Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  GDS-lösning för att få bort svavelväte/bergsgas?  (läst 7190 gånger)

vissla

• Västergötland
GDS-lösning för att få bort svavelväte/bergsgas?
« skrivet: 22 feb-16 kl 08:53 »
Vi har en djupborrad brunn som är ganska nyborrad, 5 år ca. Då köptes och installerades också en hydropress. Vattnet är bra för övrigt men innehåller en hel del svavelväte som ju som bekant luktar prutt. Om man låter vattnet stå i kylen i en kanna ett dygn så är det drickbart, men det är inte så kul med lukten i övrigt.
En hydrofor skulle ju kunna vara lösningen då vattnet kommer i kontakt med syre och gasen kan dunsta bort. Men i och med att vår hydropress är relativt ny så känns det som en väldigt dyr lösning.

Jag har för mig jag har läst någonstans om någon som gjorde en egen lösning? Borrade ett hål i brunnsröret och nåt mer?

Är det någon som känner igen metoden och skulle kunna beskriva den ordentligt? Samt har lite koll på för/nackdelar med de olika lösningarna?
Tack på förhand  :)

kurt

SV: GDS-lösning för att få bort svavelväte/bergsgas?
« Svar #1 skrivet: 22 feb-16 kl 09:56 »
På bygga hus forum nämns ju endel lösningar, men hur och var man luftar beror på vad vattnet i övrigt innehåller (man bör alltså göra vattenanalys så att man inte har höga halter järn och mangan). Luftning i själva brunnen kan annars ge utfällningar där.

https://www.byggahus.se

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 22 feb-16 kl 11:35 »
Skulle inte ge mig på att lufta i berghålet, det kan leda till problem.

Hydroforen luftar inte vattnet eftersom luften är instängd där. Att lufta under tryck är inte så enkelt. Det är enklare att sätta en tank efter din hydropress med en nivåvippa och en luftning och sedan ta vattnet därifrån med en pumpautomat. Du kommer att få en del utfällningar i den tanken så för enkelhets skull bör den vara rund och ha konisk botten med en kran för bottentömning.

vissla

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 23 feb-16 kl 08:34 »
På bygga hus forum nämns ju endel lösningar, men hur och var man luftar beror på vad vattnet i övrigt innehåller (man bör alltså göra vattenanalys så att man inte har höga halter järn och mangan). Luftning i själva brunnen kan annars ge utfällningar där.

https://www.byggahus.se

Tack för länk, ska läsa där. Vattenanalys har gjorts ett par ggr, inga höga halter av järn.

vissla

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 23 feb-16 kl 08:36 »
Skulle inte ge mig på att lufta i berghålet, det kan leda till problem.

Hydroforen luftar inte vattnet eftersom luften är instängd där. Att lufta under tryck är inte så enkelt. Det är enklare att sätta en tank efter din hydropress med en nivåvippa och en luftning och sedan ta vattnet därifrån med en pumpautomat. Du kommer att få en del utfällningar i den tanken så för enkelhets skull bör den vara rund och ha konisk botten med en kran för bottentömning.

Aha. Vet du möjligen var jag kan se en bild på den här lösningen?
Det låter ändå som en del investeringar... med pumpautomat och så. Men det blir kanske nödvändigt.

Halte

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 23 feb-16 kl 08:41 »
På vårt förra ställe hade vi mkt svavelväte i vattnet. Killen på brunnsborrningsfirman sa att man ibland kunde få bort svavelvätet genom att borra ett hål i borröret längst upp. Vet inte exakt vart han menade tyvärr eftersom att vi strax efter tipset istället fick kommunalt vatten så testade jag aldrig.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 23 feb-16 kl 09:28 »
Det finns säkert någon som byggt ihop det så som jag beskrev och lagt ut det på nätet, men jag hinner inte leta just nu. Hittade en smidig lösning som jobbar under tryck och finns att köpa färdig. http://www.europevattenrening.com/e-handel1.html?s=product&c=lb-for-hydropress-832&p=luftningspaket-lb-7-2216

Blir ju lite dyrare än om man fixar själv, men inte i närheten av de priser som brukar vara vanliga. Och det är nog en bra lösning om man har ont om plats.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #7 skrivet: 11 mar-16 kl 21:08 »
Aha. Vet du möjligen var jag kan se en bild på den här lösningen?
Det låter ändå som en del investeringar... med pumpautomat och så. Men det blir kanske nödvändigt.

Tänk dig en vattenklosett där fyller man tanken och så har man en avstängning som stänger när det är fyllt. Och en pumpautomat på andra sidan.
Som kärl kan du använda en hydrofortank.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

20%bonde

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 18 mar-16 kl 23:12 »
Jag har också hört från flera håll att ett litet hål i PEM-slangen ovanför vattennivån i brunnen kan göra susen. Fungerar såklart bara om du har en nedsänkt tryckande pump, inte en sugande, men man har nog aldrig sugande i djupborrade brunnar?
Om den är så pass ny kan du kanske höra med brunnsborraren om hen har några tips, de brukar ha en del knep under kepsen.
länken från själv är bäste dräng ser ju smidig ut också. Ett system med dubbla trycksättningar skulle nog bli dyrare och svårare gissar jag.
Lycka till.

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 3 användare
Tur-Johan, Karlsdotter, nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser