Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Går ni in i hönshuset när hönsen värper?  (läst 2840 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Går ni in i hönshuset när hönsen värper?
« skrivet: 29 feb-16 kl 11:11 »
I morse gick jag in i hönshuset för en ovanligt tidig rensning av bajsbrädan, gläntade på dörren, och såg att en höna låg i ett rede för att värpa. Eftersom jag inte vill att någon går in i badrummet och dammsuger medan jag sitter på dass så gick jag raskt därifrån utan att städa hennes hus. Nyss prövade jag det hela igen, men fick återigen förhala projektet då hennes flockfrände ägnade sig åt samma aktivitet. Nu sitter jag här frustrerad och rullar tummarna.

Anser ni att man ska låta bli att gå in i hönshuset medan en höna ligger och värper, eller går ni in och ordnar med de dagliga bestyren som vanligt även om hon ligger där?

Jag tycker det är svårt att pricka in en värpfri tidpunkt på förmiddagen, och vi har ändå bara tio hönor. Ni som har 30+ höns måste ju bli bajsplockningsblockerade till sena eftermiddagen om ni kör enligt samma princip.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Permission

• Uppland
SV: Går ni in i hönshuset när hönsen värper?
« Svar #1 skrivet: 29 feb-16 kl 11:51 »
det är ungefär 3 meter mellan mig och värpredena om jag städar bort skiten, det är sällan någon höna som oroas  av det.
Det är bara en höna som är extra grinig men hon vill mest ha hela hönshuset för sig själv när hon ska värpa, vilket jag inte bryr mig om.

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 29 feb-16 kl 11:59 »
Inte för att jag är så nitisk att jag plockar skit varje dag MEN jag brukar inte låta saker vänta pga att dom värper...om inte alla redena är upptagna. Antingen ligger hon kvar eller så kan hon tydligen vänta till senare. Tydligen kan dom ju avbryta om det serveras något gott..

Har en gammal bonde som granne som lever efter principen att hönsen ska värpa först roa sig sen, så han släpper inte ut dom förrän mitt på dagen, då har alla värpt färdigt och kan roa sig med att springa fritt.

Detta brukar jag också  nu göra med den skillnaden att dom har tillgång till hönsgården och efter lunch får dom springa fritt. Och då ligger oftast alla ägg färdiga i sina reden.
Det är aldrig för sent att ge upp.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #3 skrivet: 29 feb-16 kl 12:18 »
det är ungefär 3 meter mellan mig och värpredena om jag städar bort skiten, det är sällan någon höna som oroas  av det.

Vi har den intelligenta, men för detta syfte ointelligenta, platssparande lösningen att redena hänger under bajsbrädan, så här är det svårt att plocka bajs utan att eventuella ruvare får min navel i näbben.

Inte för att jag är så nitisk att jag plockar skit varje dag MEN jag brukar inte låta saker vänta pga att dom värper...om inte alla redena är upptagna. Antingen ligger hon kvar eller så kan hon tydligen vänta till senare. Tydligen kan dom ju avbryta om det serveras något gott..

Har en gammal bonde som granne som lever efter principen att hönsen ska värpa först roa sig sen, så han släpper inte ut dom förrän mitt på dagen, då har alla värpt färdigt och kan roa sig med att springa fritt.

Detta brukar jag också  nu göra med den skillnaden att dom har tillgång till hönsgården och efter lunch får dom springa fritt. Och då ligger oftast alla ägg färdiga i sina reden.

Nog för att jag är för lutheransk uppfostran, men fungerar den verkligen på höns? Jag har svårt att se poängen i att låsa in dem tills de gjort skäl för brödfödan; om de får vara ute och leka sedan tidig morgon så går de ju likväl in och värper i redena när det trycker på? (Är dina hönor av den orediga sort som tenderar att värpa utomhus förstår jag ditt tillvägagångssätt.)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Hönslust

• Småland
« Svar #4 skrivet: 29 feb-16 kl 12:52 »
Detta är väl direkt relaterat till vad man har för ras. Jag menar att dom spattiga raserna tar väl förmodligen mer illa vid sig än de lugna. Jag har ju Brahma och dom bryr sig inte ett dugg, snarare att dom småpratar lite med mig....

Permission

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 29 feb-16 kl 13:20 »
Jag har ingen bajsbräda utan de trillar ner på golvet och är snabbt gjort med ett par skyffeldrag att ta upp det.

Jag brukar också släppa ut dem tidigast 12 på dagen, då har förhoppningsvis duvhöken som kanske suttit och väntat på förmiddagen dragit vidare och fångat något annat byte någonstans, så är iaf min tanke.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #6 skrivet: 29 feb-16 kl 14:54 »
Jag brukar också släppa ut dem tidigast 12 på dagen, då har förhoppningsvis duvhöken som kanske suttit och väntat på förmiddagen dragit vidare och fångat något annat byte någonstans, så är iaf min tanke.

Man lär sig något nytt på Alternativ varje dag, jag visste inte att duvhöken var mest aktiv fram till lunch.

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 29 feb-16 kl 15:21 »
Man lär sig något nytt på Alternativ varje dag, jag visste inte att duvhöken var mest aktiv fram till lunch.

Nä det är inte allmänt vetskap att dom jobbar delade turer, så det finns risk att dom är aktiva igen kl 14.30.

Nåja visst tycker jag också att rovfåglarna har lite olika aktiva stunder...men inte riktigt fått ihop statistiken för att begränsa hönsen utetid, än faller det mesta bra ihop med solens närvaro.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Permission

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 29 feb-16 kl 16:04 »
Ju längre hönsen är ute desto större är ju risken att de tas av rovdjur, jag ser det inte som något självändamål att de ska vara ute så lång tid som möjligt av dagen mer än att det är roligt för dem.

För mig räcker det med att de är ute ett par tre timmar, det räcker för att de ska hinna jordbada, sprätta och picka i sig olika godsaker.
De gånger jag sett höken i närheten av gården så har det varit på förmiddagen iaf, höken återkommer ju till platser där han vet att det finns mat men han är nog inte tillräckligt smart för att orka sitta en hel dag i väntan på att hönsägaren öppnar gården, verkar det inte bli något så dra den vidare.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #9 skrivet: 29 feb-16 kl 16:54 »
Ju längre hönsen är ute desto större är ju risken att de tas av rovdjur, jag ser det inte som något självändamål att de ska vara ute så lång tid som möjligt av dagen mer än att det är roligt för dem.

För mig räcker det med att de är ute ett par tre timmar, det räcker för att de ska hinna jordbada, sprätta och picka i sig olika godsaker.
De gånger jag sett höken i närheten av gården så har det varit på förmiddagen iaf, höken återkommer ju till platser där han vet att det finns mat men han är nog inte tillräckligt smart för att orka sitta en hel dag i väntan på att hönsägaren öppnar gården, verkar det inte bli något så dra den vidare.

Att det är roligt för dem är ett utmärkt skäl att låta dem vara ute. De är livstidsfångar i de fängelser vi kallar hönsgårdar, trots att de inte begått något brott; att vi låter deras tillvaro vara så rolig som möjligt är inte mer än rätt.

Med det sagt äter de mer av naturens skafferi, tar bort fler skadedjur, gödslar tomtens skogspartier mer och blir förmodligen friskare ju mer de får gå ute.

Permission

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 29 feb-16 kl 16:57 »
Jag vill dock på bästa sätt undvika att de tas av rovdjur.

karsan

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 29 feb-16 kl 17:57 »
Jag går in i hönshuset och rensar bajsbrädan varje morgon även om någon höna skulle ligga och värpa. Det är på knappa 4 kvm så visst kommer jag nära.  Hönorna är väldigt olika i hur lång tid de tar på sig.  En som brukar ligga i två timmar - ja inte kan man vänta ut henne.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #12 skrivet: 29 feb-16 kl 21:30 »
Jag tror nästan jag ska börja gå in där fastän hönorna värper. De är tama nog att äta ur min hand i normala fall, så jag gissar att de varken blir äggförstoppade eller mentalt traumatiserade.

biggles21

« Svar #13 skrivet: 03 mar-16 kl 00:39 »
En av de mest underhållande trådarna jag läst hittills på forumet=).
Och Henrik, du verkar ha en god relation till dina höns och sund inställning till hönshållning i allmänhet så du kan nog städa när det passar dig. Mina reden ligger precis under bajsbrädan men jag har skrapat ovanför dem i trettio år och mina höns är lika trygga med mig som med varandra. Inbillar jag mig iaf...Har fyra stycken som blir 13 år i maj och de lägger ff ett o annat ägg även om ett- och tvååringarna förstås är mer pålitliga i produktionen!

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #14 skrivet: 03 mar-16 kl 11:10 »
En av de mest underhållande trådarna jag läst hittills på forumet=).
Och Henrik, du verkar ha en god relation till dina höns och sund inställning till hönshållning i allmänhet så du kan nog städa när det passar dig. Mina reden ligger precis under bajsbrädan men jag har skrapat ovanför dem i trettio år och mina höns är lika trygga med mig som med varandra. Inbillar jag mig iaf...Har fyra stycken som blir 13 år i maj och de lägger ff ett o annat ägg även om ett- och tvååringarna förstås är mer pålitliga i produktionen!

Tack!

Farsan har berättat att ibland när han har gått in i ett tomt hönshus och börjat städa så har det kommit in en höna och hoppat upp i redet, precis intill honom. Det tyder ju på att det inte stör värpningen att man är där inne! Tror dock det var en av våra två Brahmahönor, de är ju lugna som kor. Resten är nog lite spattigare.

Lillhönan

• Halland
« Svar #15 skrivet: 07 mar-16 kl 20:58 »
Jag städar alltid när det passar mig, har en liten som sover middag mitt på dagen och som jag helst inte vill ha med i hönsskiten, och det fungerar bra. Ligger någon och värper brukar de, för det mesta, ligga kvar. När städandet börjar bli klart har jag oftast många damer som gärna vill in och värpa och när de sedan ser att jag har fyllt på med nytt hö i redena så blir de väldigt tjattriga och nästan kivar om vem som står på tur :).
Fembarnsmamma med man och liten gård.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #16 skrivet: 13 mar-16 kl 21:36 »
När man talar om trollen...

Idag, mitt i bajsplockandet, kom hönan Tiggestuten in. Först ställde hon sig mitt i rummet och glodde lite, sen gick hon ut... Sen kom hon in igen (jag var fortfarande mitt uppe i bajsplockandet), ställde sig framför redet, såg ut att bedöma avståndet upp dit i någon minut, hoppade upp, och lade sig tillrätta. Hon lät mig även ta kort på henne utan att klaga.

Tiggestuten verkar inte bli sur av att man är där när hon värper, iaf.

Permission

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 13 mar-16 kl 23:54 »
Nöden har ingen lag.

amillacan

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 14 mar-16 kl 02:25 »
Jag är i stallet när de värper men jag går inte in till dem i de olika hönsboxarna.
Lever livet på landet på en 1800-tals skånegård i behov av renovering. Händig sambo och barn finnes. Odlar grönsaker. Finns Dansksvenska gårdshunar, Åsbohöns och katter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 3 användare
fylgja, Be, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser