Hej, jag är 16 år och har alltid varit intresserad av att vara bonde och driva eget jordbruk.Jag växte upp med att min morfar var bonde så det var därifrån jag fick insparion typ och grundläggande kunskaper.Snart så är det dags för mig att välja utbildning, och då undrar jag, går det vara bonde nulängre?Det verkar inte så lätt när man läser på internet om hur många det är som får lägga ner sin verksamhet pga att det inte har nån lönsamhet längre, så kor är väll bara o glömma... :/Men sedan går det ju att köra utan djur, men det verkar inte heller så lätt att få det att funka om man startar från 0 utan att ärva nån mark, maskin eller nånting.Så, frågan är, går det att börja från 0 med att ta lån till maskiner och mark?hur mycket mark behöver jag? räcker det med 20ha åker och vad skulle det kosta här i småland? (vet att det kan vara svårt att svara på men ett ungefär iaf)Måste man börja med begagnade maskiner eller kan man börja med nya? (vet att det självklart är billigare med beg. men det kan ju vara riskfyllt ifall att en motor havererar så är det ju kört för en)Måste man ha ett job till utanför jordbruket för att ha råd med det?och ifallat det går, vad ska man odla då?Nått annat nån har att tilläga kanske?vill helst inte ha slakt pga jag nog inte skulle klara av att skicka iväg mina djur sådär.Är tacksam för alla svar men vill helst undvika svar som "hur långt är ett snöre?" och "olda knark, det lönar sig."
Jag växte upp med att min morfar var bonde så det var därifrån jag fick insparion typ och grundläggande kunskaper.Så, frågan är, går det att börja från 0 med att ta lån till maskiner och mark?
Jag tror inte att det är kört med kor faktiskt! Om man som jag, levererar till mejeri är det rätt kört. Men jag inbillar mig att om man istället förädlar mjölken själv så kan man nog få lönsamhet även på mjölken Om du ska satsa på grönsaker eller något sådant så skulle du kanske kunna smyga igång det hela genom att jobba utanför gården också tills du ser om det går att bara jobba hemma?
Har/kommer du fått ärva din morfars gård eller äger du ingenting? För förutom maskiner och mark måste du ju ha en gård att bo på och förvara dina maskiner och det du odlar.Du kommer inte, utan fast arbete som ger en bra årsinkomst, att få låna några pengar på banken för att köpa en gård och jordbruksmaskiner.Vad är det för utbildning du funderar på att gå?
Det går nästan inte att ge några generella svar men jag ska försöka även om det förmodligen inte är svar du vill ha.Det är idag inte möjligt att köpa ett lantbruk och maskiner med lånade pengar, om det är inkomster man räknar med. Det finns inte en chans tyvärr. De enda ställena där gårdar fortfarande är möjligt att köpa för lånade pengar är i Norrland och där är det istället avstånden som sätter käppar i hjulen för lönsamhet.Utbilda dig till något annat, vad som helst, och satsa på att kunna köpa en mindre gård att sysselsätta dig med på fritiden.
Förutom att gå jordbruksgymnasium så har jag funderat på (Om betygen räcker) att bli civil-ingenjör (vet inte om jag stavade det rätt) om det nu var det du menande.
Agronom kanske?
Tack för svaret Nej tyvär det ända jag äger just nu är en moped hahah Morfar sålde sin traktor och alla redskap och maskiner och mycket av marken när han tyckte att han blev för gammal och inte orkade (ca 5 år sedan). Jag bor dock tillsammans med mina föräldrar på gården han hadde men det är helt enkelt för lite mark för att man skulle kunna driva en verksamhet här.Förutom att gå jordbruksgymnasium så har jag funderat på (Om betygen räcker) att bli civil-ingenjör (vet inte om jag stavade det rätt) om det nu var det du menande.