamlet

Stor Brahma ihop med dvärghöns?
« skrivet: 01 mar-16 kl 04:01 »
Hej ni som vet... Kommer jag kunna ha mina stora Brahma gåendes ihop med mina DvärgCochin höns?
Iaf fram till tuppen blir könsmogen kanske??
Tacksam för svar :)

sonja på slätten

• Halland
SV: Stor Brahma ihop med dvärghöns?
« Svar #1 skrivet: 01 mar-16 kl 06:56 »
De behöver ju helt olika storlek på inredning och annat.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Nyfikenskåne

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 01 mar-16 kl 10:01 »
Funkar jättebra här hos mig! :D
Inredningen är väl inget problem, jag har lite olika storlekar på det mesta därinne. Jag tycker det är väldigt kul och intressant att ha olika raser tillsammans. Har just nu en Stor Brahmatupp som styrs med järnhand av en liten DvärgCochintupp. ;D

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #3 skrivet: 04 mar-16 kl 10:11 »
Jag vet inte om det är så vanligt att det händer, men jag har läst att stora tuppar kan "mosa" dvärghönor om de försöker para sig med dem. Omvänt kan små tuppar klösa sönder stora hönor när de försöker hålla sig uppe på dem och febrilt försöker få grepp med fötterna.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Permission

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 04 mar-16 kl 13:18 »
Det stämmer, med tung ras är risken att tuppen trycker sönder hönans bröstben.

ofta så håller sig de små hönorna ifrån de stora tupparna och ibland så visar inte de stora tupparna någon större intresse för de små hönsen.

Jag har en tupp på dryga 2 kilo som hoppar på mina dvärghöns som väger runt 500-600 gram, lyckas han väl få tag på dem så går det ganska bra.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 04 mar-16 kl 17:51 »
Två kilo är ju ingenting. En brahmatupp väger 2 - 3 gånger mer.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Nyfikenskåne

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 05 mar-16 kl 08:44 »
Det är inga problem med just Brahmatupparna eftersom de är sååå lugna och snälla. De låter dom minsta hönorna vara. :)

Permission

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 05 mar-16 kl 10:41 »
Ja visst men hönan på 500 gram är inte särskilt stor oavsett.
Dv cochin är lite kraftigare ändå.

karsan

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 05 mar-16 kl 18:05 »
Har man ingen tupp är det inga problem att blanda storlekar på höns.  Eller eventuellt om man bara har dvärgtuppar.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #9 skrivet: 05 mar-16 kl 22:13 »
Brahma behöver en jättebred sovbräda,  minst 15 cm  skulle jag tro (Jag har aldrig haft brahma) Om små höns har så bred bräda kan det bli att deras bajs inte ramlar ner utan hamnar på brädan med smutsiga fjädrar som följd.  Dvärgkochin är väldigt fluffiga där bak så  det är extra viktigt att deras bajs ramlar undan.

Nyfikenskåne

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 06 mar-16 kl 08:34 »
Man behöver faktiskt inte gå heeelt efter "regelboken" angående inredning osv. Mina raser lever i en härlig harmoni, olika storlekar tillsammans. I hönshuset erbjuds olika sittpinnar av olika tjocklek och olika högt, och de smarta hönsen väljer själva vad som blir bäst för dem!
Angående Brahma så väljer dom helst att sova på golvet, men ibland hoppar dom upp på olika pinnar. Kanske vi ska låta dem som har Brahma berätta istället för att någon som inte har Brahma försöka gissa - bara en tanke ;)

sonja på slätten

• Halland
« Svar #11 skrivet: 06 mar-16 kl 11:34 »
Jag har haft stor sussex på 3 - 5 kg och deras sittpinnar behövde vara 10 - 12 cm breda och brahma behöver säkert ännu bredare. Att sitta på för smal pinne kan ge blåsor på bröstet och intryckt eller snett bröstben på växande djur.

Nyfikenskåne

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 06 mar-16 kl 14:07 »
Absolut kan det vara förödande att hönsen får fel förhållanden med fel sovpinnar osv. - Om dom inte har olika alternativ att välja på! Det är just det där med "pekpinnar" jag tycker är helt fel. När nyblivna hönsägare tror att allt måste vara helt efter regelboken, att man måste mäta exakt sovpinnar , och dom får höra att man inte kan ha olika stora raser tillsammans. Det är ju inte sant!! Använd sunt förnuft, inred hönshuset så det passar både större och mindre. Och ha gärna olika stora höns tillsammans - där har du ett glatt och härligt hönsägande!
Jag är oerhört tacksam att vi från början inredde vårt hönshus så det skulle passa olika stora höns, för efter åratals av hönsägande så kan jag säga att just det att ha olika raser - antingen samtidigt eller i olika perioder - det är tjusningen. Och det är genom det jag har lärt känna olika raser och har skaffat mig mycket kunskap. Jag har många års avel bakom mig. Så jag vet vad jag pratar om, gör inte allt så perfekt - hönsen gillar att ha det lite naturligt, med olika inredningsdetaljer angående både sovpinnar och olika stora reden. Dom klarar av att välja själv.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #13 skrivet: 06 mar-16 kl 17:47 »
Jag har haft stor sussex på 3 - 5 kg och deras sittpinnar behövde vara 10 - 12 cm breda och brahma behöver säkert ännu bredare. Att sitta på för smal pinne kan ge blåsor på bröstet och intryckt eller snett bröstben på växande djur.

Har för mig jag har 10 cm breda reglar till våra Brahmor (hade faktiskt tänkt mäta idag, men jag glömde. Jag lär ju glömma det imorrn också, så jag vågar inte vänta längre med den här kommentaren). De verkar gilla det, de sitter där och sover ofta iallafall.

De gillar iofs att sitta och vila på en låg naturpinne med ännu mindre diameter ute i hönsgården också.

Men sen kanske de har deformerade bröstben, det vet jag inget om. Skulle nog inte kunna känna det om jag kände efter på dem.

Absolut kan det vara förödande att hönsen får fel förhållanden med fel sovpinnar osv. - Om dom inte har olika alternativ att välja på! Det är just det där med "pekpinnar" jag tycker är helt fel. När nyblivna hönsägare tror att allt måste vara helt efter regelboken, att man måste mäta exakt sovpinnar , och dom får höra att man inte kan ha olika stora raser tillsammans. Det är ju inte sant!! Använd sunt förnuft, inred hönshuset så det passar både större och mindre. Och ha gärna olika stora höns tillsammans - där har du ett glatt och härligt hönsägande!
Jag är oerhört tacksam att vi från början inredde vårt hönshus så det skulle passa olika stora höns, för efter åratals av hönsägande så kan jag säga att just det att ha olika raser - antingen samtidigt eller i olika perioder - det är tjusningen. Och det är genom det jag har lärt känna olika raser och har skaffat mig mycket kunskap. Jag har många års avel bakom mig.

Jag väljer alla dagar i veckan ett skitnödigt detaljonanerande över en glättjefylld "äsch, det är inte så noga!"-attityd som kanske leder till onödigt lidande för kännade varelser.

Så jag vet vad jag pratar om, gör inte allt så perfekt - hönsen gillar att ha det lite naturligt, med olika inredningsdetaljer angående både sovpinnar och olika stora reden. Dom klarar av att välja själv.

Isåfall är det väl "att göra allt perfekt" att ha pinnar och reden av olika storlekar?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #14 skrivet: 06 mar-16 kl 22:04 »
VAR hönsen sitter beror främst på sociala skäl. Högsta hönset sitter där hon vill, och tillåter sina bästisar att sitta där också. De lägre rankade får sitta där de törs eller tillåts.

Nyfikenskåne

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 07 mar-16 kl 01:52 »
Ärligt talat "Sonja på slätten"?? Givetvis sitter de rangordnat - på olika sovplatser! Du fattar kanske inte - jag har flera olika sovplatser, flera olika alternativ för dem. Vet inte hur jag ska förklara men det finns gott om utrymme för flera ranghöga höns om jag säger så, det bor flera grupperingar i samma hönshus. Men de har alltså chans att välja på smala, mellangrova eller grova sovpinnar. Brahma sover som sagt helst på golvet - och det har inget med rangordning att göra.

Det är inget "äsch, det är inte så noga"-attityd över mitt hönsägande, Henrik Penrik! Då har du missförstått mig fullständigt. Lite synd men jag är tyvärr inte ute efter att "strida" ;) Jag har med stor omtanke inrett mitt hönshus - har funkat utmärkt i mååånga år och med olika invånare. Men faktiskt, det handlar väldigt mycket om att använda sunt förnuft (sen får man ju hoppas att alla har det - men det är ju en annan sak). Precis som i resten av livet så fungerar det tyvärr inte alltid bäst att gå efter någon regelbok. Självklart har du rätt i att det är "helt perfekt" att ha sovpinnar i olika storlekar ;) - bra där!! ;)

sonja på slätten

• Halland
« Svar #16 skrivet: 07 mar-16 kl 08:59 »
Nyfiken Skåne,  jag förstår att du har ett stort hönshus med gott om olika sittplatser, många fler än vad som egentligen behövs. Men för de flesta är det inte så, många börjar sitt hönsägande med typ lekstuga eller utedass och man vill ha så många djur som går att få plats med på den befintliga ytan. Man resonerar så att det gör inte så mycket om de har det lite trångt inne för de är ju  ändå ute hela dagarna.  Jag vet detta efter åratal av svarande på frågor både på webben och i verkligheten.  Hur det är i detta fallet vet jag förstås inte, det framgår inte, så jag får svara efter den situation som verkar mest trolig.

Nyfikenskåne

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 07 mar-16 kl 09:54 »
Okej, Sonja på slätten, jag fattar hur du menar. Men faktum är att även jag är van att svara på frågor.
Jag vet dessutom många som börjat i liten skala som du beskriver, i lekstuga eller annat litet utrymme. Jag har själv även några små trånga hönshus idag.
Men - även där kan man faktiskt inreda för mer än en ras. Det fungerar alldeles utmärkt att även i trånga hönshus ha sovpinnar och reden i olika storlekar!
Det man får tänka på då är ju istället att man kanske inte ska tränga ihop hur många individer som helst, och hålla lite koll på hur de går ihop angående rangordning osv. Men oftast börjar man ju i en mindre skala innan man blir överväldigad över hur fantastiskt det är med höns  :D och plötsligt vill skaffa fler och fler och dessutom lära känna fler härliga raser!! Det tycker jag är ett härligt hönsägande! Och då är det bra att ha tänkt igenom inredningen i hönshuset innan, så man slipper hålla på att bygga om hela tiden...Den tiden vill man ju faktiskt lägga på att umgås med hönsen istället  :D

Hönslust

• Småland
« Svar #18 skrivet: 18 mar-16 kl 13:02 »
Våra Brahma sover alla på pinne. Dock flyttar dom runt en del. Det verkar som att den ranghöga hönan
tycker att omväxling förnöjer. Dom har dessutom olika bredd och utseende på sittpinnarna och det verkar dom inte bry sig alls om. Tuppen föredrar helt klart en naturgren som bara är ca 8cm i diameter. Han sitter alltid där och sedan flyttar hönsen runt lite hur som helst. Tuppen väger runt 5kg och verkar hur nöjd som helst.
Det som jag tycker är lite märkligt är att den ranghöga hönan inte alls prioriterar att sitta högt upp.

Permission

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 18 mar-16 kl 14:23 »
Hönan högst i rang sitter var hon vill.

Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser