Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hvad skal man vælge ?  (läst 3340 gånger)

nysse

Hvad skal man vælge ?
« skrivet: 16 apr-07 kl 14:42 »
Påtænker at anskaffe en hest, som kan bruges både i skov/mark, til lidt ridning og kørsel. Havde tænkt på Shire, Irish Cob, Nordsvensk eller Frieser...
Hvad siger erfaringen jerandre ?

Bubblisa

• Det man ger får man tusenfaldt åter
Re:Hvad skal man vælge ?
« Svar #1 skrivet: 16 apr-07 kl 22:51 »
Inte för att jag är speciellt erfaren, men de är väl lämpade samtliga. Vi var på Irland och red i sommras, och då var det några Irish Cob som var väldigt trevliga, men även korsning med shire var inte heller tokiga. Lugna och fina var de. Finns ju klart personligheter hos alla hästraser. :D
Numera används ju även ardenner till lite ridning, men jag tror att man får dömma lite efter vilken typ av ridning man ska syssla med.  De lite tyngre hästarna är ju tex inga lämpliga hopphästar, även om de kan hoppa till viss del. ;D
Hur tungt skogsarbete ska den ska utföra och så vidare, så välj ras efter de kriterierna som finns, så får du vad du behöver.
Har ju hört väldigt mycket positivt om den lite nättare Nordsvensken, Kanske den är mer lagom till så allsidigt arbete, och en bra häst om man inte är så van, eller är det någon som har en annan uppfattning?
Lisa

Norrsken

• -
« Svar #2 skrivet: 16 apr-07 kl 23:01 »
.
Har ju hört väldigt mycket positivt om den lite nättare Nordsvensken, Kanske den är mer lagom till så allsidigt arbete, och en bra häst om man inte är så van, eller är det någon som har en annan uppfattning?

Den erfarenhet jag har av nordisar är att de individer som är tjuriga (och det är en del) de är väldigt tjuriga. Inga nybörjarhästar alltså. De nordisar som inte är så tjuriga kan vara hur trevliga som helst! Men, de kan vara rätt heta!! Själv är jag lite nyfiken på fjordingar, men har inte mycket erfarenhet av dem.
« Senast ändrad: 16 apr-07 kl 23:01 av drömmare »
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #3 skrivet: 17 apr-07 kl 19:15 »
Jag rekommenderar Nordsvensken.

Är ni ovana med hästar?, så köp ett sto eller en vallack som är i 8-10 års åldern.
Gärna om den även har sett lite flera redskap än rockard och sulky.
Har man hållit på med varmblodstravare/ungästar så blir nordsvensken tämligen temperamentslös i sammanhanget.
Därför inte sagt att kallbloden är helt utan temperament, men det brukar lugna ner sig med åren.

Ungefär som med vi "gubbar",,,, ;)

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #4 skrivet: 17 apr-07 kl 21:57 »
Frieser skulle jag INTE rekommendera som körhästar till hemmabruk, av två orsaker:
1. Det är mycket krut i dem
2. De är väldigt dyra! ;)

Frieser är häftiga körhästar till lite finare vagnar, de har mycket aktion och mycket temperament. Något för erfarna kuskar!

tycker Spraka, som själv kommer från samma land som Frieserhästar och en gång fick förmånen att få åka frieser tvåspann med en duktig kusk - vilken upplevelse!  :)
« Senast ändrad: 17 apr-07 kl 21:57 av Spraka »
Why be normal when you can be yourself?

nysse

« Svar #5 skrivet: 18 apr-07 kl 10:25 »
Jeg har haft med heste at gøre for mange år siden, så der er en del der skal genopfriskes....Vil helst have en race der er rolig og stabil af sind.

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #6 skrivet: 18 apr-07 kl 11:28 »
Shire är dyra, äter mycket och kan inte dra lika bra/mycket som en Ardenner, även om de är större än Ardennern. Och du behöver nog en stege för att komma upp. Men i temperamentet är de lugna och fina.

Frieser är förstås dyra men otroligt fina, inga nybörjarhästar, och om du vill ochså rida de, inte att rekommendera. Min mor har en kompis som alltid haft Frieser, och ridit dem -hennes rygg är helt sönder. Deras trav är inte för ridning, men för att se snygg ut framför vagnen. Och det gör den.

Jag har på en kurs i skogskörning förälskad mig i en Ardennervallack, även om jag har ett söt litet Fjordsto... Ardenner har ett jättefin temperament och en lite äldre Ardenner med lite erfarenhet av det ena och det andra är nog ett bra val.

Kanske är det en bra idee att gå en kurs i skogs- eller jordbrukskörning och titta på de hästar de har där. Vi har som sagt ett fjordsto för att jag tyckte att Ardenner var för stora -men nu skulle jag direkt köper en -om jag inte hade tjejen, förstås. På kursen märkte jag hur fint det är att jobba men en Ardenner, så nu verkar de inte så stora längre, på något vis...

« Senast ändrad: 18 apr-07 kl 11:34 av Angelika »

isa

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 18 apr-07 kl 12:39 »
Jag skulle satsat på en lättare nordsvensk brukshäst om jag vore du.
En riktig allroundhäst.
Håller med Lumberjack, köp en runt 10 årsålder som har lite erfarenhet.
Lycka till  :)
Gammal är äldst.

hönstanten

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 18 apr-07 kl 12:48 »
Jag håller med Angelika! Ardenner är så personliga, tåliga och tycker att det är roligt att arbeta! Vi har en ardenner som fortfarande är ung och har lite hyffs för sig men en lite äldre ardenner rekomenderar jag! Vi använder honom både till skogskörning, jordbruksredskap ridning och hoppning!

Norrsken

• -
« Svar #9 skrivet: 18 apr-07 kl 16:07 »
Frieser är förstås dyra men otroligt fina, inga nybörjarhästar, och om du vill ochså rida de, inte att rekommendera. Min mor har en kompis som alltid haft Frieser, och ridit dem -hennes rygg är helt sönder. Deras trav är inte för ridning, men för att se snygg ut framför vagnen. Och det gör den.

I såna fall är halvblod direkt olämpliga till ridning.. Jag undrar om det går att hitta nån skumpigare än min lille skrutt.  :o ;D

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #10 skrivet: 18 apr-07 kl 17:14 »
I såna fall är halvblod direkt olämpliga till ridning..

Det är dom ju faktiskt. Jag skulle aldrig drömmer om att sätta mig på en sådan.

« Senast ändrad: 18 apr-07 kl 18:20 av Angelika »

Norrsken

• -
« Svar #11 skrivet: 18 apr-07 kl 23:16 »

Det är för att de numera avlas stenhårt för tävlingsridning, vilket jag tycker sker på bekostnad av mer sunda egenskaper. För att få fram topphästar avlas det fram en massa som inte når toppen(alla kan ju inte det), men som ändå är väldigt krävande hästar (på så sätt att de kräver ganska mycket kunskap och arbete bara för att fungera och må bra). Men jag blir lite nyfiken på vilka egenskaper du vill ha på en häst för att kunnna tänka dig att sätta dig på den?? Är det en "ickeskumpig" trav? Ska den tölta? Bärighet? Snabb i vändningarna? Enkel att manövrera? Hittar man en häst som råkar vara lite skumpig i traven, men i övrigt är trevlig så kan man ju faktiskt rida lätt.. Jag skulle inte för allt i världen byta ut min "lillkille" trots att han liksom modärna halvblod råkar vara tävlingsavlad med allt vad det innebär, för han är den absolut trevligaste, mysigaste lilla häst man kan tänka sig :-*! Dock kommer jag nog aldrig att köpa en häst som han..

Jag måste få ge lite uppmärksamhet till en polsk halvblodsras, wielkopolskin. Min gammeltant är halvwielkopolski, och sundare häst får man leta efter. Lite kraftigare modell, men ändå väldigt smidig. Hon har alltid hållit sig välmusklad oavsett hur hon blivit riden, och fortfarande 27 år gammal sitter musklerna där de ska. De polska halvblod jag sett är väldigt lika henne, så jag tror bestämt att mycket av hennes sunda egenskaper kommer därifrån. Hade hon varit inkörd tror jag att hon skulle dra det mesta, för hon har den sortens klokskap som behövs. Min farfar, som körde en del timmer i sin ungdom tyckte dessutom att hon hade kropp för att dra med. Detta hindrade henne inte från att visa framfötterna på hoppbanan heller. Nä, den dag jag skaffar gård får det nog bli en resa till polen, för.. Då vill jag ha en häst att både köra och rida. Fjordingar är för små för mig, ardenner aningen för grova. Fast det förståss, hittar man rätt nordis så.. ;)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #12 skrivet: 19 apr-07 kl 14:05 »

Där kan jag absolut inte hålla med. Halvblod är väl den ras som allra mest lämpar sig för dressyrridning med nedsittning. Det krävs dock en del ridkunskap för att fånga upp rörelsen under sig. Att sitta ner på mitt halvblod (som är mycket stor och elastiskt i sin gång) är som att sitta på toppen av en våg med all energi samlad hästen. Skulle man dock inte rida hästen i form och själv ha dålig balans så skulle de allra flesta hästar kännas skumpiga i nedsittning trav utom möjligtvis hästar med "symaskinsgång".

A9kha

« Svar #13 skrivet: 19 apr-07 kl 17:53 »
Jag skulle nog se mej omkring på lite olika raser fämst kallbloden då
Ardenner ,Fjord och Norsvensken är väl de vi ser mest.
Det är nog så att storleken ,envisheten ,styrkan agör en hel del skulle jag tro
och själv måste man ju känna att det stämmer för att arbeta ihop.
Har sett en hel del av alla dessa raser .
Och skulle nog kunna tänka mej att använda alla till rätt sak.
Om jag skulle ha någon att rida på är Nordis eller fjording inte riktigt lika breda över ryggen som Ardennern .
Fjordingen kan vara nog så envis och tippar lätt av (typ tippa skottkärra) en då det knappt finns varken hals eller man (stubbad oftast) att klamra sej fast i vid nödsituation.
Om jag skulle välja skulle det blivit ett inkört sto runt 10 år av Nordsvensk brukstam
man  kan ju få en avkomma då om man skulle vilja.
 ;D
« Senast ändrad: 19 apr-07 kl 17:54 av fredsborg »

Norrsken

• -
« Svar #14 skrivet: 19 apr-07 kl 21:20 »
Tråden handlade visst om att Nysse bad om synpunkter till raserna Shire,  Irish Cob, Nordsvensk och Frieser.
Som han ville bruksköra och rida lite.

Av dessa raser har jag bara koll på nordisarna. De är fina hästar, men kan vara ruggigt tjuriga, så det gäller att hitta rätt individ. Sen kan de vara ganska heta, åtminstone de med travstam. Men som sagt, det handlar ju lika mycket om individ som om ras. Nu har jag inte full koll på Nysses förkunskaper, men så här tänker jag. Ska jag ha en kallblodshäst så ska den vara väl inkörd, och van vid olika redskap. Detta eftersom jag inte är så van att köra. Inriden behöver den inte vara, det klarar jag så bra själv. Och ang raser så står det mellan nordis och fjording. Fjordingarna kan ju vara rätt små en del, men det finns ju större exemplar. De individer jag varit i kontakt med har dock varit rätt sega. Jag behöver ingen snabb häst (det har jag så det räcker och blir över nu!!), men det är ju kul om den någorlunda frivilligt går frammåt..

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #15 skrivet: 19 apr-07 kl 21:44 »
Vad bra att du är så duktig och kan rida så bra.

Trevligt att du tycker så. Du kanske vill ha en lektion :-* ;)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #16 skrivet: 19 apr-07 kl 21:47 »
Tråden handlade visst om att Nysse bad om synpunkter till raserna Shire,  Irish Cob, Nordsvensk och Frieser.
Som han ville bruksköra och rida lite.

Jag har bara goda erfarenheter av nordsvenskar (som dessutom passar utmärkt för akademisk ridning om man är lagd åt det hållet). Lätt för att samla sig, mkt böjlig i sina leder men ändå med gott och stabilt temprament. Nu finns det ju alla sorters häster inom en ras men jag lägger ändå min röst på nordsvensken.

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #17 skrivet: 20 apr-07 kl 15:42 »
Där kan jag absolut inte hålla med. Halvblod är väl den ras som allra mest lämpar sig för dressyrridning med nedsittning.

Du kan inte hålla med mig att jag aldrig skulle sätta mig på en Halvblod..??  Vad konstigt.... Jag skulle verkligen aldrig göra det .

Och jag sa inte att jag var intresserad av dressurridning, och det är Nysse -som startade denna tråd- inte heller, tror jag.

Dessutom finns det fler raser än halvblod som är bra lämpliga till dressurridning.

Norrsken

• -
« Svar #18 skrivet: 20 apr-07 kl 15:47 »
Du kan inte hålla med mig att jag aldrig skulle sätta mig på en Halvblod..??  Vad konstigt.... Jag skulle verkligen aldrig göra det .

Av vilken anledning? Obs, detta är inte menat som någon form av kritik. Bara en nyfiken fråga. Självklart väljer man häst utifrån intresse. Om man nu inte råkar ha en häst som man tycker om trots att ens intresseinriktning kan ha ändrats. Så är fallet för mig, men jag skulle inte kunna tänka mig att göra av med min älskade lilla pålle för det. Dock tycker jag att det bara är berikande att prova rida olika typer av hästar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser