Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur rengöra bult?  (läst 7027 gånger)

ensamhet

• Lappland
Hur rengöra bult?
« skrivet: 07 feb-16 kl 17:44 »
Jag har kommit över ett parti på några ton bultar, muttrar, brickor mm.
Det har blivit kondensvatten i containern där de förvarats och en del har blivit blött.

Allt är nytt, men en del ser ut så här.
Översta raden är obehandlade.
Raden under är blankförzinkade (FZB)
I lådan är det blandat.

Någon som har något bra tips på hur man gör ren dem, även plastlådan som blivit brun av rostvatten.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur rengöra bult?
« Svar #1 skrivet: 07 feb-16 kl 17:58 »
Det är skruv.

Frågan är hur mycket jobb du vill lägga. .
Du kan ösa in dom i en betongblandare med sand och köra igenom dom där någon timme och sedan sila bort sanden. Och sedan spraya över lite olja som du blandat med en skvätt diesel.

Som terapi kan du göra rent en och en med stålborste.

Eller som jag skulle göra om det var för personligt bruk spraya med den berömda oljan med skvätt diesel och rengör vid behov.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 feb-16 kl 18:18 »
Det är bult.

Citronsyra är bra till de obehandlade. De som är galvade borde väl ha klarat sig? Annars får du ta reda på hur man får bort vitrost. De där är väl bara att spraya lite så kan man använda dom?

Skogsvilde

• -
« Svar #3 skrivet: 07 feb-16 kl 18:22 »
Det är bult.

Citronsyra är bra till de obehandlade. De som är galvade borde väl ha klarat sig? Annars får du ta reda på hur man får bort vitrost. De där är väl bara att spraya lite så kan man använda dom?

Nej det är skruv,
Bultar saknar gänga.
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikfragan/article3489360.ece
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

• Lappland
« Svar #4 skrivet: 07 feb-16 kl 18:54 »
För att vi inte ska bli osams om vad det heter, så ingår det både bult utan gängor, fransk skruv, plåtskruv, träskruv,  poppnit och allt möjligt i partiet.

ensamhet

• Lappland
« Svar #5 skrivet: 07 feb-16 kl 19:40 »
Nu tycker jag vi ska hålla oss till det jag är intresserad av.

Eftersom allt är nytt och i massvis av olika sorter, både tum och mm.
Så är min avsikt att komplettera upp mitt sortiment sedan tidigare. Jag kommer att ha ett bredare sortiment än välsorterade järnhandlare. Tex. M6 sexkantskruv (FZB) så har jag 40 olika sorter.

Jag vill att mitt sortiment är rent och snyggt.

Jag vill rengör, så att det inte nöter i onödan och därför funderar jag på något medel av något slag. Det verkar vara ca 200 kg som är bara lite rostigt/ärgat/missfärgat.

De resterande ca 50 kg som är hårt anfrätta funkar kanske Skogsvildes tips om Cementblandaren på.
Kan det vara lämpligt med fin sand?
« Senast ändrad: 08 feb-16 kl 07:58 av ensamhet »

Skogsvilde

• -
« Svar #6 skrivet: 07 feb-16 kl 19:48 »
Nu tycker jag vi ska hålla oss till det jag är intresserad av.

Eftersom allt är nytt och i massvis av olika sorter, både tum och mm.
Så är min avsikt att komplettera upp mitt sortiment sedan tidigare. Jag kommer att ha ett bredare sortiment än välsorterade järnhandlare. Tex. M6 sexkantskruv (FZB) så har jag 40 olika sorter.

Jag vill att mitt sortiment ser är rent och snyggt.

Jag vill rengör, så att det inte nöter i onödan och därför funderar jag på något medel av något slag. Det verkar vara ca 200 kg som är bara lite rostigt/ärgat/missfärgat.

De resterande ca 50 kg som är hårt anfrätta funkar kanske Skogsvildes tips om Cementblandaren på.
Kan det vara lämpligt med fin sand?

Grovleken på sandkornen bör styras av hur grova gängorna är så den får en chans att komma in.
Dessutom bör det vara en stor mängd så " skruvarna" inte slår emot varandra för många gånger.

Eventuellt kan det fungera med en sådan där ultraljudsrengörare oxå. Den stora fördelen med en dylik maskin är att man inte får några stötskador på det man rengör, varken bult eller skruv.
Och efterarbetet kan bli betydligt enklare. Den stora nackdelen är att man har svårt att processa stora mängder åt gången.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 07 feb-16 kl 19:54 »
Roterande stålborste på bänkmonterad smärgel eller liknande, sedan är det bara att invänta en regnig dag, sätta på någon bra musik och skrida till verket. Eller blästra, om man har tillgång till billig sand.

Halte

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 07 feb-16 kl 20:30 »
Varför måste de göras rent?
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

ensamhet

• Lappland
« Svar #9 skrivet: 07 feb-16 kl 20:47 »
Varför måste de göras rent?

Kolla bilderna hur de ser ut och som jag sagt tidigare, så vill jag ha dem rena.

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #10 skrivet: 07 feb-16 kl 21:40 »
Cementblandare med sågspån hälst bandsåg (minst)- Det svåra är väll att hitta skruvarna. Men har du ett nät på ram över rulle under skottkärra o sköljer med nått så slipper du ta dem en o en. Vet juinte hur länge för att gängornsa inte ska skadas. Trumling kallas det väl för.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Halte

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 07 feb-16 kl 21:42 »
Kolla bilderna hur de ser ut och som jag sagt tidigare, så vill jag ha dem rena.
Jo jag ser bilderna och läste texten. Jag undrade bara varför de var tvungna att vara rena.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Runargul

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 07 feb-16 kl 21:52 »
Vilken stingslig tråd!  o:)
Prova att lägg några i coca-cola,jag är i.a.f nyfiken på resultatet!
Det ska inte va för enkelt,då blir det tråkigt!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #13 skrivet: 07 feb-16 kl 21:59 »
Vilken stingslig tråd!  o:)
Prova att lägg några i coca-cola,jag är i.a.f nyfiken på resultatet!

Det finns bättre och billigare sura vattenlösningar än coca-cola. Dessutom är det bra om man slipper det kletiga sockret vid tekniskt bruk.
Citronsyra har redan nämnts i tråden men det fungerar lika bra med andra svaga syror - kolsyra, fosforsyra, ättiksyra mm. Under alla förhållanden bör man skölja det avrostade godset i rent och gärna lätt alkaliskt vatten efteråt.

Var försiktig med galvade - framför allt elförzinkade - saker, så att inte hela zinkskiktet försvinner. De bör INTE trumlas, och behandling med något surt bör inte ske längre än absolut nödvändigt.
Om man kan köra sakerna i ultraljudstvätt är det mycket effektivt.

ensamhet

• Lappland
« Svar #14 skrivet: 08 feb-16 kl 08:14 »
Jo jag ser bilderna och läste texten. Jag undrade bara varför de var tvungna att vara rena.

Jag har tidigare haft verkstad och butik. Jag har mycket saker kvar från den tiden.
Nu håller jag på att ställa i ordning allt till en välsorterad hobbyverkstad i ett av husen jag har

Jag gillar helt enkelt inte att ha smutsiga/kladdiga/rostiga saker blandat med nya saker.
Det ser heller inte bra ut om någon kommer förbi och vill köpa något.

De saker som är begagnade och smutsiga/kladdiga/rostiga förvar jag i ladugården tillsvidare.

Hoppas det minskar dina funderingar på varför jag vill göra rent dom.

turlar

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 08 feb-16 kl 09:56 »
Här e ju detta     http://www.smedjans.com/    Kostar en slant men går att använda om o om igen.
Jag har provat o de e kanon.
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

Solvigg

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 11 feb-16 kl 08:55 »
Köp oxalsyra (Kristallform). Blanda själv till lagom styrka. Brukar finnas i 600g/frp. Kostade ca 130:- sist jag köpte.Finns i färghandeln. Räcker till många liter. Var försiktig på galvat. Funkar bra på plast också.
Är ganska säker på att "Smedens" rostborttagning är oxalsyra. Gör ett bad och låt verka ett bra tag.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #17 skrivet: 11 feb-16 kl 10:13 »
Köp oxalsyra (Kristallform). Blanda själv till lagom styrka. Brukar finnas i 600g/frp. Kostade ca 130:- sist jag köpte.Finns i färghandeln. Räcker till många liter. Var försiktig på galvat. Funkar bra på plast också.
Är ganska säker på att "Smedens" rostborttagning är oxalsyra. Gör ett bad och låt verka ett bra tag.

I hemsidan beskriver smeden hur fosforsyran angriper rost, så den innehåller åtminstone det.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #18 skrivet: 11 feb-16 kl 13:18 »

Jag skulle säga: För att motverka att det rostar sönder och rostar fast, särskilt vid användning utomhus, samt för att få bättre underlag för nytt rostskydd, om man vill ha det (vad som nu kan vara lämpligt).

Kontorsråttan

• Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
« Svar #19 skrivet: 19 feb-16 kl 16:48 »
En Tumbler kanske?

Tuben har några DIY projekt, ex. https://www.youtube.com/watch?v=hcE4s0prn_4
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Dela detta:

* Inloggade just nu

390 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser