Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Raspberry Pi och andra enkortsdatorer.  (läst 10644 gånger)

Kontorsråttan

• Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Raspberry Pi och andra enkortsdatorer.
« Svar #40 skrivet: 25 feb-16 kl 10:56 »
Citerar mig själv...
Gör dig själv en tjänst och läs vad Windows 10 EULA innebär för dig som användare. ex http://www.techworm.net/2014/10/microsofts-windows-10-permission-watch-every-move.html
...

Det räcker för mig.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

andtol

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 25 feb-16 kl 11:12 »
Citerar mig själv...Det räcker för mig.

Google gör väl samma sak?

Kontorsråttan

• Dalsland
« Svar #42 skrivet: 25 feb-16 kl 11:15 »
Nu tappade du mig, helt.

Eddit,
Nu fattade jag Google lagrar massa info om användare när man använder deras tjänster, helt rätt. Microsoft gör åxå det med sina tjänster, Facebook åxå.
Men Microsoft bygger in det i operativsystemet, du kan inte slippa undan

Och Linux är inte Google.... du kan använda https://duckduckgo.com/ istället, Google kan man undvika, men inte Microsoft om man kör W10.
« Senast ändrad: 25 feb-16 kl 11:20 av Kontorsråttan »
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean

Graatass

• Uppland
« Svar #43 skrivet: 25 feb-16 kl 11:54 »
Ja, nu har jag varit och köpt ett minneskort på Kjell&Co. Efter att ha formaterat det ska jag söka efter ett operativsystem. Det som ligger närmast till, verkar vara NOOBS:
https://www.raspberrypi.org/downloads/

andtol

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 25 feb-16 kl 12:02 »
Men Microsoft bygger in det i operativsystemet, du kan inte slippa undan

Aha. Nu förstår jag. :)

Detta är kanske lite för mycket OT, dock.

Kontorsråttan

• Dalsland
« Svar #45 skrivet: 25 feb-16 kl 12:38 »
Ja, nu har jag varit och köpt ett minneskort på Kjell&Co. Efter att ha formaterat det ska jag söka efter ett operativsystem. Det som ligger närmast till, verkar vara NOOBS:
https://www.raspberrypi.org/downloads/
Kör på NOOBS.

Graatass

• Uppland
« Svar #46 skrivet: 25 feb-16 kl 12:59 »
Ja, nu är det klart. Då gäller det bara att hitta en sladd att koppla samman bildskärmen med. Jag har ju en HP655 till vardags, med en större bildskärm bredvid., men den har en sådan där gammal kontakt med piggar och skruvar bredvid. Får fundera vidare...  :)

andtol

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 25 feb-16 kl 13:21 »
Du behöver en hdmi till VGA-adapter. En sån här:

http://www.dx.com/p/hdmi-male-to-vga-female-adapter-black-368906#.Vs7xdfnhBhE

t ex.

Graatass

• Uppland
« Svar #48 skrivet: 25 feb-16 kl 15:26 »
Tack för det, Toll! Det var ett bra tips!

andtol

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 29 feb-16 kl 15:23 »
Idag släpptes Raspberry pi 3. Ska man köpa nytt så ska man absolut välja den. Då får man wifi och bluetooth på köpet, så att säga. Annars är det inte så står skillnad mot 2:an.

husbehov

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 03 mar-16 kl 06:57 »
Idag släpptes Raspberry pi 3. Ska man köpa nytt så ska man absolut välja den. Då får man wifi och bluetooth på köpet, så att säga. Annars är det inte så står skillnad mot 2:an.
då börjar det låta intressant ! :)

Halte

• Östergötland
« Svar #51 skrivet: 03 mar-16 kl 07:29 »
Hmm.. Fasen jag blev sugen jag med.. 650 spänn för kortet, chassi och laddare.
Bara komma på varför jag behöver den.. :)
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Kontorsråttan

• Dalsland
« Svar #52 skrivet: 03 mar-16 kl 08:39 »
Hmm.. Fasen jag blev sugen jag med.. 650 spänn för kortet, chassi och laddare.
Bara komma på varför jag behöver den.. :)

Det problemet kan man ta tag i när man kommit hem med prylarna, men en mediaspelare? Eller hemmaautomation? Kanske?

Halte

• Östergötland
« Svar #53 skrivet: 03 mar-16 kl 08:50 »
Det problemet kan man ta tag i när man kommit hem med prylarna, men en mediaspelare? Eller hemmaautomation? Kanske?

Hittade ett fräck litet trådlöst minitangentbord med inbyggd musplatta.. Funderar på att koppla Rasberryn via hdmi in i tv:n och så styra hela alltet från tv-soffan med tangentbordet.. Mera flexibelt än nuvarande Appel-TV..
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Kontorsråttan

• Dalsland
« Svar #54 skrivet: 03 mar-16 kl 08:52 »
Beakta att Kodi inte har någon webbläsare, ja en textbaserad...
Prova i så fall https://www.raspbian.org/

Halte

• Östergötland
« Svar #55 skrivet: 03 mar-16 kl 09:00 »
Beakta att Kodi inte har någon webbläsare, ja en textbaserad...
Prova i så fall https://www.raspbian.org/
Ok. Den har alltså en vettig webbläsare.. Frågan är hur det är med videospelare och codecs på den där.. Windows 10-varianten kanske är ett bättre alternativ för en "mediadator"
- Olof Palme

Kontorsråttan

• Dalsland
« Svar #56 skrivet: 03 mar-16 kl 09:11 »
Jag tror på lite pyssel typ https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=99866
med Raspian som bas för Kodi för att få både webbläsare & codecs, har inte provar själv, men skulle vilja prova då jag saknar webbläsare till min Kodi.
W10 håller jag mig långt ifrån, gillar inte operativsystem med inbyggda spionprogram.
« Senast ändrad: 03 mar-16 kl 19:43 av Kontorsråttan »

Halte

• Östergötland
« Svar #57 skrivet: 03 mar-16 kl 09:22 »
Jag tror på lite pyssel typ https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=99866
med Raspian som bar för Kodi för att få både webbläsare & codecs, har inte provar själv, men skulle vilja prova då jag saknar webbläsare till min Kodi.
W10 håller jag mig långt ifrån, gillar inte operativsystem med inbyggda spionprogram.
Ok.. Men om man bortser från spioneriet.. :)
Windows är ju generellt sätt betydligt bättre (enklare) när det kommer till mediaspelare osv än olika Linux-distar. Är så fallet även i Raspberry-versionen?
- Olof Palme

Kontorsråttan

• Dalsland
« Svar #58 skrivet: 03 mar-16 kl 09:34 »
Kodi spelar allt jag provat så det går att få till, hur Rapbian är vet jag inte, men Debian som den är baserad på har används som bas för mint som är en dist med "allt" inkopplat
Oftast är det mp3 som inte ligger med då det inte är OK i USA att ha med den, men det går att lägga till "förråd" med codecs, som sedan automatiskt uppdateras

Om jag får tristess & hittar ett minneskort till skulle jag kunna kolla.

Rent generellt är Linux inte svårare, snarare enklare, man ska bara över tröskeln.

Nu är jag lite osammanhängande, men i korthet, det man får att fungera i en Linux dis, kan man få att fungera i andra.

Halte

• Östergötland
« Svar #59 skrivet: 03 mar-16 kl 09:40 »
Kodi spelar allt jag provat så det går att få till, hur Rapbian är vet jag inte, men Debian som den är baserad på har används som bas för mint som är en dist med "allt" inkopplat
Oftast är det mp3 som inte ligger med då det inte är OK i USA att ha med den, men det går att lägga till "förråd" med codecs, som sedan automatiskt uppdateras

Om jag får tristess & hittar ett minneskort till skulle jag kunna kolla.

Rent generellt är Linux inte svårare, snarare enklare, man ska bara över tröskeln.

Nu är jag lite osammanhängande, men i korthet, det man får att fungera i en Linux dis, kan man få att fungera i andra.
Ok. Ja får fundera lite på det då. Generellt gillar jag Linux, men i servrar, där är det enklare och smidigare än Mcrosofts varianter. När det kommer till operativsystem i vanliga datorer tycker jag det är tvärtom.
- Olof Palme

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser